Ab Tallqvist Oy - Maarakennuksen perusteellinen ammattilainen

Share |
02.03.2019 13:11

raahe1.jpg

Tallqvist on 1965 perustettu rakennus- ja kuljetusalan perhevetoinen yritys, jolla on juuret syvällä Kokkolan maaperässä. Tänä päivänä toiminnan pääpaino on suunnattu kaivos-, tie- ja vesi-infrarakentamiseen.

(kuva yllä: Tallqvist Infran 120 tonninen Hitachi EX1200-6BE maa-aineksen lastaustöissä Raahen kultakaivoksella - CAT täyttyy rivakasti.)

Yli viisikymmentä vuotta toiminut Ab Tallqvist Oy on kasvanut pienestä perheyrityksestä lähes 250 työntekijää työllistäväksi konserniksi jalat maassa –periaatteella.

- Toimintaperiaatteemme on tarjota asiakkaalle laadukasta ja luotettavaa palvelua, silti säilyttämällä käytännön fokus. Keskittymällä olennaiseen pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme lisäarvoa säästetyn ajan ja vaivan muodossa. Uskomme vakaasti siihen että rehellisyys on erinomaisen yhteistyön perusta. Meidän kokeneilla ja luotettavilla ammattilaisilla on paljon annettavaa; kuuntelemalla, tunnustelemalla ja soveltamalla uutta sekä vanhaa pysyy pää kylmänä ja jalat maassa, sanoo  Tallqvistin myynti- ja markkinointipäällikkö Christoffer Tallqvist.

Maarakennuspuolella Tallqvist Infra on tehnyt vuosien saatossa kaikennäköisiä töitä viherrakennuksesta kaivostöihin.

- Viimeisten 3-4 vuoden aikana olemme keskittyneet pääasiassa kaivos-, tie- ja vesirakentamiseen. Tällä hetkellä meillä on urakoita käynnissä kaivospuolella Terrafamen Sotkamon ja Nordic Goldin Raahen kaivoksilla. Tierakentamisessa olemme mukana muun muassa valtatie 4:n ohituskaistojen ja levennysten rakentamisessa Iissä. Vesi-infrarakentamisen puolella työskentelemme useissa eri satamissa Suomessa kuten muun muassa Vaasassa, Raumalla, Hailuodossa, Kokkolassa ja Kotkassa, luettelee Tallqvist.

Kaikki alkoi polttonestekuljetuksista

Vuonna 1965 perustettu yritys tunnettiin vuoteen 1991 saakka perustajansa Harry ja Ingvald Tallqvistin mukaan H&I Tallqvist –nimellä. Kun yrityksen muotoa muutettiin avoimesta yhtiöstä osakeyhtiöksi, muuttui samalla myös nimi. 

- Alkusysäys yrityksen perustamiselle aikanaan antoi sopimus polttonestekuljetuksista SP:n (Teboil) kanssa. Alkuvuodet yritys keskittyikin lähinnä hiekka- ja polttonestekuljetuksiin, ensimmäinen kaivinkone hankittiin vuonna 1971. Molemmat toimialat ovat edelleen Ab Tallqvist Oy:n toiminnan perusta – tällä hetkellä käytössä on lähes 100 erilaista maarakennus- ja kuljetusyksikköä.  

Nykyisin yrityksen toimialat on jaettu kolmelle eri tytäryhtiölle: Ab Tallqvist Infra Oy keskittyy maansiirtoon, Ab Tallqvist Rental Oy konevuokraukseen ja – korjaukseen sekä Ab Tallqvist Energy Oy polttoainelogistiikkaan/-kuljetuksiin.

raahe3.jpg

(kuva: Raahen kaivoksella louhitaan parhaimmillaan yli 35 metriä maanpinnan alapuolella tällä hetkellä.)

Infrarakentamista vuosikymmenten kokemuksella

Tallqvistin kasvun vankka perusta on ollut alusta saakka maansiirto. Massojen käsittelystä ja siihen liittyvästä toiminnan suunnittelusta yrityksessä on yli 50 vuoden kokemus, useamman sukupolven ajalta.

