Atlas Copco tuo markkinoille vaativiin ympäristöihin suunnitellun siirrettävän sähkökäyttöisen taajuusmuuttajaohjatun kompressorimalliston

Share |
10.04.2019 8:09

Atlas Copco tuo vuonna 2019 markkinoille E-Air-mallistoonsa useita sähkökäyttöisiä taajuusmuuttajaohjattuja (VSD) ilmakompressoreita, joiden kapasiteetti on 250–1100 cfm.

Nämä sähkökäyttöiset plug and play -kompressorit ovat ihanteellinen ratkaistu vähäpäästöisillä vyöhykkeillä työskentelyyn. Dieselpäästöjen puuttuminen ja hiljaisuus (melutaso jopa ainoastaan 61 dB(A)) tekevät E-Air-mallistosta täydellisen valinnan kaivos- tai tunnelitöiden maanalaisiin käyttökohteisiin, sillä ilmanvaihto sisältyy näiden käyttökohteiden käyttökustannuksiin. Kiinteänopeuksiset sähkökäyttöiset kompressorit vaativat käynnistystä varten virtapiikin, mutta sähkökäyttöinen VSD-mallisto tarjoaa luokkansa parhaan monikäyttöisyyden.

Taajuusmuuttajan ja kestomagneettimoottorin optimaalinen yhdistelmä parantaa hyötysuhdetta lisää. Lopuksi yhdistelmä tarjoaa monia ominaisuuksia, joita tarvitaan vaativissa ympäristöissä. Sähkökäyttöisten VSD-kompressorien täydellinen valikoima esitellään Bauma 2019 -messuilla.

Hendrik Timmermans, Atlas Copco Portable Air -liiketoiminta-alueen varapääjohtaja kommentoi: ”Joissakin olosuhteissa sähkökäytön etuja – paremmasta hyötysuhteesta alhaisempiin melutasoihin ja dieselmoottorin päästöjen puuttumiseen – ei voi liioitella. Uusi sähkökäyttöinen taajuusmuuttajaohjattu kompressorimallisto vie maanalaisten tunneli- ja kaivostöiden vaativien ja pölyisten olosuhteiden puhtaan käyttötekniikan aivan uudelle tasolle. Kokemuksemme avulla me pystymme suojaamaan investointisi näissä olosuhteissa.”

Monikäyttöinen taajuusmuuttajatekniikka
Kompressorin integroitu VSD-käyttöinen kestomagneettimoottori ei tarvitse suurta tehoa käynnistyäkseen, joten virransyöttöä ei tarvitse ylimitoittaa. Tämän lisäksi ei ole tarvetta ylimitoittaa paineilmatyökaluja. Taajuusmuuttaja ja kestomagneettimoottori parantavat myös hyötysuhdetta huomattavasti.  Yhdessä ne tuottavat luokkansa parhaan hyötysuhteen osakuormalla. Lisäksi E-Air H 250 VSD -mallin Smart Socket -järjestelmä tuottaa loppukäyttäjille joustavuutta sallimalla useiden virtapistokkeiden (63, 32 ja 16 A) käytön samassa koneessa.

Atlas_Copco_E-air250.jpg

Enemmän tehoa ilman dieseliä
Dieselmoottorin päästöjen puuttuminen ei ole tärkeää pelkästään uusien Stage V -dieselpäästömääräyksien vuoksi. Asuinalueella tai metron, tunnelin tai kaivoksen kaltaisessa suljetussa tilassa työskenneltäessä E-Air-mallisto tuottaa luotettavan paineilman virran ilman dieselmoottorin päästöjä. Maanalaisissa käyttökohteissa vaadittava ilmanvaihto muodostaa suuren osan dieselkäyttöisten kompressorien käyttökustannuksista, ja päästöttömyys pienentää ilmanvaihdon tarvetta merkittävästi. Näissä ympäristöissä alhainen melutaso on lisäetu. Uuden VSD E-Air H 250 -kompressorin äänenpainetaso voi olla niinkin pieni kuin 61 dB(A); tavallista keskustelua hiljaisempi. 

VSD E-Air -kompressorit ovat pienempiä ja kevyempiä kuin vastaavat dieselkäyttöiset ilmakompressorit. Esimerkiksi E-Air H 250 painaa alle 750 kg, joten Euroopassa sen hinaamiseen tarvittavaa ajoneuvoa saa ajaa tavallisella ajokortilla. Sähkökäyttöisen siirrettävän ilmakompressorin käytön edut ovat selkeät: polttoainetta ei tarvitse lisätä ja käyttäjät hyötyvät lisääntyneestä autonomista sekä plug and play -kytkettävyydestä. Sähkömoottorit eivät tarvitse huoltoa, ja kompressorin huoltoväli on erittäin pitkä: joka toinen vuosi tai 2000 tunnin välein.

