Uuden sukupolven JCB X-sarjan koneet vakuuttaneet suomalaiset asiakkaat

Share |
14.04.2019 11:11

jcb1.jpg

JCB esitteli maaliskuussa 2018 täysin uudet X-sarjan kaivukoneet malliltaan 210X LC ja 220 X LC suosittuun 20-tonnin tela-alustaisten kokoluokkaan. Ensimmäiset uutuuskoneet toimitettiin Suomeen saman kevään aikana ja asiakkaat ovat olleet niihin oikein tyytyväisiä.

(kuva yllä: Veljekset Korkala Oy Tyrnävältä tekee paljon kaapeleiden vetoa maan alle. Uusi tela-alustainen JCB 210X LC kaivukone on vakuuttanut erityisesti uudella ohjaamollaa, mikä on kaikin puolin loistava työpaikka lumisateessakin.

Uuden sukupolven X-sarjan koneet ovat neljän vuoden merkittävän tuotekehitystyön ja rahallisen panostuksen tulos - erittäin tärkeässä roolissa projektissa ovat olleet myös koneiden käyttäjien toiveiden kuuleminen. Ensimmäisenä markkinoille tuotiin mallit 210X LC ja 220X LC, joiden työpainot ovat noin 22-24 tonnia. Mallien suorituskyky on sama ja erot syntyvät lähinnä alavaunun mitoituksessa. Moottorina jatkaa hyväksi havaittu JCB EcoMAX 129 kW teholla Stage IV päästötasolla, hoitaen pakokaasun jälkikäsittelyn pelkällä SCR-katalysaattorilla AdBlue -lisäaineistuksen avulla. Hydrauliikassa on edelleen Kawasakin valmistama hydraulipumppu ja Kayaban venttiililohkot - molemmat viimeisintä kehitysversiota. Hydrauliikkaan on kiinnitetty todella paljon huomiota; virtauksen kulkureittejä on optimoitu ja letkumitoituksia kasvatettu. 

X-sarjan kehityksessä kuljettaja on ollut kaiken keskiössä, mikä näkyy uudessa 15 % aiempaa mallia suuremmassa CommandPlus -ohjaamossa. JCB valmistaa nyt ohjaamotkin itse ja viimeistelyssä käytetään henkilöautotason materiaaleja. Ohjaamo on hiljaisuudessa omassa luokassaan ja hallintalaitteet ergonomisesti sijoiteltu. 

jcb2.jpg

(kuva: Joulukuun 2018 alussa Veljekset Korkala Oy:n uusi JCB 210X LC oli kaapelinvetohommissa Ranualla. Koneen uusi moderni ja pyöreä muotoilu näyttää hyvälle sekä vähentää pintojen kolhiintumista.)

Uuden sukupolven X-sarjalainen vakuuttanut 

Veljekset Korkala Oy on tyrnäväläinen maa- ja metsäurakointiin erikoistunut yritys. Yhtiön toimialana ovat lisäksi metsähakkeen ja turpeen lastaus- ja kuljetuspalvelut. Käytössä on laajasti kone- ja kuljetuskalustoa; kaivukoneissa JCB on ottanut viime vuosina vahvan roolin. 

- Teemme urakointia eri puolilla maata; viime aikoina isoimmat projektit ovat olleet Oulun, Koillismaan ja Pirkanmaan alueella. Maanrakennusurakoissa suurin asiakkaamme on tällä hetkellä Destia jolle tehdään erilaisia tieprojekteja. Toinen tukijalkamme on kaapeleiden veto suojaan maan alle, mitä tullaan tekemään tulevina vuosinakin todella paljon - tärkeimmät asiakkaat ovat Relacom ja Voimatel, kertoilee Ismo Korkala. 

Ensimmäisen tela-alustaisen JCB 220 LC kaivukoneen Ismo Korkala osti vuonna 2006. 

- JCB oli kuitenkin jo tuttu merkki sillä isäni Ilkka Korkala osti 1990-luvun alussa yhden ensimmäisistä Suomeen tulleista JCB:n liukupuomikoneista. Vuonna 2012 hankin lyhytperäisen JCB 160 LC -mallin mihin modifioimme itse järeän alavaunun turve- ja peltomaiden raivaukseen sekä linja- ja purkutyömaille. Vuodesta 2016 meillä alkoi kaivukoneissa todellinen JCB-aikakausi kun ensin käyttöön otettiin uusi pyöräalustainen 175 W ja tela-alustainen 210 LC. Jatkoa seurasi 2017 kun ostimme keväällä toisen 210 LC -mallin ja syksyllä kolmannen, jolloin hankimme myös käytetyn JCB 436 -pyöräkuormaajan hakkeen lastaukseen. Tämän vuoden keväällä saimme käyttöön uusinta kaivukoneteknologiaa uuden X-sarjan 210 LC:n muodossa. Ja äskettäin ostimme vielä käytetyn 175 W:n joten yhteensä meillä on jo kahdeksan keltaista JCB-konetta, laskee Korkala. 

JCB-kaivukoneiden valintaan Korkalalla on selvät perusteet: 

- JCB on laadukas toimintavarma kone ja hinnaltaan kilpailukyinen. Kauppaa tehdään hyvässä hengessä Mateko Oy:n Harri Leppälän kanssa. 

Myös keväästä uuden sukupolven X-sarjalaisella työskennellyt, Veljekset Korkala Oy:n kaapeliurakoinnista vastaava Henri Paavola on tyytyväinen JCB-koneisiin ja erityisesti uutuusmalliin: 

- Kesällä 2016 sain käyttöön uuden edellisen mallisarjan 210 LC:n ja sillä ajoin reilut 4000 tuntia pääasiassa kaapelihommissa. Nyt kun hyppäsi uuteen X-malliin niin eron huomasi heti ohjaamossa, mikä on muuttunut todella paljon vanhaan verrattuna. Tilaa on paljon enemmän ilmavassa hytissä ja muutenkin hiljaisen koneen äänet eivät kuskin paikalle kantaudu. Automaatti ilmastointi pelaa hienosti joten talvella on sopivan lämmin ja kesällä viileää - jopa äärilämpötiloissa - eivätkä lasit mene huuruun. Myös säilytystilaa on tullut paljon lisää mikä on tarpeen papereille, kartoille, termareille ja muulle tarvittavalle. Tuplakamerat peräpuntissa ja pimeällä kyljellä lisäävät työskentelyn turvallisuutta erityisesti kun olemme lähes jatkuvasti maanteiden varsilla. 

Paavolan mukaan muutkin rakennemuutokset ovat onnistuneita: 

- Alavaunu on saanut leveyttä lisää mikä on osaltaan mahdollistanut ohjaamon koon kasvattamisen ja puomi on sijoitettu nyt keskemmälle. Koneen uusi moderni ja pyöreä muotoilu näyttää hyvälle sekä vähentää pintojen kolhiintumista. Esimerkiksi uuden mallisessa vastapainossa iskupisteet ottavat mahdolliset kolhut vastaan eikä koko perä naarmuunnu ja niistä näkee myös missä kohtaa koko perän mahtuu kääntämään ympäri silloin kun ollaan ahtaassa paikassa. Ja vastapainon alaosa on yläosaa ulompana joten sekin suojaa isommilta osumilta. 

JCB:n vetotehoa ja ajotuntumaa Paavola on pitänyt aina hyvänä. 

- Tässä uudessa mallissa on start/stop -automatiikka mikä pelaa loistavasti vähentäen turhaa tyhjäkäyntiä, mikä taas säästää polttoainetta, konetta ja ympäristöä. Sammutuksen kohdan voi säätää halutuksi 5 minuutin portaituksella ja kun painaa nappia niin kone on heti iskussa eikä tietokoneita tai muita laitteita tarvitse herätellä. Meillä on käytössä JCB:n Live Link -seurantajärjestelmä, mikä on hyödyllinen koko operoinnissamme. Siitä näkee mm. kaikkien koneidemme sijainnin, huoltoajankohdat, mahdolliset vikakoodit, polttoaineenkulutukset, käyttöajat sekä työskentelyn tehokkuuden. Live Linkiä seuraamalla voi myös optimoida omaa koneen käyttöään ja päästä parempaan suorituskykyyn taloudellisemmin, toteaa Paavola. 

jcb3.jpg

(kuva: Maansiirto Rauno Kurtakko Ylläsjärveltä urakoi Lapin matkailijoille uusia puitteita tehden pääasiassa tienpohjia ja lomarakennusten pohjatöitä. Uusi X-sarjalainen on Kurtakon kolmas JCB:n kaivukone peräjälkeen ja pyöräkuormaajakin on englantilaismerkkiä.)

