Akkumetallit tekevät Suomesta globaalin pelurin ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä

Share |
29.01.2019 8:33

Maailmassa ”sähköistetään kaikki” kiihtyvällä vauhdilla ja Kiinassa tavoitellaan viiden miljoonan sähköauton rajapyykkiä jo vuonna 2020. Suomella on erinomaiset mahdollisuudet toimia EU:ssa sähköistymisen edelläkävijänä.

Intiassa kaavaillaan diesel- ja sähköautojen myynnin täydellistä kieltämistä reilun 10 vuoden kuluttua. Kiinan tavoitteet ovat vieläkin kunnianhimoisemmat: viisi miljoonaa sähköautoa käytössä jo parin vuoden sisällä – seitsemän miljoonan sähköauton oma tuotanto viisi vuotta myöhemmin.

Suomessa on käytännössä kaikkien sähköautojen akkuihin tarvittavien mineraalien esiintymiä ja tuotantoa.

”Suomi on kadehdittavassa asemassa. ”Kaiken sähköistyminen” on globaali trendi ja siihen tarvittavia nikkeliä, kobolttia, grafiittia ja litiumia löytyy suomalaisesta maaperästä, niitä voidaan jalostaa Suomessa ja täällä osataan vaatia tuotannolta vahvaa vastuullisuutta”, kanadalaisen malminetsintäyhtiö Mawsonin toimitusjohtaja Michael Hudson sanoo. ”Suomi pystyy auttamaan osaamisellaan ilmastonmuutoksen hillinnässä. Akkumetallien avulla pelastetaan maailmaa.”

Mawson selvittää parhaillaan Ylitorniolla merkittävän kulta-kobolttimineraalivarannon laajuutta.

Suomessa on myös Euroopan pisimmälle viety litiumprojekti, joka on tarkoitus startata vuonna 2021. Suomalaisyhtiö Keliberin talousjohtaja Jaakko Vilponen korostaa, että alkuvaiheessa runsaasti rahoitusta edellyttävän projektin vieminen maaliin on ollut paljolti hyvien rahoittajien ansiota. ”Toki olemme eurooppalaisista projekteista myös ainoa, jolla on valmiit malmivarannot”, Vilponen muistuttaa.

Akkuklusteri Suomeen

Metalleilla on avainrooli niin liikkumisen sähköistymisessä kuin päästöttömässä energiantuotannossakin. Suomessa on jo tällä hetkellä merkittävää akuissa käytettävien mineraalien kaivostuotantoa.

”Uusia hankkeita on sekä suunnitteilla että toteutuksessa. Suomeen olisi täysin mahdollista rakentaa menestyvä akkuklusteri. Meillä on varma raaka-ainelähde, jäljitettävä tuotantoketju ja merkittävää jalostuskapasiteettia”, Terrafamen hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia korostaa.

Suomessa jalostetaan esimerkiksi EU:n alueella käytettävästä koboltista 66 prosenttia. EU:n 1,875 tonnin malmintuotanto on kuitenkin maailman 135,500 tonnin kokonaistuotannosta toistaiseksi vain pieni osa.

”Pelkästään sähköautotuotannon vuoksi maailmalla tarvitaan tulevaisuudessa nopeasti kasvavaa, vastuullista ja läpinäkyvää akkumetallituotantoa. Tällaisessa tuotannossa Suomi voisi toimia globaalina edelläkävijänä”, Michael Hudson painottaa.

”Kilpailu Yhdysvaltojen ja Kiinan välillä on erityisen kovaa Afrikan raaka-aineista. Samalla nollasumma-pelit korostuvat ja win–win-mahdollisuudet eivät enää dominoi poliittista kieltä. Teknologiset innovaatiot mahdollistavat valtioille ja yritykselle tapoja saada lisäarvoa ja tuottaa resilienssiä suurvaltojen kilpailun keskellä”, Ulkopoliittisen Instituutin ohjelmajohtaja Mika Aaltola summaa.

20.02.2019 17:00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14:12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19:11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10:01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20:00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18:55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15:33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.
17.02.2019 9:11Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
16.02.2019 11:11Hitachi-konekiertue ensi viikolla 18.-22.2. - katso tästä paikkunnat ja lähde koeajolle!
15.02.2019 19:01Doofor kallioporakoneita esillä Münchenissä - tervetuloa tutustumaan osastolle C2.205

Siirry arkistoon »