Atlas Copco parantaa DrillAir-kompressorien tehokkuutta Stage V -yhteensopivilla dieselmoottoreilla

Share |
18.04.2019 13:45

Atlas Copco on ottanut Stage V -yhteensopivat dieselmoottorit käyttöön siirrettävien korkeapainekompressoriensa DrillAir-mallistossa.

Pääasiassa maanrakennustöissä, putkistojen huolloissa, porakaivoissa ja maalämmön poraamisessa käytettävään DrillAir-mallistoon kuuluu useita suuria kompressorimalleja, joiden käyttöpaine on 20–35 baaria ja virtaukset 20,6–42 m3/min. Lisäksi Atlas Copco on ottanut tässä kompressorimallistossa käyttöön uuden Xc4004 Smart Air -ohjaimen.  Nämä kehitystyön tulokset yhdessä uuden AirXpert 2.0 -säätöjärjestelmän kanssa tarkoittavat, että porausyritykset voivat sekä pienentää moottoriensa päästötasoja että parantaa toiminnan suorituskykyä.

"Monet porausalan toimijat osaavat todella arvostaa DrillAir-tuotevalikoimaamme, sillä he eivät ainoastaan luota kompressoriemme luotettavuuteen, vaan ovat myös tottuneet laitteidemme loistavaan suorituskykyyn ja omistamisen kokonaiskustannukseen," kertoo Hendrik Timmermans, Atlas Copco Portable Air -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja. "Mallistoa on nyt tehostettu entisestään ottamalla käyttöön Stage V -yhteensopivat moottorit, Xc4004-ohjain ja AirXpert 2.0 -säätöjärjestelmä, joiden avulla käyttäjät voivat tehdä työnsä ennennäkemättömän nopeasti."

Stage V -yhteensopivien moottorien käyttöönotto

Uusimpien päästömääräysten tultua voimaan kaikkien uusien DrillAir-kompressorien tehontuotosta vastaa nyt Stage V -yhteensopiva Scanian moottori. Y35- ja Y39-mallit ovat poikkeus; niiden Stage V -yhteensopivat versiot esitellään myöhemmin. Uudet moottorit parantavat DrillAir-kompressorien hyötysuhdetta 3–4,5 %.

Atlas_Copco_vaunukompressori.jpg

Enemmän kuin pelkkä Stage V -tehokkuus

Käyttökohteissa, joissa polttoainekulut lasketaan porattua metriä kohti, on kriittisen tärkeää käyttää luokkansa parasta kompressoria porausvaunun ilmansyöttöön.  Pelkkä Stage V -yhteensopivien moottorien käyttöönotto ei kuitenkaan riitä Atlas Copcolle. Sekä V21- että H23 DrillAir -kompressoreissa käytetään Atlas Copcon suunnittelemaa ruuvielementtiä, joka osaltaan parantaa hyötysuhdetta kaksi prosenttia.

Lisäksi patentoitu XPR-järjestelmä (Extended Pressure Range) laajentaa Y35 DrillAir -kompressorin painealueen 15 baarista jopa 35 baariin. Tämän vuoksi Y35-kompressoria voi käyttää monissa eri käyttökohteissa, mikä tekee siitä sopivan konevuokraamoille, jotka haluavat tuottoa investoinneilleen.

Suunniteltu luotettaviksi

DrillAir-ohjainyksikön IP67-luokitus parantaa tehostetun ja patentoidun AirXpert 2.0 -säätöjärjestelmän luotettavuutta.  Pienempi liittimien määrä ja tukevampi rakenne suojaa järjestelmää tärinältä ja iskuilta. Tämä säätöjärjestelmä parantaa tuottavuutta joko tuottamalla lisää virtausta tai vakauttamalla virtauksen tai paineen. 

Xc4004 Smart Air -ohjaimen 7-tuumaisen näytön avulla käyttäjät voivat valvoa samassa näytössä sekä painetta että virtausta näiden välillä vaihtamatta.  Käyttäjät voivat myös helposti tarkastella 15 muuttuvan parametrin historiaa, mikä luo paremman yleiskuvan laitteen toiminnasta. Lisäksi laite valvoo ja säätää kompressoriöljyn lämpötilaa OilXpert-toiminnon avulla, jolloin öljyn käyttöikä pitenee sekä huoltokustannukset pienenevät.

Valmistettu vaativaan käyttöön

Uusi IP67-suojattu Xc4004-kompressoriohjain sopii täydellisesti vaativiin porauskäyttökohteisiin. Atlas Copco tarjoaa myös kauko-ohjauksen poravaunuun kiinnitettävän apunäytön avulla. Sen avulla käyttäjät voivat ohjata kompressorin ilmansyöttöä suoraan työpisteestään.

Kolmikerroksinen korroosiosuojattu kotelo on läpäissyt 460 tunnin suolasuihkutestin, ja sen perusteella myönnetty C3-sertifiointi lisää käyttäjän mielenrauhaa.  Lopuksi DrillAir-kompressorien pieni koko mahdollistaa poraajien kuljettaa kompressorinsa ja porausvaununsa samalla kuorma-autolla, joten ohjailu on helppoa vaativassakin maastossa, kuljetuskustannukset alenevat ja prosessi nopeutuu. Yhdessä nämä ominaisuudet parantavat kaikkien DrillAir-kompressorien jälleenmyyntiarvoa, ja se taas parantaa investoinnin tuottoa.

18.05.2019 13:33Rakennuskustannukset nousivat huhtikuussa 1,7 prosenttia vuodentakaisesta
17.05.2019 15:45Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa
16.05.2019 18:01Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Kimmo Järvinen: Päästökauppakompensaatio tärkeä viennille ja ilmastolle
16.05.2019 10:42INFRA ry: Yötyö on työturvallisuusriski asfalttitöissäkin
15.05.2019 9:23DAF johtaja PACCAR:in pääjohtajaksi
14.05.2019 12:22Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin
13.05.2019 14:10Kainuun Soran Lokotrack-päivitys toi lisää tehoa ja toimintavarmuutta
12.05.2019 12:11Uutta näyttöteknologiaa koneohjaukseen Novatronilta
11.05.2019 17:11Kuljetus-Logistiikka 2019 -tapahtumassa vieraili yhteensä 15 474 kävijää
10.05.2019 11:11Volvo CE ja Trimble kehittävät 3D-päivityksen kaivukoneen Dig Assist -ohjausjärjestelmään

Siirry arkistoon »