Uuden Mercedes-Benz Actrosin aktiivinen ajoavustin vakuutti kuljetusyhtiön

11.08.2019 10:11

meseuuuussssss.jpg

Uuden Mercedes-Benz Actrosin viimeiset valmistavat käyttötestit ennen sarjatuotantoa yllättivät tuloksillaan autoa testanneen saksalaisen Wagenstetter-kuljetusyhtiön. 

Elintarvikkeita ja vaarallisia materiaaleja kuljettavan yhtiön autot liikennöivät pääosin Saksan Ruhrin ja Pohjois-Italian välisillä tieosuuksilla. Reiteillä on mukana kaksi kuljettajaa, ja yksi kuljetusauto voi näin ajaa jopa 300 000 kilometriä vuodessa.

Wagenstetterin testiautot oli varustettu uudella aktiivisella ajoavustimella, joka mahdollistaa osittaisen automaattisen ajamisen kaikilla nopeusalueilla. Järjestelmän kamerat havaitsevat kaistaviivat auton molemmilla puolilla, ja järjestelmän ollessa aktiivinen se tukee auton pysymistä viivojen välissä ilman kuljettajan kokoaikaisia ohjausliikkeitä. Järjestelmän toiminnasta ilmoitetaan mittariston sinisellä ohjauspyörä-symbolilla. Järjestelmä jarruttaa ja kiihdyttää autoa itsenäisesti edessä ajavien vauhdin mukaisesti ja ohjaa auton takaisin omalle kaistalle, mikäli auto on ajautumassa reuna- tai keskiviivan yli. Lopullinen vastuu auton turvallisesta liikkumisesta säilyy kuitenkin joka hetki kuljettajalla.

”Aktiivista ajoavustinta reiteillä testannut kuljettaja Tom Westphal oli myönteisesti yllättynyt sen toimintavarmuudesta: ”Järjestelmä on arvokas ajamisen tuki monissakin tilanteissa. Esimerkiksi jonoajossa ajettaessa aktiivinen ajoavustin auttaa oikean turvavälin säilyttämisessä, mutta myös pysymisessä riittävän lähellä edellä ajavaa. Ruuhkissa järjestelmän apu on tervetullutta stop-and-go-toimintonsa ansiosta. Ajaminen tuntuu tietysti erilaiselta ajoavustimen takia, mutta siihen oppii nopeasti luottamaan. Minun on yhä ajamisen aikana seurattava autoa ja ympäristöä, mutta yhdeksän tunnin työvuoron jälkeen en ole enää läheskään yhtä väsynyt kuin ennen”, Westphal kertoo. ”Aktiivinen ajoavustin tukee kuljettajiamme tehokkaasti, erityisesti moottoriteillä ja pääteillä. Mercedes-Benz on jälleen kerran osoittanut, että se kykenee tarjoamaan käyttöömme alan huipputeknologiaa”, toimitusjohtaja Klaus Wagenstetter vahvistaa.

23.01.2020 9:34Kesätöhin Outokummun Tornion tehtaille tai Kemin kaivokselle?
22.01.2020 14:10RealMachinery ja Wetteri Power sopimukseen Pohjois-Suomen jälkimarkkinointipalveluista
22.01.2020 9:21Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä nousi marraskuussa
22.01.2020 9:10MX-murskain Lokotrackissa tuo RKJ Rahikaisen kulutusosamenoihin lähes puolet säästöä
21.01.2020 15:20Engconin Dig Smart. Dig Safe -turvallisuuskampanja asettaa nollatoleranssin tavoitteeksi työtapaturmien vastaisessa kamppailussa
21.01.2020 11:23Suomalainen liikennemerkkitoimittaja panostaa älyliikenteeseen ja telematiikkaan
20.01.2020 11:09Terrafame alkaa hyödyntää vetylaitosten hukkaenergiaa - teknologiaa käytetään uudella tavalla
19.01.2020 11:30Komatsu viitoittaa työkonehybridien kehityssuunnan
18.01.2020 12:00Edullisempi iskuvasara voi olla myös laadukas
17.01.2020 11:00Rakennuskustannukset nousivat joulukuussa 0,2 prosenttia vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »