Renault Trucks C 520 6x4 T rekanvetäjä: Yksi auto, monta työtehtävää

Share |
01.05.2019 11:11

rellux1.jpg

Vantaalainen P.K. Kaivuu & Kuljetus Oy otti loppuvuodesta 2018 käyttöönsä uuden Renault Trucks C 520 6x4 T rekanvetäjän. Nupin jatkeeksi hankittiin kaksiakselinen koneenkuljetuslavetti ja sorarekka. Ryömintävaihteilla varustetun C-sarjalaisen voimin hoituvat kaikki yrityksen raskaat kuljetukset.

(kuva yllä: P.K. Kaivuu & Kuljetus Oy hoitaa yrityksen kone- ja maa-aineskuljetukset uuden Renault Trucks C 520 6x4 T rekanvetäjän voimin.)

Nykyaikaisella konekalustolla maarakennus- ja maansiirtourakointia sekä LVI-asennuksia pääkaupunkiseudun alueella tarjoava P.K. Kaivuu & Kuljetus Oy on tehokas kahden miehen organisaatio. Petri Kulmala vastuualuetta ovat maarakennus- ja maansiirtourakoista. LVI-puolen osaaminen on Petrin isän Jukka Kulmalan osaamisalaa. Molemmilla riittää ammattitaitoa yrityksen toimialojen työtehtäviin. 

- Kattavan osaamisemme ansiosta voimme tarjota esim. rakennusurakkaan ryhtyville asiakkaillemme palveluita projektin eri vaiheissa. Hoidamme ammattitaidolla maarakentamiseen liittyvät työt, kuten kaivuu-urakat, kunnallistekniikkaan liittyvät työt, talon pohjien rakentamisen sekä salaojitukset. Rakennusprojektin edetessä hoidamme myös LVI-työt kokonaisvaltaisesti, putkitöistä aina ilmastointiurakoihin. Suoritamme myös KVV-valvontaa, joten meillä on tarjota erittäin monipuolinen palveluvalikoima helposti ja yksinkertaisesti. Urakoimme pääsääntöisesti kahdestaan, toki tarvittaessa turvaudumme myös sopimusyrittäjiemme ammattitaitoon, Petri Kulmala kertoo. 

rellux2.jpg

(kuva: Lavetin kanssa yhdistelmän suurin kokonaispaino nousee 66 tonniin.)

Ohuella organisaatiolla toimivan yrityksen menestymisen taustalla ovat lujan ammattitaidon lisäksi korkealaatuiset ja työtehtäviin sopivat koneet ja työkalut. 

- Meillä on henkilöstön määrään suhteutettuna runsaanpuoleisesti työkoneita. Kaivukoneita on viisi, tonnisesta aina 26-tonniseen. Lisäksi on yksi liukuohjattava pienkuormaaja ja kaksi kumitela-dumpperia. Koneet ovat tunnettujen valmistajien laatukoneita ja iältään alta neljän vuoden ikäisiä, Kulmala summaa. 

rellux3.jpg

(kuva: Maa-aineksia kuljetetaan kippilaitteella varustetun Schwarzmüller puoliperävaunun avuin.)

P.K. Kaivuu & Kuljetus Oy:n tuoreimpiin kalustohankintoihin lukeutuu vaativan työmaakäytön haasteisiin erittäin hyvin soveltuva Renault Trucks C 520 6x4 T -rekanvetäjä. 

- Uuden auton hankintaprosessi lähti tarveharkinnasta. Pohdimme millaisella ratkaisulla maa-ainesten ja konekaluston kuljetus sujuisi tehokaasti ja vaivattomasti. Parhaaksi ja tuottavimmaksi vaihtoehdoksi nousi telivetoinen rekanvetäjä. Sen jatkeeksi hankittaisiin lavetti ja kippaavalla soralavalla varustettu puoliperävaunu. Tarjouspyynnöt jätettiin useille eri automerkeille, mutta vaatimus korkeasta maavarasta, levyjarruista ja takapään ilmajousituksesta osoittautui useimmille mahdottomaksi eri automerkeille, mutta vaatimus korkeasta maavarasta, levyjarruista ja takapään ilmajousituksesta osoittautui useimmille mahdottomaksi yhtälöksi. Lopullinen valinta oli tehtävä Renault Trucksin ja Volvon kesken. Päädyimme Renault Trucks C-sarjaan, muun muassa pykälää Volvo-vaihtoehtoa korkeamman ja avaramman ohjaamon ansiosta. Toki kokonaiskustannuksillakin oli oma merkityksensä valinnassa, Petri Kulmala kertoo. 