- Laadukkaan työ puolesta puhuu monipuolinen tietotaito, käytännönläheinen suunnittelu sekä joustavat työmenetelmät, joita tukee nykyaikainen ja varsin kattava oma kalusto. Olemme monipuolinen palveluntarjoaja, teemme muun muassa maa-, vesi- ja tierakentamisen, louhinta ja murskaus, yhdyskuntatekniikka, ympäristö- ja pohjarakentaminen.

Ympäristö- ja yritysvastuulliset  kaivospalvelut

Kaivosteollisuus on hyvässä nosteessa niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin. Tallqvist Infra on vahva osaaja myös kaivospuolella. 

- Kaivosrakentaminen ja kaivostoiminta on ympäristön ja yhteiskunnan kannalta tarkkuutta vaativaa työtä vaikka linjat ovat suuria. Tallqvist on alalla luotettava toimija ja meillä on kokemusta kaivosten perustamisesta. Toiminta käsittää maanrakennustyöt, vastuullisen massa- ja kiviaineskäsittelyn sekä prosessin maansiirron. Tällä hetkellä olemme urakoimassa Terrafamen Sotkamon ja Nordic Goldin Raahen kaivoksissa.

Ympäristötekijät ovat isossa roolissa myös kaivostyömailla.

- Olemme vastuullinen toimija ja kaivosinfra toteutetaan suunnitelmallisesti tiukkojen säädösten mukaisesti. Vastuullista ja ympäristön huomioivaa kaivostoimintaa tukee ISO9001 ja OHSAS18001 –laatujärjestelmät, jotka ohjaavat työtä niin prosessissa kuin sen ulkopuolella, sanoo Tallqvist.

raahe4.jpg

(kuva: Joni Kusmin vastaa Tallqvist Infran Raahen kultakaivoksen toiminnoista.)

Raahen kultakaivos kokonaisvaltainen työmaa

Raahen kupeessa sijaitseva Laivan kultaesiintymä on yksi alueen suurimmista kultakaivannoista. Kaivos on perinteinen avolouhos, jossa on kaksi louhosaluetta. Malminetsintä alueella alkoi jo vuonna 2005 ja kaivostoiminta käsittää kaksi louhosta sekä huipputeknologiaa edustavan rikastamon, jonka käsittelykapasiteetti on 6000 tonnia päivässä. Vuonna 2011 alueella aloitettiin kaivostoiminta, jota jatkettiin uuden isännän, Nordic Goldin, voimin kesällä 2018. Tallqvist on ollut mukana Raahessa alusta saakka.

- Nyt kun toiminta viime kesänä käynnistettiin Nordic Goldin toimesta uudelleen niin olemme hoitaneet alueella kaivokseen liittyvät maarakennustyöt sekä maa-ainekuljetukset, käytännössä kaiken räjäytystöitä lukuun ottamatta, kertoo Tallqvist Infran Raahen kaivostoiminnasta vastaava Joni Kusmin.

- Rakennamme alueelle tiet maa-aineskuljetuksia varten ja kaivamme sekä erottelemme malmin ja kuljetamme sen rikastamolle. Työmaa on iso, tällä hetkellä South pitillä louhitaan tasolla +35 ja North pitillä jo tasossa -05. 

Urakka on Tallqvistinkin mittakaavassa iso.

- Meitä on täällä töissä noin sata henkeä, joista 90% on rekrytoitu uusina työntekijöinä. Pelkästään kivenlastauksessa meillä on 20 ihmistä ja lastausta sekä kuljetusta tehdään ympäri vuorokauden. 

Kiviainesta liikkuu suuret määrät. 

- Lastaamme ja kuljetamme vuorokaudessa 12 000 kiintokuutiota kiveä. Kaivukoneita ja maansiirtoautoja on meillä täällä useita kymmeniä samaan aikaan töissä. 

Kaivinkonepuolella suurimpaa osastoa edustaa 120 tonninen Hitachi EX1200-6BE kaivoskäyttöön tarkoitettu kaivinkone.

