Ingvald Lindberg Oy, Kirkkonummi: Maata siirretty yli 70 vuoden ajan

Share |
24.01.2019 10:00

lind1.jpg

Ingvald Lindberg Oy on yli 70-vuotias perinteikäs kirkkonummelainen perheyritys, mikä tarjoaa kuljetus- ja maanrakennuspalvelut sekä Soraliike Lindberg kiviainestoimitukset Uudenmaan alueella tasokkaalla kalustolla alan ammattilaisten tekemänä.

(kuva yllä: Ingvald Lindberg Oy tarjoaa kuljetus- ja maanrakennuspalvelut sekä Soraliike Lindberg kiviainestoimitukset Uudenmaan alueella tasokkaalla kalustolla alan ammattilaisten tekemänä. Kuvassa lastataan Liebherr 586 Xpower -pyöräakuormaajalla DAF CF -kasettiyhdistelmää kiviainesalueella Siuntiossa.)

Nyt jo kolmannen polven johtama yritystoiminta alkoi heti sotien jälkeen. Ensimmäisen kuorma-auton Ingvald Lindberg osti vuonna 1947 millä tehtiin lumenaurausta, maa-ainesten ajoa ja paljon muuta. Sodan jälkeen elettiin vahvan rakentamisen aikaa ja rautaisille miehille sekä alkeelliselle laitteille oli töitä niin paljon kun jaksoi tehdä. Lindbergille tuli jo aikaisessa vaiheessa työkoneita kuten Pikku-Jussi kaivuri. Ensimmäiset pyöräkuormaajat hankittiin 1960-70 luvun taitteessa. Ingvaldin poika Leif lähti isänsä kanssa urakoimaan jo 1960-luvulla ja osti sitten oman autonkin. Leifin veli Tage tuli mukaan toimintaan 1970-luvun lopulla. Toiminta kehittyi ja kasvoi fokuksen ollessa kiviainesten tuottamisessa ja kuljettamisessa. Vuodesta 2009 lähtien yritystoimintaa on johtanut Leifin poika Jonas Lindberg. 

lind2.jpg

(kuva: Leif Lindberg nauttii 72-vuotiaana pävittäisestä työnteosta soramontulla mm. pyöräkuormaajan ratissa. Poika Jonas on vastannut perheyrityksen toiminnasta vuodesta 2009 lähtien.)

- Varsinaisen maanrakennusurakoinnin aloitimme 1990-luvun lopulla ja nykyään sen osuus on noin puolet toiminnastamme soraliiketoiminnan ohella. Soraliike Lindbergillä on kiviainesalue Siuntiossa ja soranottoalue Nummi-Pusulan harjulla sekä vuokramonttu Tammisaaressa. Yritystemme kalustoon kuuluu mm. viisi pyöräkuormaaja, yhdeksän maansiirtoyhdistelmää, viisi pyöräkuormaajaa ja kahdeksan kaivukonetta 5-35 tonnin kokoluokissa. Henkilökuntaa on palveluksessa viitisentoista sekä lisäksi työllistämme sesonkiaikoina aliurakoitsijoita. Olemme edelleen erittäin vahvasti todellinen perheyritys; mukana toiminnassa ovat veljeni Rafael ja Sebastian sekä serkkumme Lucas, Ruben, Zakarias ja Simon, kertoo Jonas Lindberg. 

Suurimmat asiakkaat ovat tällä hetkellä Lehto Group ja YIT Rakennus. 

- Teemme paljon eri kokoisten rakennusten pohjatöitä eli kaiken sen mitä kaivukoneilla ja soralla voi tehdä. Montuilta tuottamastamme kiviaineesta noin puolet kuluukin omissa urakoissa ja loput myydään yksityiselle omakotitalon rakentajille, tienhoitokunnille jne. toteaa Jonas Lindberg. 

lind3.jpg

(kuva: Kuljettaja Asko Tuomolin kehuu uuden sukupolven Liebherriä hyväksi pyöräkuormaajaksi. Koneessa oleva Pfreundt WK-60 vaaka on hänen mukaansa kätevä käyttää ja punnitustulokset ovat tarkkoja.)

Pitkät yhteistyösuhteet toiminnan kulmakivi 

Kuten kaikessa toiminnassaan, myös kaluston hankinnassa Ingvald Lindberg Oy ja Leif Lindberg panostavat laatuun sekä pitkiin yhteistyösuhteisiin. 

- Meille tuli esimerkiksi ensimmäiset DAF -kuorma-autot soranajoon jo 1980-luvun lopulla ja niitä on ollut siitä lähtien koko ajan kalustossa, vaikka maahantuontikuviot ovat vaihtuneet vaikka kuinka monta kertaa. Mutta kun tuote on loistava niin ajo-ominaisuuksiltaa kuin polttoaine- ja huoltokuluiltaankin niin olemme pysyneet merkkiuskollisina. Lisäksi meillä on autopuolella pari Volvoa ja hiljattain olemme ostaneet kaksi Mercedes-Benz Arocsia. Yhdistelmien perävaunuissa ja kasettivarusteissa olemme tehneet neljän vuosikymmenen ajan hyvää yhteistyötä Ajardoksen Halmeiden kanssa, jotka toimivat naapurissa Nummelassa, kertoilee Leif Lindberg, joka 72-vuotiaana tekee edelleen päivittäin töitä mm. pyöräkoneen ohjamissa suurella nautinnolla. 

