Kuljetus Mäkivaara Oy: Vastuullisesti ja kustannustehokkaasti kotimaisella kuljetuskalustolla

Share |
10.02.2019 11:11

makis1.jpg

Porilainen Kuljetus Mäkivaara Oy lukeutuu Satakunnan talousalueen merkittävimpiin maa- ja kiviainesten tuottajiin. Yrityksen vahvaan erikoisosaamiseen kuuluvat myös maa- ja kiviainestoimitukset, missä yhtiön tuoreet Sisu Polar sora-autot ovat merkittävässä roolissa. 

(kuva yllä: Kuljetus Mäkivaara Oy:n uusien Sisu Polar sorakasettiyhdistelmien voimanlähteiksi valittiin teholtaan 578 hv moottorit. Vaihteistot ovat automatisoituja, 16-vaihteisia PowerShift 3:ia.)

Kuljetus Mäkivaara Oy:n kirkkaanpunaiset maansiirtoautot ovat tuttu ja jokapäiväinen näky Satakunnan talousalueella liikkuville. Altti Mäkivaaran vuonna 1963 perustama yhden miehen ja kuorma-auton yritys on kasvanut pitkäjänteisellä kehitystyöllä merkittäväksi maarakennusalan työllistäjäksi. Kuljetustoiminnan alukuvaiheessa Altti kuljetti talvet puukuormia, kesät kuluivat lähiseudun tienrakennustyömailla soran ajossa. Pian perustamisen jälkeen yritystoiminta keskitettiin pääosin maa- ja kiviainesten kuljetuksiin sekä myyntiin, mitkä ovat yhä tänä päivänä yrityksen päätoimialat. 

Nykymuotoisena yhtiö on palvellut asiakkaitaan vuodesta 1990 alkaen, jolloin Altin poika Markku Mäkivaara tuli mukaan yritystoimintaan. 

Tänä päivänä Kuljetus Mäkivaara Oy on vastuullinen yli 30 henkeä työllistävä maarakennusalan toimija ja merkittävä maa- ja kiviainesten tuottaja alueellaan. Palvelua yritys tarjoaa modernin ja ympäristöystävällisen kone- ja kuorma-autokaluston voimin. Kaivukoneet, pyöräkuormaajat sekä dumpperit ja maantiivistyskoneet ovat pääosin Volvoja. Lisäksi kalustoluettelossa on Keestrack Frontier -seula ja Extec Robotrack täryvälppä.

Maa-aineskuljetuksissa käytettävän kuorma-autokaluston runko rakentuu puolen kymmenen Sisu Polar sorakasettiyhdistelmän ja parin Volvo FMX sorakasettiyhdistelmän ympärille, joiden lisäksi Mäkivaaralla on Scania- ja Volvo -rekanvetäjiä sorapuolikkaiden ja lavetin vetotehtävissä sekä koukkulaittein varustettu, yhdistelmäpainoltaan 76 toninen Sisu Polar ja vanhempi E-sarjan Sisu maansiirtoauto. Kaikkiaan Kuljetus Mäkivaara Oy liikennöi reilun kymmenen raskaan kuorma-auton voimin.

makis2.jpg

(kuva: Kuljetus Mäkivaara Oy on keskittynyt kolmeen päätoimialaan: maa-ainesten jalostukseen, myyntiin ja kuljetuksiin. Lisäksi useat teollisuuden alan yritykset ovat antaneet teollisuuslaitosten tehdaspalvelut ja kuljetukset yrityksen hoidettavaksi.)

Sisu-tuplat

Markku Mäkivaaran mukaan kaikissa yrityksen hankinnat toteutetaan tarkan tarveharkinnan perusteella. Matalat elinkaarikustannukset ja ympäristöasiat mielessä, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.  

- Kuljetusten ympäristöystävällisyyttä lisätään kuljettajien saamalla taloudellisen ajotavan koulutuksella sekä käyttämällä nykyaikaista vähäpäästöistä kuljetuskalustoa. Toimintamme ja kuljetuskalustomme täyttää lakien ja kuljetustehtävien asettamat vaatimukset. 

