Kainuun Soran Lokotrack-päivitys toi lisää tehoa ja toimintavarmuutta

Share |
13.05.2019 14:10

Kainuun-sora-2.jpg

Murskauslaitteiden kehitys on harpannut kahdessa vuosikymmenessä isoja askeleita. Tämän huomasi paltamolainen Kainuun Sora päivittäessään äskettäin Lokotrack-murskausketjunsa. Uudet mallit syövät kiveä ahneemmin, kuluttavat noin 25% vähemmän polttoainetta ja ovat kätevämpiä kuljettaa. Toimintavarmuuden takaa viiden vuoden jatkettu huoltosopimus Metson kanssa.

(kuva yllä: Uusi LT106-leukalaitos ja LT220D-kara-seulalaitos vievät yhteensä noin 25% vähemmän polttoainetta tunnissa vanhoihin malleihin verrattuna.)

Kainuun suurimman murskausurakoitsijan pitkäaikaiset työjuhdat, LT105-leukalaitos ja LT1100-karamurskain-seulalaitos pääsivät huilivuoroon, ja tilalle otettiin uudet LT106- ja LT220D-mallit. Ensimmäiset puraisut kiveen Lokotrack-uutuuksilla tehtiin Sotkamossa louhoksella.

”Tavaraa näyttää tulevan hihnalta aiempaa enemmän ja tankissa riittää polttoainetta vielä 12 tunnin yhtämittaisen murskauksen jälkeenkin, joten kulutus on vanhoja laitteita noin neljäsosan pienempi. Myös kuljetus työmaalta toisella käy myös kätevästi. Laitteet puhdistaa ja siirtää lavetille tunnissa, kun mitään osia ei enää tarvitse purkaa,” arvioi ensikokemuksiaan Kainuun Sora Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heikkinen.

”Otimme kauppaan mukaan myös viiden vuoden jatketun huoltosopimuksen, joka sisältää kulutusosatoimitukset ja säännölliset laitetarkistukset. Tällä halusimme varmistaa, että myllyt pyörivät aina silloin, kun tarvitaan.”

Kainuun-sora-12.jpg

(kuva: Kainuun Soran Jukka Heikkinen (oik.) ja Jorma Leinonen ehtivät kiertää Lokotrack-kaksivaihelaitoksella 20-30 työmaalla vuodessa.)

Louheesta nollapohjaista tienperustaksi

Maaliskuun viimeisellä viikolla Kainuun Soran uusi murskausketju pyörii jo täyttä vauhtia Nivunkankaan louhoksella Sotkamossa 10 000 tonnin urakassa. Erämaaseudusta kertovat suden jäljet murskaustyömaan lähettyvillä. Myös ilveksiä löytyisi metsän kätköistä murskauksen ääniä ihmettelemästä.

Uudet Lokotrackit laulavat Catin dieselit lämpiminä läpi vuorokauden kahdessa 12 tunnin vuorossa. Nollapohjaisia 0-56 mm:n murskeita urakoidaan tienperustaksi odottamaan pian alkavia rospuuttokelejä. 

Pertti Raappana syöttää LT106-leukalaitosta, joka jauhaa louheesta mursketta 85 mm:n asetuksella edelleen LT220D:n karan käsittelyyn. GP220-murskassa on 30 mm:n asetus ja seulan steppiverkoissa 76 mm:n, 70 mm:n ja 60 mm:n silmäkoot. Valmista tavaraa syntyy 200-250 tonnin tasaisella tuntivauhdilla, joten pyöräkuormaajassa Mika Rimpiläisellä riittää altakannettavaa.

”Uskon, että sorapaikoissa uudella Lokotrack-ketjulla päästään tuonne 300-350 tonnin kapasiteetteihin, mikä on jo ihan mukava luku,” Jukka Heikkinen arvioi.

”Kyllä kotimaiseen kannattaa luottaa”

Alansa ainoana suomalaisena laitevalmistajana Metso saa Jukka Heikkiseltä myönteisiä arvioita:

”Kyllä kotimaisiin Lokotrackeihin kannattaa luottaa. Laitteet on kehitetty toimiviksi, ja Metso kyllä vastaa huutoon silloin, kun on kysyttävää. Viitalan Jyrki opasti porukkamme käyttöönotossa hyvin, ja Hassisen Jarmon huoltoauto pyörähtää tarvittaessa Siilinjärveltä.”

Laitetarkistukset Kainuun Soran murskatiimi tekee Metson listan mukaan kahdesti päivässä, aina vuoron vaihtuessa. Viisivuotisen, jatkettuun takuusopimukseen kuuluvat Metson tekemät, tarkemmat ja säännölliset tarkistukset sekä alkuperäiset kulutusosat.

Kaivinkoneesta ei tarvitse jalkautua murskainsäätöjä tekemään, koska langaton ICr-kauko-ohjaus vie komennot hytistä perille.

”Eipä ole kovin huono systeemi,” kuuluu ICr:ää käyttävän Pertti Raappanan lyhyt ja ytimekäs kommentti kauko-ohjausjärjestelmästä.

Kesätöihin Rovaniemen ympäristöön

Sotkamosta Kainuun Soran Lokotrack-ketju siirtyi Rovaniemelle, jossa hakataan koko kesä materiaaleja Metsähallituksen tiehankkeisiin.

”Tähtäimessä on rikkoa kiveä kuluvan vuoden aikana noin 600 000–700 000 tonnia. Pienen osan teemme itselle kolmella omalla louhoksella ja yhdessä sorapaikassa. Valtaosa urakoidaan ulos mm. Destialle, Otsolle ja Metsähallitukselle,” Jukka Heikkinen arvioi.

Kainuun Sora perustettiin Paltamossa vuonna 1998. Yhtiöllä on käytössään laaja maanrakennuskalusto ja sesonkien mukaan 25-40 työntekijää.  

Juttuun liittyvän videon linkki: https://youtu.be/ms7Qo7toVvc

18.05.2019 13:33Rakennuskustannukset nousivat huhtikuussa 1,7 prosenttia vuodentakaisesta
17.05.2019 15:45Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa
16.05.2019 18:01Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Kimmo Järvinen: Päästökauppakompensaatio tärkeä viennille ja ilmastolle
16.05.2019 10:42INFRA ry: Yötyö on työturvallisuusriski asfalttitöissäkin
15.05.2019 9:23DAF johtaja PACCAR:in pääjohtajaksi
14.05.2019 12:22Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin
13.05.2019 14:10Kainuun Soran Lokotrack-päivitys toi lisää tehoa ja toimintavarmuutta
12.05.2019 12:11Uutta näyttöteknologiaa koneohjaukseen Novatronilta
11.05.2019 17:11Kuljetus-Logistiikka 2019 -tapahtumassa vieraili yhteensä 15 474 kävijää
10.05.2019 11:11Volvo CE ja Trimble kehittävät 3D-päivityksen kaivukoneen Dig Assist -ohjausjärjestelmään

Siirry arkistoon »