Lapin matkailulle tehdään puitteet JCB:llä 

Lapin tämän syksyiseen ruskaan saatiin lisää keltaista väriä kun Maansiirto Rauno Kurtakolle toimitettiin Ylläsjärvelle Mateko Oy:n Antti Kaupin myymä uusi tela-alustainen JCB 210X LC kaivukone. 

- Matkailu työllistää urakoitsijoita täällä Ylläksen, Äkäslompolon ja Oloksen tunturialueilla. Teemme pääasiassa tienpohjia ja lomarakennusten pohjatöitä - kalustona on kaivukone, pyöräkuormaaja ja lavettiauto joilla pystytään liikkumaan omavaraisesti työmaalta toiselle, kertoo Rauno Kurtakko

jcb4.jpg

(kuva: Uuden X-sarjalaisen hankintapäätökseensä Rauno Kurtakko on ollut heti alusta saakka oikein tyytyväinen.)

Uusi X-sarjalainen on Kurtakon kolmas JCB:n kaivukone peräjälkeen ja pyöräkuormaajakin on englantilaismerkkiä malliltaan 436. 

- Vuonna 2007 tuli JCB 210LC ja se vaihtui uuteen samanlaiseen vuonna 2011 mikä meni nyt vaihdossa uuttaa X-sarjalaiseen. Yhteensä ajoin kahdella ensimmäisellä koneella yli 13 000 tuntia ilman mitään teknisiä huolia, vain perushuollot itse tehden. Siinä onkin tärkein syy miksi päädyin jälleen JCB:hen, mikä on myös järkevässä hintaluokassa suhteessa laatuun. Uuden koneen kauppaa venyttelin myyjän kanssa puolisen vuotta vähän koulutusmielessä vaikka olin jo etukäteen päätynyt jälleen samaan merkkiin; nuoren miehen pitää oppia näkemään vaivaa kauppojen eteen, naurahtaa Kurtakko, joka kehuu Matekon myyjää Antti Kauppia asialliseksi ja fiksuksi kaveriksi jonka kanssa yhteistyö sujuu. 

Hankintapäätökseensä Kurtakko on ollut heti alusta saakka oikein tyytyväinen: 

- Nyt JCB päivitti kaivukoneensa kaikin puolin 2020-luvulle. Ohjaamo on nyt todella viihtyisä työpaikka missä tarkenee yli -20 asteen pakkasessa ilman webastoa ja päällystakkia. Koneen hydrauliikka on kehittynyt entisestään, ollen nyt järkyttävän hyvä totellen jämptisti ohjausta ja mahdollistaen tarkan työjäljen. 

jcb6.jpg

(kuva: JCB-maahantuonnista vastaava Mateko Oy varustelee uudet koneet päätoimipaikassaan Pirkkalassa. Kuvassa lisälaiteasennuksessa Lindroosin Sora Oy:lle myyty uusi tela-alustainen JCB 220X LC kaivukone.)

Toimivat jälkimarkkinointipalvelut ratkaisevassa roolissa 

Lindroosin Sora Oy on jämsäläinen sora-alan ammattilainen yli 30 vuoden kokemuksella. Yrityksen koneet ovat tuttuja myös FinnMetko -näyttelyn kävijöille, missä ne hoitavat monenlaisia näyttelyn järjestelyihin liittyviä tehtäviä. 

