AMMATTILEHTI & KIVIROCK KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla

26.05.2019 11:11

hydis1.jpg

Ylöjärveläisen Dynaset Oy:n tuotevalikoimaan sisältyvä ajoneuvokäyttöön tarkoitettu hydraulinen generaattori on tehokas ja tilaa säästävä sekä ympäristöystävällinen vaihtoehto perinteiselle aggregaatille. 

(kuva yllä: Dynasetin HG -hydrauligeneraattorilla varustettu etenemiskykyinen Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 lava-auto sopii erinomaisesti vaativissa olosuhteissa työskentelevien koneiden huoltoon.)

Lava-autojen suosio on kasvanut tasaisesti maailmalla, mikä näkyy, paitsi mallitarjonnan merkittävänä kasvuna myös markkinoita hallinneiden valtamerkkien malliuudistuksina. Yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä lava-autoista on Toyota Hilux, mikä on nojannut jo vuosikymmenten ajan ja hyvällä menestyksellä hyviksi havaittuihin peruselementteihin; Dieselmoottoriin, tikapuurunkoon ja lehtijousitettuun taka-akselistoon. Hiluxin perusrakenne on havaittu jopa niin kestäväksi että englantilainen auto-ohjelma on nimennyt Hiluxin maailman kestävimmäksi autoksi. 

hydis2.jpg

(kuva: Hydrauligeneraattori ja hydrauliikkaöljysäiliö vievät vain vähän tilaa lavalta. Erillisen, samaan 3,5 kVa virrantuottoon yltävän aggregaatin kanssa lava olisikin jo melkein puoliksi täynnä. Nyt kyytiin sopii sekä työkalut että koneet ja miksei huolto-osatkin.)

Toyota Hiluxin kevyt ja kestävä rakenne on myös mitä otollisin alusta erilaisten päällerakenteiden ja varusteiden asennukselle. Sipoolainen Arctic Trucks Finland on saavuttanut hyvän maineen vaativiin olosuhteisiin tarkoitettujen ajoneuvojen rakentamisessa ja varustelussa. Islantilaislähtöisen yrityksen alkuperäisenä tarkoituksena oli jalostaa maastokelpoisista autoista Islannin ja napajäätiköiden teittömille taipaleille sopivia ajoneuvoja. Lukuisten onnistumisten myötä yrityksen varusteluille on tullut kysyntää myös muualta maailmaa. Tänä päivänä Arctic Trucks toimii useiden autovalmistajien, kuten Toyota, Ford ja Nissan, virallisesti hyväksymänä alihankkijana. Suomessa Arctic Trucks tunnetaan parhaiten edellä mainituille valmistajille räätälöidyistä AT32 ja AT35 koodinimillä tunnetuista malleista. 

Ajoneuvojen ohella Arctic Trucks Finland on vahvasti mukana, yhdessä Nokian Renkaiden kanssa, vaativiin olosuhteisiin tarkoitettujen renkaiden kehitystyössä. Renkaiden lisäksi Arctic Trucks Finlandin osaamiseen luotetaan myös varuste- ja lisälaitevalmistajien puolelta, mistä osoituksena nyt koeajettava, runsailla vaativiin olosuhteisiin tarkoitetuilla lisävarusteilla ja apulaitteilla varusteltu Toyota Hilux AT32 lava-auto.

hydis4.jpg(kuva: Dynaset HG -hydrauligeneraattori ottaa käyttövoimansa moottorin tai vaihteiston yhteyteen liitetyltä hydraulipumpulta.)

Hydrauliikka avuksi

Toyota Hilux AT32:n voimanlähteenä toimii valmistajan oma 2,4 litran yhteispaineruiskutuksella ja ahtimella varustettu dieselmoottori, mikä liikuttaa 6-vaihteisella automaattivaihteistolla ja korotetulla alustalla varustettua nelivetoista lava-autoa varmaotteisesti kuljettajan valitsemaan suuntaan. 

Tässä autossa moottorin yhteyteen on liitetty Dynaset Oy:n toimesta hihnavälitteinen, teholtaan 6 kW hydraulipumppu, josta saatu hydraulivoima välitetään lavan etuseinään asennetun pienikokoiseen, mutta varsin tehokkaan hydraulimoottorin voimin Dynaset HG 3,5 -hydrauligeneraattoriin, mikä muuntaa konehuoneesta johdetun hydrauliöljyvirtauksen sähköksi. 

Järjestelmän etuna on keveys, suuri tehon tuotto sekä ympäristölle haitallisten päästöjen, kuten pakokaasujen epäpuhtauksien ja äänen vähäisyys.

- Dynaset HG -hydrauligeneraattori voidaan asentaa mihin tahansa koneeseen tai ajoneuvoon. Se ottaa käyttövoimansa moottorin tai vaihteiston yhteyteen liitetyltä hydraulipumpulta, mitä on tarjolla useissa eri teholuokissa. Lava- ja pakettiautoihin sopii, tietysti hieman mallista riippuen, jopa teholtaan 30 kW hydraulipumppu. Sen voimin pyörii vaivattomasti jo kolmivaihevirtaa tuottava HG 6,5 generaattori, mikä on suosittu vaihtoehto vaikkapa sähkölaitosten ja rataverkkoyhtiöiden huoltoautoissa ja muiden vaativia huolto- ja hitsaustyötehtäviä tekevien asiakkaidemme parissa, kertoo Atte Karppinen Dynaset Oy:stä.

Hiluxin konehuoneeseen on mahdollista asentaa vain HG 3,5 generaattorin pyörittämiseen riittävä 6 kW pumppu. Sen teho riittää hyvin useimpiin työmailla käytettäviin sähkötyökaluihin tai vaikkapa painepesurin voimalähteeksi. 

- Hydraulivoima voidaan asiakkaan halutessa valjastaa myös erilaisten apulaitteiden, kuten aurauskaluston voimaksi. Hydraulilinjat voidaan asentaa sekä auton keulaan että perään, tai mihin vain, Karppinen lisää.

Kiinteästi auton rakenteisiin asennettu hydrauligeneraattori on aina mukana ja käyttövalmiina, mikä vähentää oleellisesti erillisten ja usein painavien sekä tilaa vievien, mutta myös hydraulijärjestelmää kattavampaa huoltoa vaativien aggregaattien tarvetta. Karppisen mukaan hyd- rauligeneraattori on myös ympäristöystävällinen vaihtoehto. 

- Nykyisten autojen Euro 6 päästötasolle yltävät moottorit ovat ääniltään hiljaisia ja niiden päästöarvot ovat hyvin tiedossa, monien aggregaattien kohdalla tietojen saaminen voi olla mutkikkaampaa. Tosin vuoden alusta voimaan astunut pienkoneiden päästödirektiivi tuo tähän tiettyjä muutoksia.

hydis3.jpg

(kuva: Lavakatteen molempiin sivuihin asennetut Seeker ledvalopalkit sekä ympäri autoa sovitetut led työvalot, joiden ohjaus sujuu kätevästi ohjaamoon viedystä kauko-ohjaimesta, takaavat hyvän työskentelymukavuuden myös kaikkein pimeimpinä vuorokaudenaikoina.)

Ratin takaa

Kuljettajanistuimelle kapuaminen vaatii korkeasta alustasta johtuen hieman tavallista kovempaa ponnistelua. Kyytiin nousua helpottavat A-pilareihin viedyt kunnolliset kahvat. 

Etuistuimet ovat asialliset ja niissä on riittävät säädöt. Ohjauspyörässä on sekä korkeus että etäisyyssäädöt. Kojelauta on toimiva kokonaisuus, joskin osa ratin vasemmanpuoleisista nappuloista, jää ajettaessa hieman katveeseen. Virta-avaimen kääntämisestä seuraa tuttu, Toyotan hyötyautoille ominainen käynnistysääni. Kuusiportaisen, pehmeästi vaihtavan, automaattivaihteiston ansiosta auton ajo on erittäin sujuvaa.

Kovimman ja samalla positiivisimman yllätyksen korotettu Hilux tarjoaa ajo-ominaisuuksiensa osalta. Usein korotussarjalla varustettujen lava- tai maastoautojen ohjausgeometria on tehtyjen muutosten takia kulmikasta ja meno vaappuvaa. Arctic Trucksin muutostyö ei koeajon perusteella vaikuta kumpaankaan edellä mainituista. Lisäpisteitä ansaitsevat Nokian Hakkapeliitta LT3 -nastarenkaat, joista enemmän toisaalla tässä lehdessä.

Korkean maavaran ja hyvän jousituksen sekä kojelaudasta kytkettävän nelivetojärjestelmän ja korkeaprofiilisten renkaiden ansiosta Hiluxin voi ajaa huoletta tavallista vaikeakulkuisempiin työkohteisiin tai vaikka syvään hankeen, ja myös sieltä pois.

Järkevä kokonaisuus

Arctic Trucksin varustelemassa Toyota Hiluxissa on edellä mainitun hydrauliikkajärjestelmän lisäksi Defan lisäakkujärjestelmä ja lukuisia Led työ- ja lisävaloja, mitkä ovat irrotettu Startax Oy:n maahantuomien laatuvalmistajien valovalikoimista. 

Tieliikennekelpoinen Arctic Trucks AT32 varustelu on tarjolla useisiin eri lava-automerkkeihin ja malleihin. Saatavuutta ja hintatietoja voi tiedustella lähimmältä jälleenmyyjältä. Hydrauligeneraattoria voi tiedustella Dynaset Oy:n myyjiltä ja asennus hoituu joko Arctic Trucksin tai Dynasetin oman asentajan toimesta. Kuten aina ammattilaisille tarkoitettujen erikoistyökalujen myös tehokkaan ja varmatoimisen hydrauligeneraattoripaketin hinta määräytyy valitun laitteiston koon ja käyttötarpeen mukaan.

20.10.2019 12:11Volvo CE: Kolme tapaa, joilla tyhjäkäynnillä olevat koneet vaikuttavat kannattavuuteen
19.10.2019 12:11Rototilt digitalisoi ostamisen - helpottaa laatutuotteiden hankintaa
18.10.2019 12:11Taratest Oy: "Monipuolinen Lännen ylitti odotuksemme"
17.10.2019 11:11Novatron ja TAMK järjestävät yhteistyössä tietomallikoordinaattorikoulutuksen vuonna 2020
16.10.2019 12:11Kaivosteollisuus: tarvitaan faktoihin perustuvaa valmistelua ja kokonaisnäkemystä
15.10.2019 17:11Rakennuskustannukset nousivat syyskuussa 0,8 prosenttia vuodentakaisesta
15.10.2019 12:11Veljekset Kokkonen sai kustannustehokkaan työkalun peruskunnostetusta Lokotrack-murskauslaitoksesta
14.10.2019 11:11LUE TÄSTÄ! Suomenkielinen Hitachi iGround Control lehti on ilmestynyt
14.10.2019 8:11Novatron Oy ostanut 3D-system Oy:n koko osakekannan
13.10.2019 17:00Suomalaista poravaunuteknologiaa Norjan suurille markkinoille

Siirry arkistoon »