Uudessa VSD E-Air -mallistossa käytetään Atlas Copcon PACE-järjestelmää (Pressure Adjusted Through Cognitive Electronics). Sen avulla käyttäjät voivat säätää painetta 5 ja 12 baarin välillä tarkoin 0,1 baarin askelin, ja siten säätää virtauksen mahdollisimman hyvin omaan käyttökohteeseensa sopivalle tasolle. Tämän vuoksi yksi kompressori voi käsitellä useita töitä, jotka olisivat aikaisemmin vaatineet useita kompressoreita.

Luotettava toiminta vaativimmissakin käyttöympäristöissä
Tavanomaisiin teollisuuskompressoreihin verrattuna Atlas Copco on suunnitellut VSD E-Air -malliston vaativiin käyttöympäristöihin. Kompressoreissa on hartsatut moottorin käämitykset pölyn ja veden pääsyn estämiseksi, tunnettu HardHat-kotelo (VSD E-Air H 250- ja 450-malleissa), IP65-suojattu ohjain, vesijäähdytetty taajuusmuuttaja (suojausluokka IP67), yksikerroksisesta teräksestä hitsaamatta valmistettu alusta ja kolmikerroksinen korroosiota estävä maalijärjestelmä.

Lisäksi vakiovarustukseen kuuluva vuotamaton runko tarjoaa 110-prosenttisen nesteenpitävyyden, joka lisää mielenrauhaa työmaan vuotojen suhteen. VSD E-Air -malliston vakiovarusteisiin kuuluu myös paineilman jäähdytin, joka tuottaa laadukasta ilmaa hiekkapuhalluksen kaltaisiin käyttökohteisiin. 

Sen lisäksi, että nämä ominaisuudet suojaavat loppukäyttäjän investointia, ne myös varmistavat paineilman luotettavan tuoton laitteiden käyttökohteissa. Tämän vuoksi VSD E-Air -mallisto on täydellinen valinta varalaitteeksi, paineilmajärjestelmien tilapäistä laajennusta varten tai paineilman luotettavan virtauksen tuottamiseksi kiinteän kompressoriasennuksen huollon aikana.

Täyttää kaikki dieselmoottorien päästöjä koskevat vaatimukset
Atlas Copco on innovoinut asiakkaidensa eduksi jo 146 vuotta kestäviin ratkaisuihin keskittyen. Atlas Copco ei tyydy pelkästään dieselmoottorien parannuksiin uusien Stage V -päästövaatimusten täyttämiseksi vaan tuo markkinoille siirrettävien sähkökäyttöisten VSD-kompressorien malliston. Atlas Copco esitteli vuonna 2016 ensimmäisen siirrettävän sähkökäyttöisen ilmakompressorin, kiinteänopeuksisen E-Air T900 -mallin. Paitsi että vuonna 2019 Atlas Copco tuo markkinoille kaksi kiinteänopeuksista sähkökäyttöistä kompressoria (E-Air T400 ja E-Air T500), Atlas Copco tuo markkinoille myös kolme sähkökäyttöistä VSD-kompressoria: VSD E-Air H 250, VSD E-Air H 450 ja VSD E-Air V 1100. Kun koko mallisto on saatavana, se kattaa kaikki ilmantarpeet välillä 250–1100 cfm.

25.04.2019 15:05DAF laajentaa valikoimaansa maanrakennussegmenttiin
25.04.2019 11:48Kompressori-uutta Atlas Copcolta
24.04.2019 13:22Nimitysuutinen Destia: Pekka Ruuti nimitetty Maa- ja kalliopalvelujen johtajaksi ensi syksystä alkaen
23.04.2019 16:00Cramon uusi digitaalinen palvelu mullistaa työmaasuunnittelun
23.04.2019 10:24Keliber hakee kaivoslupaa Rapasaaren kaivokselle
22.04.2019 8:11Doppstadt Inventhor -murskan Demo 8.-9.5. Tampereella - tervetuloa tutustumaan!
21.04.2019 17:11Hydraram purkulaitteet: "Demolition Evolution"
21.04.2019 9:01Helsingin Malmille tulossa yli 150 asunnon kokonaisuus Skanskan rakentamana
20.04.2019 16:01Kaivinpalvelu Raimo Kesseli Oy: "Uusi kutossarjan Hitachi on luotettava työjuhta"
20.04.2019 10:11Rakennuskustannukset nousivat maaliskuussa 1,8 prosenttia vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »