KIVIROCK KOEAJAA: Iveco X-Way 570 AS 10x4 76 t - Iveco vahvalla otteella maansiirtokuljetuksiin

Share |
03.03.2019 15:11

soris1.jpg

Leveällä ohjaamolla varustettua Iveco Stralis X-Way -mallia on nyt saatavana myös viisiakselisena ja ruhtinaallisen kantavuuden tarjoavana vaihtoehtona sekä tehdastekoisena trideminä tehokkaalla 570 hv moottorilla. Alun perin tehtaalta 2+2 alustaisena lähtevän auton viides akseli asennetaan Suomessa.

(kuva yllä: Reilun 75 tonnin kokonaispainoon kuormatun sorakasettiyhdistelmän vetoautona toimii viisiakselinen Iveco Stralis X-way 570 AS. X-Wayn tilavasta AS kaukoliikenneohjaamosta jää mieleen valoisuus ja korkealuokkainen viimeistely. Ja jos arvosanoja pitää antaa konehuoneesta kantautuvien äänien miellyttävyydestä, niin Iveco yltää suoraan palkintosijoille.)

Iveco täydentää Stralis X-Way mallistoa 5-akselisilla vaihtoehdoilla. VTA-Tekniikan asentaman nousevan ja ohjaavan 9-tonnin akselin ansiosta Stralis X-Way nousee kantavuuden puolesta varteenotettavaksi vaihtoehdoksi kuorma-autojen kuninkuusluokkaan. 

Koeajoon lähdettiin Ivecon Espoon toimipisteestä 75 200 kg kokonaispainoon kuormatulla kasettiyhdistelmällä. Ruduksen sora-asemalta tulostettu vaakalappu antoi tyhjän, Jyki perävaunun ja Jorpe lavojen muodostaman yhdistelmän ajopainoksi 27 500 kg, josta nupin osuus oli 17 350 kg ja kärryn 10 250 kg. Raskaamman Iveco Trakkerin kanssa ei tällaisiin lukuihin ylletä, tosin ei kantavuuksiinkaan, sillä Trakkerin moottoritarjonta pysähtyy 500 hv kohdalle. Kuormaa yhdistelmään oli mahdutettu 47 600 kg, mikä jakautui 21 tn nuppiin ja 26 600 kg kärryyn. Pelivaraa jätettiin 800 kg edestä.

Mukavasti ja leveästisoris2.jpg

Iveco Stralis X-Way yhdistää onnistuneesti kaukoliikenneauton avaran ja viihtyisän ohjaamon tarjoaman mukavuuden raskaisiin olosuhteisiin tarkoitetun auton tukevaan ja kestävään rakenteeseen. X-Way -malliston monipuolisuutta kuvaa myös mahdollisuus etupuskurin valintaan ajotehtäväkohtaisesti. Valittavana on kolme erilaista vaihtoehtoa: ON Setup, ON+ Setup ja OFF Setup, riippuen millaisissa olosuhteissa autoa tullaan käyttämään. Kaksi ensin mainittua ovat maantiekuljetuspainotteisia. Viimeksi mainittu, korkealle viedyllä rautaetupuskurilla varustettu OFF Setup tarjoaa autolle hyvät kaltevuusominaisuudet ja sopii erityisesti vaativissa olosuhteissa toimiviin autoihin.

Täysin uusi X-Way mallisto tuo täyden moottorivalikoiman ja suositut Stralis-ohjaamot sekä moniakseliset mallit sekä napa- että akseliperäisinä vaihtoehtoina laaja-alaisen asiakaskuntamme saataville. Joustavasta ja helposti muunneltavasta mallistosta löytyy sopivat vaihtoehdot niin maansiirton kuin puunkuljetuksiin että koukku- ja nosturiautokäyttöön. 

- X-Way mallisto oli kattavasti esillä osastollamme sekä Power Truck Showssa että syksyn FinnMETKO:ssa. Metkossa meillä olikin poikkeuksellisen kattava tarjonta, mikä sisälsi mm. 2+2 akselisen Stralis X-Way puutavara-auton sekä kaksi koneenkuljetusautoa, joista toinen oli näytillä kuormattuna, kertoo Ivecon markkinoinnista ja suurasiakasmyynnistä Suomessa vastaava Raimo Haavikko

Kelloa vastaan

Aikaisempi tuttavuus Ivecon väkivahvan 570 hevosvoimaisen Cursor 13 moottorin voimavaroihin otettiin 68 tonnisen yhdistelmän puikoissa. Nyt alla on enemmän akseleita ja yli 75 tonninen X-Way yhdistelmä. Lisääntynyt massa pistää 13-litraisen moottorin vastamäissä koville, mutta täsmällisesti pykäliä vaihtava 16 portainen Hi-Tronix vaihteisto suoriutuu korkein arvosanoin tehtävästään, mikä palkitaan kelloa vastaan kohtuullisen mäkistä koeajoreittiä ajettaessa vain muutaman minuutin erona kevyempään yhdistelmään verrattuna. 

Nyt koeajettavassa autossa on sora-autolle tyypilliseen tapaan napavälitteinen takateli. Tarjolla on myös akseliperäiset vaihtoehdot. 80 km/h nopeudessa kierroslukumittari osoittaa aikaisemmin ajetun 68-tonnisen tapaan 1400 r/min merkkiin. 

Ennakoivan vakkarin ja Eco-Roll -rullaustoiminnon ansiosta neula kääntyi tiuhaan tyhjäkäyntilukemille, parhaimmillaan jopa kilometrin matkan ajaksi. 

12,9 litran, 570 hv / 2500 Nm suoritusarvoihin yltävän Cursor 13 moottorin ja valitun kokonaisvälityksen turvin yhdistelmän liikkeellelähdöt käyvät sujuvasti, mutta verkkaisesti.

Viisiakselisesta vetoautosta ja neliakselisesta Jyki-perävaunusta rakentuva sorakasettiyhdistelmä on vakaa ajaa. Risteyksissä auton pituus ja akselien määrä, vaikkakin näistä kolme on kääntyviä, tuo odotetusti lievää kankeutta ohjaukseen. 

20.05.2019 9:11NCC rakentaa Lahden Taloille kaksi A-luokan kerrostaloa Lahden keskustaan
19.05.2019 10:11Volvo CE:n myynti kasvoi 15 prosenttia ensimmäisellä neljänneksellä
18.05.2019 13:33Rakennuskustannukset nousivat huhtikuussa 1,7 prosenttia vuodentakaisesta
17.05.2019 15:45Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa
16.05.2019 18:01Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Kimmo Järvinen: Päästökauppakompensaatio tärkeä viennille ja ilmastolle
16.05.2019 10:42INFRA ry: Yötyö on työturvallisuusriski asfalttitöissäkin
15.05.2019 9:23DAF johtaja PACCAR:in pääjohtajaksi
14.05.2019 12:22Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin
13.05.2019 14:10Kainuun Soran Lokotrack-päivitys toi lisää tehoa ja toimintavarmuutta
12.05.2019 12:11Uutta näyttöteknologiaa koneohjaukseen Novatronilta

Siirry arkistoon »