KIVIROCK KOEAJAA: MAN TGX 35.580 8X4-4 BL sorakasettiyhdistelmä - Tuottavuutta järkevillä valinnoilla

31.01.2019 11:01

man12.jpg

Lokakuun alussa 2018 tuli täyteen viisi vuotta siitä kun Suomessa otettiin käyttöön nykyinen lainsäädäntö, mikä mahdollistaa kokonaispainoltaan 76-tonnisten- ja poikkeusluvalla sitäkin raskaampien -ajoneuvoyhdistelmien käytön Suomen maantieverkossa. Jo reilusti tätä ennen on käyty keskustelua tarjolla olevien voimanlähteiden ja vaihteistojen sekä jarrujen kelvollisuudesta erittäin raskaisiin kuljetuksiin. Useimmat ovat päätyneet, usein järkevin perustein, tehokkaimpaan tarjolla olleeseen moottorivaihtoehtoon. 

(kuva yllä: Antoisa koeajorupeama paljasti MAN TGX 35.580 suorituskykyiseksi myös raskaampien kuormien kuljetuksessa. Keskinopeutta mitattaessa erot tehokaampiin vaihtoehtoihin jäävät marginaalisiksi.)

Moottorit, autot ja kuljettajien ammattitaito on edennyt viidessä vuodessa merkittävin askelein eteen päin. Käyttökokemukset ovat osoittaneet, ettei tehokkain moottori välttämättä ole kustannustehokkain vaihtoehto kaikkiin kuljetustehtäviin, vaikka suuri osa kuljetuksista ajettasiinkin lähes maksimipainoilla. Käyttökokemusten ohella myös autovalmistajien sekä myyntihenkilöstön asiantuntemus on karttunut. Sen ansiosta yhä useammalla asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta hankkia työtehtäväkohtaisesti optimoidulla voimalinjalla varustettu ajoneuvo. Nyt koeajettava MAN TGX 35.580 sorakasettiyhdistelmä on esimerkki tällaisesta ajoneuvosta. 

man3.jpg(kuva: Nummi housukipissä riittää liikevaraa vaativimmankin sora-autokuskin tarpeisiin. Vahvistettu apurunko on sovitettu siististi runkopalkkien yhteyteen.)

Yhdeksän-akselisen ja täydelle 76 tonnin kokonaispainolle rakennetun MAN TGX sorayhdistelmän voimalähteeksi on valittu tehokkaimman eli 640 hv moottorin asemesta 580 hv vaihtoehto MAN:in kuusisylinterisestä ja tilavuudeltaan 15,2 litran moottorista. Vaikka moottorivaihtoehtojen huiupputehoero on 60 hevosvoimaa, jää ero vääntömomentin osalta vain sataan Newtometriin. 640:stä irrotetaan 3000 Nm ja 580:stä 2900 Nm huippuvääntömomentti kierrosalueella  900 - 1380 r/min. Väkeväksi voi luonnehtia myös veljessarjan kuopusta, josta irrotetaan 540 hv / 2700 Nm suoritusarvot. MAN:in polttoainetaloudelliset 15-litraiset sopivatkin suoritusarvojen puolesta kelvollisesti 76-tonnisen yhdistelmän nokalle. 

Sora- ja puupuolella voimalinja tavataan sovittaa rahtiautoja tiuhemmaksi, tässä autossa perävälitys on 1:4,11. Se näkyy maantienopeuksissa moottorin korkeampina kierroksina.

- Asiakkaamme ovat todella valveutuneita ja laskutaitoisia. Voimanlähteen valinta kääntyy helposti 580:een, sillä 640:n mukanaan tuomat 60 lisähevosvoimaa ja 100 Nm:n vääntömomenttia näet maksavat jonkin verran. Toisaalta 640:n valinneet eivät ole maininneet voiman puutteesta, sanoo tuotepäällikkö Janne Sarasmäki MAN kuorma-autoja maahantuovasta K Auto Oy:stä.

MAN:in 580 hevosvoimainen D38 -moottori osuu sopivasti vaihtoehtotarjonnan puoliväliin. Kuljettajat luonnollisesti haluaisivat sen tehokkaimman, siinä missä omistaja edullisimman vaihtoehdon.

- 580:n sopii hienosti näiden väliin, tarjoten hyvän suorituskyvyn ja polttoainetalouden, Sarasmäki lisää.

man2.jpg

(kuva: Selkeälukuinen mittaristo ja asiallisesti, käyttötarpeen mukaan ryhmitetyt hallintalaitteet paljastavat auton olevan korkealuokkainen MAN-tuote.)

Asiakaslähtöisyys toiminnan kulmakivenä

- Tulemme jatkossakin terävöittämään tuotevalikoimaamme, tuotteiden korkea laatua ja saatavuutta sekä asiantuntevaa asiakaslähtöistä palvelua, mitkä ovat toimintamme kulmakiviä. Kasvun myötä olemme rakentaneet palveluistamme entistäkin joustavampia ja räätälöidympiä, Seppälä jatkaa.

Kentek palvelee asiakkaitaan sekä suoraan että koko maan kattavan jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotevalikoiman tarkempi jäsentely paljastaa valikoiman rakentuvan suodatinalan kärkimerkkien, kuten esimerkiksi Donaldsonin, Baldwinin ja Mann+Hummelin sekä useiden muiden vahvojen tuotemerkkien tarjontaan. Tiivisteissä Kentek tekee yhteistyötä omistajansa Diploma Plc:n muiden sisaryritysten kanssa ja tarjoaa laajan toimittajaverkostonsa avustuksella kustannustehokkaat ja korkealaatuiset ratkaisut asiakkaiden vaativimpiinkin tarpeisiin ja käyttökohteisiin.

Vahvasta teknisestä osaamisesta ja luotettavuudesta on osoituksena yrityksen rooli OEM-teollisuuden yleisesti hyväksymänä komponenttitoimittajana. Kentek toimittaakin useille laitevalmistajille käyttökohtaisesti räätälöityjä suodatin- ja putkistoratkaisuja, useisiin eri käyttötarkoituksiin. 

- Pystyäkseen olemaan uskottava OEM-toimija, on yrityksen teknisen osaamisen lisäksi omattava tehokkaat logistiset palvelut sekä tuotteet, joiden laatuun voi luottaa. Ne asiat meillä ovat kunnossa, Seppälä täsmentää.

man4.jpg

(kuva: XL hytti on tehty kaukoliikenneasiakkaita kuunnellen, siksi ajomukavuus on luokan kärkeä. - Ohjaustuntuma on hyvä ja nappuloiden paikat on jo tehtaalla mietitty kohdalleen, sanoo kuljettajan paikalle kavunnut ”Liljendalin Elvis” Jan Salomaa.)

Mukavuus huipussaan

MAN TGX:n ohjaamo on 2440 mm leveä ja 2280 mm pitkä XL kabiini. Kuljettajan paikalle kavutaan pitävästi rivoitettuja rappusia pitkin. Kuljettajan paikalta on kelvollinen näkyvyys. Valitettavasti tukevarakenteiset A-pilarit ja suurikokoiset peilikotelot jättävät suurehkoja katvealueita auton etukulmiin, asian kanssa on elettävä vielä ainakin pari vuotta. Uusia ohjaamomalleja on kaavailtu tuotavan markkinoille vuonna -20 tai -21. Muilta osin tekniikka onkin tätä päivää.

Monitoimiohjauspyörä säätyy syvyys- ja pituus -suunnissa. Mittaristo on saksalaisvalmistajan tapaan selkeä ja informatiivinen. Hallintalaitteiden ja nappuloiden sijoittelu on hyvässä harmoniassa käytännöllisyyden kanssa. Huilitaukoja ajatellen autoon on lisätty taukolämmitin, joka pitää hytin lämpimänä. Moottorilämmitin on erikseen. Säilytystiloissa riittää ja Punkka tarjoaa levyttä ja pehmeyttä, mikäli työn välissä ilmenee akuuttia tarvetta loikoiluun. XL hytin sisäkorkeus ja levys tarjoaa asialliset puitteet myös pieneen verryttelyyn ja vaatteiden vaihtoon. Kojelaudan ja muiden pintojen puhdistus sujuu likaa hylkivien materiaalien ansiosta asiallisen vaivattomasti. 

man5.jpg

(kuva: Jyki perävaunurunko Jorpe Sand automaattikasetointilaitteella. Kantavuutta 21 m3 lavalla varustetussa kärryssä on peräti 29,9 tonnia.)

Kuormaa päälle

Taipaleelle lähdettiin, yhdessä Kivirock -lehden pitkäaikaisen avustaja Jan Salomaan kanssa Liljendalista, kuutostien ja Loviisantien risteyksessä sijaitsevan Café Liljan edestä (ent. Shell) kuormaamattomalla yhdistelmällä, jotta saataisiin parempi käsitys kuorman vaikutuksesta ajettavuuteen sekä kuultaisiin pitävätkö 5-akselisen Jyki sorakärryn lavalukot Jorpe automaattikasettilavan ääneti paikallaan tien epätasaisuuksilla. Ja pitiväthän ne, ainakin uudessa kärryssä. 

MAN kulkee kuormattakin ajettaessa suunnitellusti ja sujuvasti. MAN on tunnettu tehokkaista ja tunnokkaista jarruistaan, eikä tämäkään kombinaatio tee tähän poikkeusta, joskin moottorijarru ja vaihteiston yhteyteen kytketty intarder-hidastin jättävät yhdistelmän käyttöjarrujen käyttötarpeen melko vähäiseksi, oli kuormaa tai ei.TGX:n akselivälit ovat 3900+1350+1450 mm ja akselimassat 9,5+10,5+10,5+9,0 -tonnia. Lukoilla ja vakaajilla varustettu taka-akselisto on ilmajousitteinen. Viimeinen, yksikköpyörillä varustettu akseli on ohjaava sekä nouseva. Rakenne on tyypillinen sorakasettiautoon ja tarjoaa vakautta kippaukseen.