- Tarjoamme kokonaisvaltaista maanrakennusurakointia laadusta tinkimättä. Jalostamme, myymme ja toimitamme laadukkaita maa- ja kiviaineksia kiviainesalueilta, jotka sijaitsevat Jämsässä ja Kuhmoisissa. Asiakkaitamme ovat yritykset, yksityiset, kaupungit ja kunnat, kertoilee Esa Lindroos

Lindroosin Soralla on käytössä laajasti kone- ja kuljetuskalustoa monipuoliseen asiakaspalveluun. 

- Ensimmäinen JCB 412S -pyöräkuormaaja tuli meille vähän käytettynä kymmenkunta vuotta sitten ja sen jälkeen olemme ostaneet uusia koneita Matekolta tasaiseen tahtiin. Tänä vuonna on investoitu kolmeen uuteen JCB:hen; kevyen pään 8,5-tonniseen 85Z-1 malliin, lyhytperäiseen 14-tonniseen 140D malliin ja uuden sukupolven 24-tonniseen 220X LC malliin. Yhteensä meillä on tällä hetkellä puolen tusinaa JCB kaivukoneita ja kaksi pyöräkuormaajaa, listaa Lindroos. 

Lindroosin JCB-koneisiin kohdistuneissa investoinnissa on eniten vaikuttanut Matekon toimivat jälkimarkkinointipalvelut. 

- Kun aloitimme yhteistyön niin Matekolla oli vielä toimipiste naapurissa Muuramessa. Kun sen toiminta loppui niin vähän mietin että kuinkahan palvelun mahtaa käydä mutta turhaan murehdin; olemme saaneet erittäin hyvää palvelua Pirkkalan uudessa keskuksessa. Siellä huollot pelaa ja uusien koneiden varustelut toteutetaan laadukkaasti. Erityismaininnan hienosta tekemisestä ansaitsee huoltopuolen Juha Riihimäki joka siirtyi Muuramesta Pirkkalaan. Ja myyjä Tero Sihvon kanssa kaupanteko rullaa sillä olemme samalla aallonpituudella, Lindroos kehuu.

Vuosikymmenen kokemuksen perusteella JCB koneet ovat kehittyneet Lindroosin mukaan huomattavasti: 

- Merkittävä tekninen loikka tapahtui vuonna 2015 hankkimassamme uudessa pyöräalustaisessa JCB 175AW kaivukoneessa - sen jälkeen tulleet koneet ovat olleet kaikki hyviä ja varsinkin käyttömukavuus on noussut oleellisesti sanovat ammattikuljettajamme. Uutta sukupolvea edustava X-sarjalainen on ollut meillä käytössä nyt vasta kuukauden päivät mutta siinä on tapahtunut taas selvästi hyppy seuraavalle kehitystasolle.

jcb8.jpg

(kuva: - Yhteensä meillä on tällä hetkellä puolen tusinaa JCB kaivukoneita ja kaksi JCB pyöräkuormaajaa. Uudessa X-sarjalaisessa kehitys on tehnyt taas melkoisen loikan, sanovat Esa (oik.) ja Tuomas Lindroos.)

25.04.2019 15:05DAF laajentaa valikoimaansa maanrakennussegmenttiin
25.04.2019 11:48Kompressori-uutta Atlas Copcolta
24.04.2019 13:22Nimitysuutinen Destia: Pekka Ruuti nimitetty Maa- ja kalliopalvelujen johtajaksi ensi syksystä alkaen
23.04.2019 16:00Cramon uusi digitaalinen palvelu mullistaa työmaasuunnittelun
23.04.2019 10:24Keliber hakee kaivoslupaa Rapasaaren kaivokselle
22.04.2019 8:11Doppstadt Inventhor -murskan Demo 8.-9.5. Tampereella - tervetuloa tutustumaan!
21.04.2019 17:11Hydraram purkulaitteet: "Demolition Evolution"
21.04.2019 9:01Helsingin Malmille tulossa yli 150 asunnon kokonaisuus Skanskan rakentamana
20.04.2019 16:01Kaivinpalvelu Raimo Kesseli Oy: "Uusi kutossarjan Hitachi on luotettava työjuhta"
20.04.2019 10:11Rakennuskustannukset nousivat maaliskuussa 1,8 prosenttia vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »