Espoolainen Murto-yhtiöt: Koneurakointia kolmannessa polvessa

Share |
29.04.2019 19:11

kivirock_aloitus2.jpg

Espoolainen Murto-yhtiöt harjoittaa maarakennus- ja koneurakointia sekä tarjoa maa-aines- ja kappaletavarakuljetuksia pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomen alueella monipuolisella ja luotettavalla kalustolla. 

(kuva yllä: Kun osaavalle konekuskille annetaan kunnon työkalut jää muiden rooliksi lähinnä tarkkailu.)

Erkki Murron 1950-luvulla aloittamasta yhden miehen ja koneen yrityksestä on kasvanut Jyrki Murron luotsaamana vakavarainen ja arvostettu perheyhtiö. Murto-yhtiöihin  kuuluu tänä päivänä kaikkiaan kolme maanrakennus- ja kuljetusalan yritystä: Espoon Maastotyö Oy, Murron Maansiirto Oy, Kuljetus Oy Jyrki Murto. Lisäksi yritysryppääseen kuuluu toimitilavuokrauseen keskittynyt PyrySampo Oy. 

Murto-yhtiöiden suurimpiin asiakkaisiin lukeutuvat Helsingin ja Espoon kaupunki, HSY, Kekkilä Oy, Graniittirakennus Kallio Oy ja kappaletavarakuljetusten puolella Heinon Tukku Oy.

pyry.jpg(kuva: - Yhtiömme ovat tarjonneet maanrakennuspalveluita jo yli 40 vuoden ajan. Nykyaikaisten ja vähäpäästöisien pyöräkuormaajien, kaivukoneiden ja puskukoneiden ja kuorma-autojen varaan rakentuvassa kalustossa on lisäksi valssijyrä ja Heatwork- roudansulatuslaite. Suurin osa tela- ja pyöräalustaisista kaivukoneista on Liebherrejä, mitä on useissa eri kokoluokissa, sanoo Murto-yhtiöiden toimitusjohtaja Pyry Murto.)

- Oppi maarakennusalan saloihin tuli kotoa. Isä, Erkki Murto, aloitti maarakennusurakoinnin vuonna 1957. Maanrakennusurakoinnin aloitin heinäkuussa -72, miltei heti armeijan harmaista kotiuduttuani. Ensimmäinen työmaa oli Espoon Hanasaaressa, kulttuurikeskuksen pohjien teko. Asiakkaana oli silloinen Espoon Vesilaitos, nykyinen HSY, joka on edelleenkin Espoon Kaupungin lailla yksi tärkeimmistä asiakkaistamme. Oli se kuule hienoa aloittaa koneurakointi aivan uuden O&K(Orenstein & Koppel) MH4 -kaivukoneen sarvissa, nyt jo yrityksen vetovastuun nuoremmalle sukupolvelle jättänyt pitkän linjan koneyrittäjä Jyrki Murto kehaisee. 

1980-luvun puoliväliin tultaessa Jyrki perusti nykyisen Murron Maansiirto Oy:n, ja samalla alkoivat maa-aineskuljetukset. - liikenneluvat saatiin vuonna 1984 ja siitä lähtien ovat kumipyörät pyörineetkin. Kappaletavarakuljetukset käynnistettiin -90-luvun puolivälin tienoilla, Murto kertoo. 

Tänään Murto-yhtiöt tarjoaa noin 30 ammattilaisen voimin maarakennusalan palveluita, maa-aines- ja kappaletavarakuljetuksia sekä harjoittaa toimitilavuokrausta pääkaupunkiseudulla. Asiakkaina ovat yksityiset asiakkaat, erikokoiset yritykset ja kunnat. 

Kuluvan vuosikymmenen edetessä Jyrki Murto on siirtänyt yritysten vetovastuuta kasvavassa määrin nuoremman sukupolven edustajien harteille.  

- Alaa on tullut seurattua isän viereltä aivan pikkupojasta asti, ja ketäpä nyt ei työ- ja kaivukoneet kiinnostaisi? Kyllä tähän työhön on enemmän ja vähemmän kasvettu, eikä siinä ole valittamista. Tekemistä ja hääräämistä ainakin riittää. Työnjohdollisessa vastuussa olen ollut vuodesta 2012 lähtien, ja sittemmin toimitusjohtajana, Pyry Murto kertoo.

raikka.jpg

(kuva: Yhtiön palveluksessa kohta 10-vuotta ollut Raimo ”Raikka” Lyijynen on erittäin tyytyväinen vm. 2012 Mercedes-Benz Actros 3244k 8x4 nuppiautoon. - Ei ole tarvinnut ylimääräisten vikojen takia jättää työmaita. Riittää kun Veholla huolletaan.)

Luotettavalla kalustolla

Murto-yhtiöt uusivat kone- ja kuljetuskalustoaan suunnitellusti. Vuosien saatossa päämerkeiksi ovat valikoituneet saksalaisvalmistajien tuotteet. Autojen puolella Mercedes-Benz ja kaivukoneissa Liebherr. 

liebherr.jpg(kuva: Espoon HSY:n vesijohtotyömaalla vaaditaan suurta tarkkuutta - putkea on kuorittava esiin viiden sentin siivuilla. - Onneksi on Liebherri ja puomin päässä Rototilt-kääntäjä. Niiden yhteistyö on saumatonta, mikä mahdollistaa tämmöisen tarkkuustyön teon koneellisesti, huikkaa Reijo Peräkylä, pyöräalustaisen Liebherr 914 Compactin ohjaamosta.)