Yksi MAN kuorma-autojen, mutta myös Jyki perävaunujen suosion salaisuuksista on, korkean tuottavuuden ohella, hyvä kantavuus, joka saa jatkoa myös tämän akseliperäisen ja siirtoajotehtävien asettamiin haasteisiin tarkoitetun yhdistelmän kohdalla. Auton kantavuudeksi ilmoitetaan 19,2- ja kärryn 29,9 -tonnia. Suurin tieliikenteessä sallittu yhdistelmämassa on täydet 76 tonnia. 

Lähes 50 tonnin kantavuus on kova juttu! Sorakuorma lastattiin TGX:n lavoille Myrskylässä Viren-Yhtymän soramontulla, Volvo pyöräkuormaajan voimin. Kuormattuna arviolta 70-tonninen TGX etenee varmasti ja määrätietoisesti. Kuljettajan pukilta on helppo todeta aikaisemmin paperilla lupaavaksi todetun vääntömomenttikäyrän pitävän hyvin kutinsa. Vastamäet noustaan maantienopeuksilla isolla vaihteella koneenkierrosten pysytellessä pääosin polttoainetaloudellisen kierroslukualueen (1190-1340 r/min) rajoissa. Vaihteisto tarjoaa pienempää pykälää vasta kun moottorin kierrokset laskevat 900 r/min tuntumaan. Moottorin jatkeeksi liitetyn 12-portaisen ZF TraXon TipMatic vaihteiston, jossa OffRoad-vaihteisto-ohjelma 70-120 tonnin yhdistelmille ja hydraulihidastin, toiminta on kaikin puolin sujuvaa ja nopeaa. Polttoainetaloudelle positiivinen rullaustoiminto kytkeytyy herkästi päälle, usein jopa kilometrien matkalle. Montulla ja pikkuteillä voitiin puolestaan hyödyntää maasto-ohjelmalla täydennetyn vaihteiston kytkintä säästäviä ryömimisominasuuksia. Vaihteiston ohjaus sujuu MAN:ssa entiseen malliin kuljettajan istuimen viereen viedystä kiertokytkimestä. Hidastimen tehostaman moottorijarrun tehot riittävät hienosti ennakoivaan ajotapaan harjautuneen kuljettajan tarpeisiin. 

- Tämän kanssa pärjää pienen totuttelun jälkeen melkein ilman käyttöjarruja, kertoo Liljendalin-rahtiässä Jan Salomaa omalla ajovuorollaan.

man6.jpg(kuva: Vetokytkin on korkeaa TAV laatua.)

Kovilla kotimaisilla 

Kotimaisuus on vahvassa roolissa sorakasettiyhdistelmän päällerakenteissa. Vetoauton ryhmäkippi on Nummi RT75:n eli vakiokauraa sora-autossa. Kuten aikaisemmin mainittu ovat lavat ja automaattikasetointilaite Jorpen käsialaa, mallia Jorpe Sand. Auton lava on pituudeltaan 6,4 metrinen ja tasan metrin laitakorkeudella. Tilavuudeksi ilmoitetaan 15 m3. Kärryyn sopii 21 m3 kuormaa. Jyki-kärryn, jossa 3. ja 5. akseli voidaan nostaa saman aikaisesti, kytkentä autoon luonnistuu vaivatta ilmaservolla varustetun TAV -vetokytkimen avuin. Sininen tappi pitää, kuten Pirkanmaalla sanotaan!

Kasetointi ja kuorman purku sujuu Jorpen kamppeille ominaiseen tapaan nopeasti ja ilmeettömästi. Kestävä MAN laatu ja kotimaisten kamppeiden toimintavarmuus yhdistettynä koko maan kattavan huoltoverkoston palvelualttiuteen ovat kovaa valuuttaa sora-automarkkinoilla.

22.08.2019 11:11Alan johtavat merkit ja parhaat ratkaisut esillä Maxpossa Rotatorin osastolla A31
22.08.2019 9:11Rakennuskustannukset nousivat heinäkuussa 0,4 prosenttia vuodentakaisesta
21.08.2019 10:00Urakointiin tarkoitettu Nokian Hakkapeliitta TRI -rengasperhe laajenee
20.08.2019 8:00MAINOSTAJA! Järkälemäinen Kivirock lehti valmistuu Maxpoon - varaa nyt oma ilmoituspakettisi
20.08.2019 7:05Turvallisempi ja tuottavampi Hilti DSH 600-X Polttomoottorisaha
19.08.2019 12:00KHO: Nord Stream 2 -hanke voidaan toteuttaa Suomen talousvyöhykkeellä
17.08.2019 11:11Rakennuskustannukset nousivat heinäkuussa 0,4 prosenttia vuodentakaisesta
16.08.2019 13:13Oulussa löytyi pysäköintialueen kaivutöissä laivan hylky
16.08.2019 12:00Endomines AB:n puolivuosikatsaus 2019: Merkintäoikeusanti päättyi onnistuneesti ? tuotannon ylösajo Fridayn kaivoksella käynnistetty
15.08.2019 21:00KATSO VIDEO! Kivirock koeajaa Volvo FMX 540 10x4 X PRO maansiirtoauto

Siirry arkistoon »