Kuljetus Mäkivaara Oy hankki hiljattain kaksi täysin identtistä Sisu Polar sorakasettiyhdistelmää, yrityksen tyylin mukaisesti kirkkaan punaisina. 

- Meillä on takana vuosikymmenten mittainen ja hedelmällinen yhteistyö Sisu Auton kanssa ja sitä jatketaan. Vankkarakenteinen Sisu Polar on  aikalailla täydellinen työkalu, ainakin meidän kuljetustehtävissämme. Toki hankimme ja meillä on tälläkin hetkellä myös muiden valmistajien kalustoa, Mäkivaara tarkentaa.

Tuoko usean ajoneuvon yht’aikainen hankinta merkittäviä taloudellisia etuja, vai onko kuljetuskaluston ajosuoritteissa kasvupaineita? 

- Nyt kyse on enemmänkin perinteestä, sillä myös vaihtoon annetut Sisut hankittiin parivaljakkona, vuonna 2013. Ja myös niitä edeltävät, vuonna 2005 hankitut Sisut. Kaikkiaan mielenkiintoinen jatkumo, Markku Mäkivaara sanoo.

Tarkkasilmäinen saattaa huomata että uusimmat, yhdistelmämassaltaan 76 tonnin Sisu Polar sorakasettiyhdistelmät kantavat perättäisiä rekisteritunnuksia. Molempien voimanlähteiksi valittiin teholtaan 580 hv moottorit. Vaihteistot ovat 16-vaihteisia PowerShift 3:ia. - Telivetoisia perus-Polareita vedonkatkaisulla sekä hydraulisella telinostolla ja toisen akselin painatuksella. Lavat ovat Elgiltä ja kärryt Jykiltä. Kaiken kaikkiaan erittäin hyvää ja luotettavaa laatua, Mäkivaara toteaa.

Tekniikka kehittyy

Vaihtoon annettuja Sisuja vauhditti teholtaan 550 hv moottorit. Uusissa autoissa on tehoa lähes 30 hevosvoimaa enemmän. Millaisia ensitunnelmia uudet Sisut ovat jättäneet?

- Meillä on nyt yhteensä viisi Euro 6 päästötasolle yltävää Sisu Polaria, joista kolme 580- ja kaksi 625 -hv teholla. Sisun nykymallistossa tehokkaimman moottorin voi valita ainoastaan korkean hytin yhteyteen, me taas suosimme sorakasettiautoissamme pykälää matalampaa hyttiä. Ja korkeaan ohjaamoon olisi yksi porras enemmän kiivettävääkin, Mäkivaara kertoo ja jatkaa, kuljettajien kanssa on keskusteltu ja he vaikuttavat varsin tyytyväisiltä uusiin autoihinsa. Sanovat että edeltäviin autoihin verrattuna uusissa autoissa  vaikuttaisi olevan jopa ilmoitettua enemmän tehoa ja vääntömomenttia. Niin se tekniikka kehittyy viidessä vuodessa. Ja mitä polttoaineenkulutukseen tulee, sillä on tietysti tärkeä merkitys. Polttoaineen kulutus on lopulta pitkälti kiinni kuljettajan ajotavasta ja me tulemme jatkossa panostamaan tähän yhä enemmän säännöllisen kuljettajakoulutuksen voimin. Toivottavasti hyvällä menestyksellä, Markku Mäkivaara sanoo lopuksi.

makis3.jpg

(kuva: Lavat ja automaattikasetoinilaitteet ovat ELG:ltä. 5-akselinen vaunu Jykiltä.)

20.02.2019 17:00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14:12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19:11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10:01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20:00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18:55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15:33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.
17.02.2019 9:11Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
16.02.2019 11:11Hitachi-konekiertue ensi viikolla 18.-22.2. - katso tästä paikkunnat ja lähde koeajolle!
15.02.2019 19:01Doofor kallioporakoneita esillä Münchenissä - tervetuloa tutustumaan osastolle C2.205

Siirry arkistoon »