Kuopan kunkku - koneohjauksen käyttö kaivostoiminnassa

29.01.2019 15:01

novis1.jpg

Pilvisenä lokakuisena päivänä ajamme ohi Sodankylän ja käännymme tielle, jossa tulee vastaan epätavallisen paljon liikennettä, kun katsoo, kuinka korkealle Lappiin olemme saapuneet. Syy liikenteen vilkkauteen on Kevitsan kaivos, jonne olemme tulleet tapaamaan Novatronin asiakasta, Vainion Jormaa. Jorman yrityksen; Maansiirto Jorma Vainion yksi monesta kaivinkoneista työskentelee kaivoksella 200 metrin syvyydessä.

(kuva yllä: Ansiokkaan uran tehnyt Jorma siirsi syksyllä 2018 yrityksensä johdon lapsilleen. Hänen poikansa Janne (kuvassa oik.) on tuttu näky Kevitsan kaivoksella. Kuvassa myös Vainion työntekijöistä Artturi Siivola, Jukka Pajari sekä Marko Velkanmaa.)

Kevitsan avolouhos Sodankylän yläpuolella otettiin käyttöön vuonna 2012, ja vuonna 2017 siellä rikastettiin 7 900 000 tonnia malmia. Asiakkaamme Maansiirto Jorma Vainio tuli alueelle ensimmäisten joukossa vuonna 2010 alueen ollessa vielä metsää. Ensimmäisenä urakkana heillä oli siellä maanrakennustyöt.

Nyt yli kahdeksan vuotta myöhemmin alue on muuttunut 500 metriä syväksi louhokseksi, ja Jorman koneet ovat siirtyneet 200 metrin syvyyteen. Mutta ennen kuin kerromme miten koneohjaus ja kaivostoiminta liittyvät toisiinsa kerromme, kuka on Vainion Jorma. Hänen historiansa perusteella voisi sanoa Jorman olevan mies, joka on rakentanut Suomen lapin.

Maansiirto Jorma Vainio

Jorma Vainio on Kittiläläinen maanrakennusyrittäjä, joka perusti yrityksensä tasan 50 vuotta sitten.  Ensimmäisen kerran hän istui koneen ohjaimiin ollessaan 15-vuotias ja oman yrityksen hän laittoi pystyyn saadessaan ajokortin vuonna 1969.  Vuosia ja kokemusta maanrakentamisesta on Jormalle kertynyt paljon. Näiden vuosien aikana kaikki hänen urakoimansa työmaat ovat sijainnet Utsjoen ja Kemin välissä. 90-luvulla Jorma urakoi etenkin TVH:n (nykyinen Destia) työmailla Lapin läänissä ja oli isossa roolissa rakentamassa Levin hiihtokeskusta. Levillä Jorman yritys teki rinteiden maisemointia, rakennuksen pohjia, katuja sekä kunnallistekniikkaa parhaimmillaan 40 koneen voimin. Tällä hetkellä yrityksen konekantaan kuuluu yli 80 maanrakennuskonetta ja 4 murskainta. Henkilökunnan määrä yrityksessä on 90.

novis3.jpg

(kuva: Hitachi 890 putsaa louhoksen seinämiä. Isommilla kaivoskoneilla tätä ei ole mahdollista tehdä.)

Koneohjaukselta odotetaan paljon

Maansiirto Jorma Vainion työkoneista kymmenen on varusteltu Novatronin Xsite PRO ® 3D -koneohjausjärjestelmällä. Järjestelmät on asennettu seitsemään kaivinkoneeseen, kahteen puskukoneeseen sekä yhteen pyöräkuormaajaan. Nämä koneet ovat käytössä mm. Lapin lentokenttätyömailla sekä Kevitsassa, missä he tekevät louhoksen reunojen siistimistä, kaivoksen pihoja ja kulkuteiden rakennekerroksia.

Yksi Jorman tuoreimmista hankinnoista, 85000 kiloa painava Hitachi 890 operoi Kevitsassa 200 metrin syvyydessä. Myös tämä kone varusteltiin hankinnan yhteydessä Novatronin 3D-koneohjausjärjestelmällä. Jorman periaatteena on aina ollut se, että jokainen järjestelmä ostetaan tarpeeseen, eikä yksikään järjestelmä saa jäädä nurkkaan pölyttymään. Tämä periaate näkyi myös uusimman Hitachin kohdalla. Järjestelmäasennuksen jälkeen kone vietiin suoraan konemyyjän pihalta Kevitsaan. Kyseisen koneen tehtävänä on ollut avolouhoksen seinälaitojen putsaus, joita kaivoksen isoimmilla, yli 200 000 kiloa painavilla koneilla ei pysty tekemään. Koneohjausmallit koneeseen tuottaa kaivosyhtiö. Näiden mallien avulla louhoksessa toimiva kone kuormaa malmin aina sijainnin mukaisesti.

Ympäristönä kaivosalue on koneohjaukselle mielenkiintoinen. Koneet työskentelevät kiven, murskeen ja pölyn keskellä. Tästä syystä etenkin komponenteilta odotetaan paljon. Jorma kiittelee Novatronin G2-antureiden kestävyyttä sekä koneohjausjärjestelmän laatua. Antureita ei ole tarvinnut vaihtaa ja satelliittipaikannuskin on toiminut, vaikka satelliittien etäisyys on pidempi verrattuna perinteisiin maanpäällisiin rakennustöihin.

Liikkuminen valtavien koneiden ympärillä on aina työturvallisuusriski. Kevitsan kaltaisella työmaalla järjestelmä lisää työturvallisuutta huomattavasti; kun työkone on varusteltu koneohjausjärjestelmällä, ei työmaan johdon tarvitse olla tarkastamassa työn jälkeä. Koneohjaus lisää myös työn tehokkuutta. Tämä on tärkeää, sillä kaivosyhtiölle työskennellessä turhia viiveaikoja ei saa tulla. Siksi järjestelmien täytyy toimia moitteettomasti. Tästä syystä Jorma luotti Novatroniin tälläkin kertaa. ”Kun laatu ja hinta kohtaavat, niin miksi sitä vaihtamaan” -Jorma toteaa.

Uutinen: www.novatron.fi

22.08.2019 11:11Alan johtavat merkit ja parhaat ratkaisut esillä Maxpossa Rotatorin osastolla A31
22.08.2019 9:11Rakennuskustannukset nousivat heinäkuussa 0,4 prosenttia vuodentakaisesta
21.08.2019 10:00Urakointiin tarkoitettu Nokian Hakkapeliitta TRI -rengasperhe laajenee
20.08.2019 8:00MAINOSTAJA! Järkälemäinen Kivirock lehti valmistuu Maxpoon - varaa nyt oma ilmoituspakettisi
20.08.2019 7:05Turvallisempi ja tuottavampi Hilti DSH 600-X Polttomoottorisaha
19.08.2019 12:00KHO: Nord Stream 2 -hanke voidaan toteuttaa Suomen talousvyöhykkeellä
17.08.2019 11:11Rakennuskustannukset nousivat heinäkuussa 0,4 prosenttia vuodentakaisesta
16.08.2019 13:13Oulussa löytyi pysäköintialueen kaivutöissä laivan hylky
16.08.2019 12:00Endomines AB:n puolivuosikatsaus 2019: Merkintäoikeusanti päättyi onnistuneesti ? tuotannon ylösajo Fridayn kaivoksella käynnistetty
15.08.2019 21:00KATSO VIDEO! Kivirock koeajaa Volvo FMX 540 10x4 X PRO maansiirtoauto

Siirry arkistoon »