Ryömintävaihteilla 

Kauppa uudesta C-sarjalaisesta käteltiin Renault Truck Center Vantaalla, kuorma-automyyjä Mika Saaren kanssa. - Renault Trucksin laajasta mallistosta löytyy runsaasti erilaisia erittäin haastaviin olosuhteisiin sopivia kestäviä ja korkean tuottavuuden mahdollistavia kokoonpanovaihtoehtoja, Saari sanoo. 

Telivetoisen, kokonaispainoltaan 40 tonnisen nupin omamassa jää alle 10 tonniin. Akselit ovat työtehtävän mukaisesti järeämmästä päästä. Etuakseli on kantavuudeltaan 10-tonninen ja molemmat taka-akselit 15-tonnisia. Sorapuolikkaan yhdistelmäpaino on 52 tonnia ja yrityksen 2-akselisen lavetin kanssa yhdistelmäpaino on 66 tonnia. 

Voimanlähteenä on valmistajan tehokkain eli 13 litran DTI13 moottorivaihtoehto, 520 hv (382 kW) / 2550 Nm suoritusarvoilla. Vaihteistona automatisoitu 12-pykäläinen optidriver, maastoajo-ohjelmistolla. - sekä ryömintävaihteilla, mitkä ovat nyt saatavilla myös Renault Trucks kuorma-autoihin, Saari tarkentaa. 

Vakiovarusteisiin lukeutuvan pakokaasujarrun lisäksi voimanlähteen yhteyteen valittiin tehokas moottorijarru. 

- Uuden auton luovutus sujui sovitussa aikataulussa. Pajakulmalla autoon asenettiin kippi- ja takalaidan sekä nosturin ohjaushydrauliikat ja lisävalojen ja majakoiden asennukset. Kaikkiaan kitkaton ja mutkaton prosessi, Kulmala summaa. 

Uuteen autoon Kulmalat valitsivat huoltosopimuksen. - Kaiken varalta, kun uusissa autoissa on niin runsaasti uutta tekniikkaa. Murheitta on uuden auton matka sujunut, Petri Kulmala sanoo lopuksi.

rellux4.jpg

(kuva: Renault Trucks C-rekanvetäjässä on reilusti maavaraa. Etuakselilla on 385/65R22.5- ja vetävällä telillä 315/80R22.5 -koon renkaat. Polttoainesäiliöön sopii reilut 250 litraa dieseliä.)

23.07.2019 10:32Maarakennusalan kustannukset nousussa
22.07.2019 17:11Kivirockin Facebookissa jo 2800 tykkääjää - lähde mukaan seuraamaan alan hyviä uutisia
22.07.2019 14:55Uusi Lundberg 50 -mallisto Suomen ensiesittelyssä Lepaalla 15.-17.8.2019
22.07.2019 8:52BK-Hydrometa - orsi- ja valumavesien ammattilainen
21.07.2019 11:11Lisääntynyt maarakennuskoneiden käyttöaika Volvo ACTIVE CARE -palvelun ansiosta
20.07.2019 12:01Skanska rakentaa Technopolis Kuopion Microkadun kampukselle uuden toimisto- ja koulurakennuksen
19.07.2019 12:00Donges Group ostaa Ruukki Building Systemsin
18.07.2019 8:21Miten kuumuudessa jaksaa työskennellä? Asfalttityöntekijä kertoo
17.07.2019 13:33Terrafame Oy:n tammi-kesäkuun 2019 tulos julkaistaan 26.7.2019
16.07.2019 18:01Skanska rakentaa Posivalle käytetyn ydinpolttoaineen kapselointilaitoksen Olkiluotoon

Siirry arkistoon »