- On meillä myös useita Volvoja, kilvellisinä ja ilman, Jyrki Murto tarkentaa ja jatkaa, Liebherr kaivukoneita on pitkälti toistakymmentä ja Mercedeksiä pakettiautot mukaan laskettuna lähes saman verran. Emme tietenkään halua leimautua tiettyjen valmistajien tai merkkien suosijoiksi. Pitkäaikaiset liikesuhteet ovat vain olleet otollisia ja ohjanneet meidät oikealle tielle. Meidän ja valmistajien keskinäiset intressit, tai olisiko kenties muodikkaampaa sanoa että kemiat ovat vain kohdanneet erittäin hyvin, mistä on syntynyt molempiin suuntiin toimiva luottamus. Kaluston uusinnasta on tullut vuosien varrella kivutonta, kun osapuolet osaavat ja tietävät asiansa, toki otamme tarjoukset myös muualta. Mercedes-asioissa käännymme Lommilan Vehon ja Liljeströmin Mikan puoleen ja Liebherrit hankimme Alppivuoren Jarmolta. Hyvin on yhteistyö sujunut, Murto lisää.

henkka.jpg(kuva: Henri ”Henkka” Stjernvall on tyytyväinen Piako Oy:n päällerakentamaan, 23 tonnimetrin Palfinger nosturilla varustettuun ja neliakseliseen MB Arocs 3251 kuorma-autoon. - Sain uuden auton maaliskuussa 2018 ja ero entiseen on käsin kosketeltavissa. Ei olisi uskonut kuinka paljon kehitys on vienyt sekä autoja että nostureita eteen päin. Näillä kamppeilla kelpaa tehdä töitä, Henkka sanoo.)

Huoltopuoli hallussa

Murto-Yhtiöillä on oma ja vasta hiljattain avattu huoltohalli Espoon Juvanmalmilla, mikä tarjoaa modernit huoltotilat koneille ja avarat sosiaalitilat henkilökunnalle. Huoltohallissa oli vierailua tehdessä tyhjää, sillä yhtiöllä on oma huoltoautolla liikkuva asentaja, joka pitää koneet jatkuvasti hyvässä toimintakunnossa. 

- Kunnolliset tilat on oltava, vaikka useimmat koneiden määräaikaishuolloista tehdäänkin työmailla, joko sitten maahantuojan tai oman huoltoasentajamme toimesta. Kuorma-autot, joissa on huoltosopimukset, käytetään Veholla. Isommissa ja aikaavievissä remonteissa tai koneiden käyttöentisöinneissä oma halli on tarpellinen ja pakollinen vaihtoehto. Juvanmalmi on hyvä paikalla sillä se sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella ja lähellä tärkeimpien tavarantoimittajien palveluita. Esimerkiksi hydrauliikkaletkuasetelmat ja muu tarpeellinen saadaan nopeasti vain korttelin päässä sijaitsevasta Espoon Teollisuuspalvelut Oy:n ylläpitämästä Parker Storesta. Huoltoautostamme vastaa Esa Eronen, jolla on erittäin monipuolinen osaaminen ja ammattitaito kone- ja ajoneuvopuolelta. Huoltoautoksi valjastetussa Mercedes-Benz Sprinterissämme on kattava varustus, joka riittää suurempiinkin remonttitarpeisiin. Ja jos omaa kalustoa ei riitä huollettavaksi tarjoamme työmaalla tehtävää huoltopalvelua myös ulkopuolisille, Pyry Murto kertoo.

Tyomiehet.jpg

(kuva: Jo minuutti montun reunalla riittää antamaan käsityksen Murto-Yhtiöiden ja asiakkaidensa, nyt HSY:n yhteistyön syvyydestä. Henkilöstö toimii työmaalla kiinteänä yhteisönä, mikä näkyy sekä  tehokkuutena että työn miellyttävyytenä.)

huoltoautoo.jpg

(kuva: Murto-yhtiöiden Mercedes-Benz Sprinter huoltoautossa on runsaasti tilaan kattavat varusteet. - Hitsausvehkeiden ja yleisimpien työkalujen lisäksi täällä on mm. käsiprässit, joilla luonnistuu pienempien hydrauliikkaletkuasennelmien teko, sanoo Asentaja-guru Esa Eronen.)

18.05.2019 13:33Rakennuskustannukset nousivat huhtikuussa 1,7 prosenttia vuodentakaisesta
17.05.2019 15:45Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa
16.05.2019 18:01Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Kimmo Järvinen: Päästökauppakompensaatio tärkeä viennille ja ilmastolle
16.05.2019 10:42INFRA ry: Yötyö on työturvallisuusriski asfalttitöissäkin
15.05.2019 9:23DAF johtaja PACCAR:in pääjohtajaksi
14.05.2019 12:22Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin
13.05.2019 14:10Kainuun Soran Lokotrack-päivitys toi lisää tehoa ja toimintavarmuutta
12.05.2019 12:11Uutta näyttöteknologiaa koneohjaukseen Novatronilta
11.05.2019 17:11Kuljetus-Logistiikka 2019 -tapahtumassa vieraili yhteensä 15 474 kävijää
10.05.2019 11:11Volvo CE ja Trimble kehittävät 3D-päivityksen kaivukoneen Dig Assist -ohjausjärjestelmään

Siirry arkistoon »