Pyöräkuormaajissa päämerkit ovat pitkään olleet Volvo ja Cat samoin kuin kaivukoneissakin 

- Joku aika sitten ostimme uuden Liebherr 586 Xpower -pyöräkuormaajan mikä on monin tavoin edistyksellinen kone. On hyvä seurata eri valmistajien kehitystä että löytää omaan käyttöön kustannustehokkaimmat ratkaisut, toteaa Jonas Lindberg. 

lind4.jpg(kuva oik: Kosketusnäytöllä varustettu Pfreundt WK-60 -vaaka tarjoaa paljon hyödyllisiä ominaisuuksia sekä langattoman punnitustietojen siirron.)

Pyöräkuormaajavaa´oissa luotettu Fodioon yli 30 vuotta 

Jos auto- ja konemerkeissä on kokeiltu välillä uusia merkkejä niin pyöräkuormaajien vaaoissa on luotettu samaan toimittajaan koko niiden käyttöhistorian ajan. 

- Meille tuli Fodio Oy:ltä ensimmäiset vaa´at 1980-luvun alkupuolella ja siitä lähtien jokainen vaaka on hankittu Forsbergeilta; ensin Tor-Erikiltä ja sitten hänen pojaltaan Kimiltä. Alussa mekaanisella vaa´alla ei voinut punnita liikkeessä vaan kauha piti pysäyttää punnituksen ajaksi. Sitten saksalainen Pfreundt toi markkinoille liikkeessä toimivan mallin ja kun tarkkuus oli riittävä saatiin käyttöön vakaushyväksytyt mallit, joiden punnitustulos kelpasi laskutuksen perusteeksi, muistelee Leif Lindberg vaakakehityksen vaiheita. 

lind5.jpg(kuva oik: Pfreundtin vaakojen kestävyydestä kertoo jotain se että Lindbergien koneissa on päivittäisessä käytössä reilusti yli 10 vuottakin vanhoja vaakoja.)

Vuosikymmenten aikana Fodion maahantuoman Pfreundt -vaa´at ovat osoittautuneet luotettaviksi, kestäviksi ja helppokäyttöisiksi. 

- Erittäin tärkeässä roolissa yhteistyössämme Fodion kanssa on ollut heidän asiakaspalvelunsa. Puhelimeen vastataan aina ja meille kerrotaan rehellisesti koska asennus tai vaikkapa vakaus voidaan hoitaa ja se aikataulu pitää aina. Ja Pfreundtin vaakojen kestävyydestä kertoo jotain se että nytkin meillä on päivittäisessä käytössä reilusti yli 10 vuotta vanhoja vaakoja, kehuu Jonas Lindberg. 

Uuteen Liebherr -pyöräkuormaajaan hankittiin uuden sukupolven Pfreundt WK-60 vaaka. 

- Vaa´assa on selkeä ja toimiva kosketusnäyttö sekä paljon uusia ominaisuuksia sekä langaton punnitustietojen siirto. Ensikokemukset siitä ovat oikein hyviä ja käytön kautta edistyksellisiä ominaisuuksia oppii hyödyntämään varmasti laajemminkin. Digitaalisuus tulee vahvasti maansiirtokonekalustoon - kaivukoneissa meillä on käytössä Novatronin 3D-koneohjausjärjestelmiä, sanoo Jonas Lindberg.

lind7.jpg

(kuva: Hiljattain ajoon on hankittu kaksi uutta Mercedes-Benz Arocsia; toisessa yhdistelmässä on Ajardoksen toimittamat kasettivarusteet ja Jykin perävaunu kun taas kuvan Arocsilla vedetään sorakipperiä tai koneenkuljetuslavettia.)

lind6.jpg

(kuva: DAF CF -kasettiyhditelmällä kuorman Siuntion montulta hakenut Paula on toiminut Ingvald Lindberd Oy:n kuljettajana seitsemän vuoden ajan.)

24.04.2019 13:22Nimitysuutinen Destia: Pekka Ruuti nimitetty Maa- ja kalliopalvelujen johtajaksi ensi syksystä alkaen
23.04.2019 16:00Cramon uusi digitaalinen palvelu mullistaa työmaasuunnittelun
23.04.2019 10:24Keliber hakee kaivoslupaa Rapasaaren kaivokselle
22.04.2019 8:11Doppstadt Inventhor -murskan Demo 8.-9.5. Tampereella - tervetuloa tutustumaan!
21.04.2019 17:11Hydraram purkulaitteet: "Demolition Evolution"
21.04.2019 9:01Helsingin Malmille tulossa yli 150 asunnon kokonaisuus Skanskan rakentamana
20.04.2019 16:01Kaivinpalvelu Raimo Kesseli Oy: "Uusi kutossarjan Hitachi on luotettava työjuhta"
20.04.2019 10:11Rakennuskustannukset nousivat maaliskuussa 1,8 prosenttia vuodentakaisesta
19.04.2019 11:11Mateko vahvistaa Varsinais-Suomen myyntiään
18.04.2019 17:11Raskaan kaluston suodatinasiantuntija Kentek pitää koneesi liikkeellä

Siirry arkistoon »