Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen

Share |
17.06.2019 9:50

raide-jokeri.png

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkoi 13 kohteessa kesäkuun alussa. Rakentamisella on merkittäviä vaikutuksia pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen seuraavien vuosien aikana. Työmaiden lähellä on liikenteessä muun muassa nopeusrajoitusten hidastuksia, kiertoreittejä ja kaistajärjestelyjen muutoksia. Tilapäisten liikennejärjestelyjen toimivuuteen on Raide-Jokeri-projektissa kiinnitetty erityistä huomiota ja järjestelyt suunnitellaan turvallisiksi kaikille liikkujille. Järjestelyistä tehdään mahdollisimman pitkäaikaisia, jotta jatkuvasti muuttuvat järjestelyt eivät turhaan vaikeuta liikkumista.

Osa rakennettavista kaduista suljetaan joko kokonaan tai joltakin liikennemuodolta rakentamisen ajaksi. Katuja sulkemalla mahdollistetaan suuret yhtenäiset työalueet, jolloin rakentaminen nopeutuu ja turvallisuus paranee sekä liikenteen että työmaan näkökulmasta. Myös suljetuilla kaduilla on mahdollista ajaa kiinteistöille ja pelastustehtävissä.

Tilapäiset liikennejärjestelyt toteutetaan vaiheittain. Tämä tarkoittaa sitä, että liikennejärjestelyn loppuminen ei vielä välttämättä tarkoita töiden loppumista alueella, vaan järjestelyt muuttuvat seuraavien työvaiheiden mukaan. Tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja vaihtoehtoisista reiteistä tiedotetaan kattavasti muun muassa työmaiden läheisyydessä opastein sekä Raide-Jokerin verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. HSL kertoo joukkoliikenteen poikkeusreiteistä tarkemmin omissa viestintäkanavissaan.

Ensimmäiset tilapäiset liikennejärjestelyt alkavat kesäkuussa 

Kesäkuussa alkavat työmaat vaikuttavat liikenteeseen Espoossa ja Helsingissä seuraavasti:

  • Maarintien eteläpuolella oleva jalankulun ja pyöräilyn reitti siirtyy kadun pohjoispuolelle. Järjestelyn kesto on arviolta kesäkuun 2020 loppuun asti.

  • Ravitie suljetaan autoliikenteeltä kesäkuun puolivälissä. Korvaava reitti on Turuntien ja Pitäjänmäentien kautta, alueen asukkaat voivat käyttää kulkemiseen myös Vermonrinnettä. Järjestelyn kesto on arviolta elokuun 2020 loppuun asti.

  • Pitäjänmäentiellä Pajamäentien risteyksen kohdalla tehdään kaistajärjestelyjä ja kääntyvien kaistoja joudutaan poistamaan. Tämä voi jonkin verran hidastaa suoraan menevää liikennettä. Jalan ja pyörällä risteyksen ylitys tapahtuu Patterimäen puoleista reunaa. Lisäksi Takomotien risteyksen kohdalla bussipysäkkiä siirretään ja työaluetta rajataan jalkakäytävän puolelle. Järjestelyn kesto on arviolta vuoden 2019 loppuun asti.

  • Pirkkolantie pysyy suljettuna moottoriajoneuvoliikenteeltä Metsäpurontien ja Maunulantien välillä. Korvaava reitti on Pakilantien ja Metsäpurontien kautta. Järjestelyn kesto on arviolta loppusyksyyn 2020 asti. Pirkkolantien jalankulku ja pyöräliikenne on siirretty kulkemaan Lampuotilantien kautta heinä-elokuuhun 2019 asti. 

  • Pirjontie suljetaan moottoriajoneuvoliikenteeltä kesäkuussa. Korvaava reitti Pakilantien ja Metsäpurontien kautta. Pirjontien jalankulun ja pyöräilyn yhteydet säilyvät kadun eteläreunassa. Järjestelyjen kesto on arviolta loppusyksyyn 2020 asti.

  • Norrtäljentie suljetaan moottoriajoneuvoliikenteeltä 17. kesäkuuta alkaen. Korvaava reitti on Mestarintien, Mäkitorpantien ja Siltavoudintien kautta. Bussi 550 siirtyy Siltavoudintien kautta kulkevalle poikkeusreitille. Jalankulun ja pyöräilyn reitti siirtyy tien itäreunaan. Järjestelyjen kesto on arviolta vuoden 2020 loppuun asti.

  • Veräjä suljetaan kokonaan liikenteeltä vesijohdon ja viemärilinjan rakentamista valmistelevien töiden vuoksi 3. kesäkuuta alkaen. Korvaava reitti on Oulunkyläntie–Kirkkoherrantie–Jokiniementie–Otto Brandtin tie. Jalankulku- ja pyöräliikenne ohjataan Maaherrantien pohjoispuoleiselle reitille. Järjestelyjen kesto on arviolta vuoden 2019 loppuun asti.

  • Maaherrantien eteläpuolen jalankulku Tulvaniitynpolun ja Vantaanjoen välillä siirretään Maaherrantien pohjoispuolelle kesäkuun aikana. Järjestely kestää arviolta vuoden 2020 kesään.

  • Pihlajamäentiellä osa kaistoista pois käytöstä. Järjestelyn kesto arviolta syyskuun 2019 loppuun asti.

  • Viikintien eteläpuolelle rakennetaan uusi tilapäinen jalankulun ja pyöräilyn väylä noin 500 metrin matkalle, joka otetaan käyttöön juhannuksen jälkeen. Uusi jalankulku- ja pyöräilyväylä avataan liikenteelle viimeistään syksyllä 2020.

  • Varikkotie ja Raaseporintie suljetaan moottoriajoneuvoliikenteeltä 17. kesäkuuta alkaen Kajaaninlinnantien ja Viilarintien väliltä. Bussit 550, 58, 80, 92 ja 92N siirtyvät Itäväylän kautta kulkevalle poikkeusreitille. Linjat 92 ja 92N jättävät ajamatta myös Ratasmyllyntien reittiosuuden ja kiertävät Viilarintien kautta. Järjestely kestää arviolta syyskuun 2022 loppuun asti.

Tilapäisten liikennejärjestelyjen seuraavista vaiheista tiedotetaan lisää myöhemmin.

19.07.2019 12:00Donges Group ostaa Ruukki Building Systemsin
18.07.2019 8:21Miten kuumuudessa jaksaa työskennellä? Asfalttityöntekijä kertoo
17.07.2019 13:33Terrafame Oy:n tammi-kesäkuun 2019 tulos julkaistaan 26.7.2019
16.07.2019 18:01Skanska rakentaa Posivalle käytetyn ydinpolttoaineen kapselointilaitoksen Olkiluotoon
16.07.2019 10:00Kaivosteollisuus odottavalla kannalla kaivoslakimuutoksiin
15.07.2019 13:11Volvo Dig Assist: En voisi olla päivääkään ilman sitä
15.07.2019 11:01Rakennuskustannukset nousivat kesäkuussa 0,6 prosenttia vuodentakaisesta
14.07.2019 10:11YIT aloitti vuoden toisella neljänneksellä viiden kerrostalon rakentamisen Venäjällä
13.07.2019 11:33Neljä tapaa, joilla maarakennuskoneiden kuljettajien koulutus voi alentaa omistajuuden kokonaiskustannuksia
13.07.2019 9:11Rakentamisen liikevaihto kasvoi toukokuussa 2,5 prosenttia, mutta myynnin määrä väheni

Siirry arkistoon »