Akkumetallit tekevät Suomesta globaalin pelurin ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä

29.01.2019 8:33

Maailmassa ”sähköistetään kaikki” kiihtyvällä vauhdilla ja Kiinassa tavoitellaan viiden miljoonan sähköauton rajapyykkiä jo vuonna 2020. Suomella on erinomaiset mahdollisuudet toimia EU:ssa sähköistymisen edelläkävijänä.

Intiassa kaavaillaan diesel- ja sähköautojen myynnin täydellistä kieltämistä reilun 10 vuoden kuluttua. Kiinan tavoitteet ovat vieläkin kunnianhimoisemmat: viisi miljoonaa sähköautoa käytössä jo parin vuoden sisällä – seitsemän miljoonan sähköauton oma tuotanto viisi vuotta myöhemmin.

Suomessa on käytännössä kaikkien sähköautojen akkuihin tarvittavien mineraalien esiintymiä ja tuotantoa.

”Suomi on kadehdittavassa asemassa. ”Kaiken sähköistyminen” on globaali trendi ja siihen tarvittavia nikkeliä, kobolttia, grafiittia ja litiumia löytyy suomalaisesta maaperästä, niitä voidaan jalostaa Suomessa ja täällä osataan vaatia tuotannolta vahvaa vastuullisuutta”, kanadalaisen malminetsintäyhtiö Mawsonin toimitusjohtaja Michael Hudson sanoo. ”Suomi pystyy auttamaan osaamisellaan ilmastonmuutoksen hillinnässä. Akkumetallien avulla pelastetaan maailmaa.”

Mawson selvittää parhaillaan Ylitorniolla merkittävän kulta-kobolttimineraalivarannon laajuutta.

Suomessa on myös Euroopan pisimmälle viety litiumprojekti, joka on tarkoitus startata vuonna 2021. Suomalaisyhtiö Keliberin talousjohtaja Jaakko Vilponen korostaa, että alkuvaiheessa runsaasti rahoitusta edellyttävän projektin vieminen maaliin on ollut paljolti hyvien rahoittajien ansiota. ”Toki olemme eurooppalaisista projekteista myös ainoa, jolla on valmiit malmivarannot”, Vilponen muistuttaa.

Akkuklusteri Suomeen

Metalleilla on avainrooli niin liikkumisen sähköistymisessä kuin päästöttömässä energiantuotannossakin. Suomessa on jo tällä hetkellä merkittävää akuissa käytettävien mineraalien kaivostuotantoa.

”Uusia hankkeita on sekä suunnitteilla että toteutuksessa. Suomeen olisi täysin mahdollista rakentaa menestyvä akkuklusteri. Meillä on varma raaka-ainelähde, jäljitettävä tuotantoketju ja merkittävää jalostuskapasiteettia”, Terrafamen hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia korostaa.

Suomessa jalostetaan esimerkiksi EU:n alueella käytettävästä koboltista 66 prosenttia. EU:n 1,875 tonnin malmintuotanto on kuitenkin maailman 135,500 tonnin kokonaistuotannosta toistaiseksi vain pieni osa.

”Pelkästään sähköautotuotannon vuoksi maailmalla tarvitaan tulevaisuudessa nopeasti kasvavaa, vastuullista ja läpinäkyvää akkumetallituotantoa. Tällaisessa tuotannossa Suomi voisi toimia globaalina edelläkävijänä”, Michael Hudson painottaa.

”Kilpailu Yhdysvaltojen ja Kiinan välillä on erityisen kovaa Afrikan raaka-aineista. Samalla nollasumma-pelit korostuvat ja win–win-mahdollisuudet eivät enää dominoi poliittista kieltä. Teknologiset innovaatiot mahdollistavat valtioille ja yritykselle tapoja saada lisäarvoa ja tuottaa resilienssiä suurvaltojen kilpailun keskellä”, Ulkopoliittisen Instituutin ohjelmajohtaja Mika Aaltola summaa.

22.08.2019 11:11Alan johtavat merkit ja parhaat ratkaisut esillä Maxpossa Rotatorin osastolla A31
22.08.2019 9:11Rakennuskustannukset nousivat heinäkuussa 0,4 prosenttia vuodentakaisesta
21.08.2019 10:00Urakointiin tarkoitettu Nokian Hakkapeliitta TRI -rengasperhe laajenee
20.08.2019 8:00MAINOSTAJA! Järkälemäinen Kivirock lehti valmistuu Maxpoon - varaa nyt oma ilmoituspakettisi
20.08.2019 7:05Turvallisempi ja tuottavampi Hilti DSH 600-X Polttomoottorisaha
19.08.2019 12:00KHO: Nord Stream 2 -hanke voidaan toteuttaa Suomen talousvyöhykkeellä
17.08.2019 11:11Rakennuskustannukset nousivat heinäkuussa 0,4 prosenttia vuodentakaisesta
16.08.2019 13:13Oulussa löytyi pysäköintialueen kaivutöissä laivan hylky
16.08.2019 12:00Endomines AB:n puolivuosikatsaus 2019: Merkintäoikeusanti päättyi onnistuneesti ? tuotannon ylösajo Fridayn kaivoksella käynnistetty
15.08.2019 21:00KATSO VIDEO! Kivirock koeajaa Volvo FMX 540 10x4 X PRO maansiirtoauto

Siirry arkistoon »