- Liikutamme isoja massoja ja isolla koneella saadaan lastausta tehostettua. Maa-aines on täällä huomattavasti kovempaa kuin normaali maarakennustöissä, joten se laittaa koneet ja kauhat todelliseen testiin. Iso Hitachi on osoittanut tehokkuutensa nopeasti.

Lisälaitteista 3D-koneohjausjärjestelmät on ehdottoman tärkeitä myös kaivostöissä.

- Meillä on käytössä koneissamme Trimblen 3D-koneohjausjärjestelmät, jotka soveltuvat meidän käyttöön erinomaisesti. Malmin kaivaminen on erittäin tarkkaa puuhaa ja koneohjausmallissa on valmiit pohjakartat ja mallinnukset, joiden perusteella kaivaminen tehdään, sanoo Kusmin.

raahe5.jpg

(kuva: CAT maansiirtoautot ajavat kiveä 24/7. Vuorokaudessa lastataan ja kuljetetaan 12 000 kiintokuutiota kiveä.)

Jokaiseen työtehtävään oikea kone

Tallqvistin kalustovalikoima on kattava. Alan moniosaaja tarvitsee myös monipuoliset työlaitteet.

- Meidän punainen lanka on, että jokaiseen työtehtävään on olemassa oikeanlainen kone. Kalustomme kattaa tällä hetkellä noin sata erilaista työlaitetta, joiden avulla työ kuin työ hoituu, sanoo Tallqvist.

Kaivospuolella käytettävät kaivinkoneet ja maansiirtoautot edustavat järeämpää osastoa.

- Meillä on useita eri merkkisiä koneita ja pyrimme pitämään konekantaamme kaikilta osin monipuolisena. Koneen luotettavuus, saatavuus ja jälkimarkkinointi ovat meille tärkeitä argumentteja konetta hankkiessa. 

Jälkimarkkinointi huoltojen ja korjausten osalta pitää myös toimia.

- Meillä on yhteistyö maahantuojien kanssa pelannut hienosti, he hoitavat jälkimarkkinointipuolen hyvin ja huollot sekä korjaukset ovat toimineet moitteettomasti. Se on tärkeää, sillä myös kaivospuolella turhat seisokit maksavat paljon. 

Tallqvist tekee koneidensa perushuollot itse.

- Esimerkiksi täällä Raahessa ja Sotkamossa meillä on oma OnSite –henkilökunta, joka vastaa kalustomme huollosta paikan päällä. Koska työmaa pyörii 24/7 täytyy huollot ajoittaa oikeisiin kohtiin. Suurimmat remontit teemme tarvittaessa omassa huoltohallissamme Kokkolassa, päättää Tallqvist.

raahe6.jpg

(kuva: Kultakaivoiksen koneet ovat varustettu Trimblen 3D-koneohjausjärjestelmillä.)

25.03.2019 13:00Peikko toimittaa kallioperustuksia kolmeen tuulivoimapuistoon Keski-Norjaan
25.03.2019 10:50Kuljetusala huolissaan teiden huonosta kunnosta
25.03.2019 10:12Maarakennusalan kustannukset nousivat helmikuussa vuodentakaisesta
24.03.2019 20:11Vt 4 Kirri-Tikkakosken kehitysvaihe päätökseen - rakentaminen alkaa toukokuussa
24.03.2019 18:01Kivirockin Facebookissa jo yli 2000 seuraajaa ja määrä kasvaa vauhdilla
24.03.2019 10:11Uusien digitaalisten työkalujen käyttö lisääntyy rakennuksilla
23.03.2019 16:01Novatron rakennuttaa jo toiset toimitilat Pirkkalaan - yli 100 uutta työpaikkaa
23.03.2019 14:44Suomen Rakennuskone Oy etsii aluemyyntipäällikköä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueelle
23.03.2019 13:22Mählersiltä älykäs ja luotettava ohjausjärjestelmä kuorma-auton kaikkien työlaitteiden ohjaamiseen
23.03.2019 12:22Engcon investoi 90 miljoonaa uusiin koneisiin - tuotantokapasiteetti kolminkertaistuu

Siirry arkistoon »