KIVIROCK KOEAJAA: Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Progress - Harvojen herkku

25.08.2019 18:00

x0.jpg

Tämän vuoden kuumimpiin ja odotetuimpiin lava-autouutuuksiin lukeutuu oikeutetusti V6 moottorin tähdittämä Mercedes-Benz X 350 d. Koeajo paljasti uutuuden odotusten arvoiseksi, mutta tarjoaako se vastinetta sijoitetulle rahalle?

(kuva yllä: Mercedes-Benz X 350 d on saksalaisvalmistajan vastaus lava-autoluokan tehokilpailuun. X-sarja valmistetaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa.)

Suomalainen lava-autoja sorsiva autoverojärjestelmä pitää huolen siitä että uunituore Mercedes-Benz X 350 d lava-auto jää maassamme vain harvojen herkuksi. Toistaiseksi ainoastaan viisipaikkaisena tarjolle tuotavaa X 350 d mallia tarjotaan rivikoneisten X 220 d ja X 250 d mallien kolmen varustelutason asemesta ainostaan kahtena eri varustelutasona: Progressive ja Power. Viisipaikkainen lava-auto luokitellaan Suomessa kaksikäyttöautoksi, mikä tarkoittaa verottajan suunnalta tarjottavia raipaniskuja. 

Nyt koeajettavan, Progressive varustelutason auton verollinen hintapyynti noin 95 000 euroa. Tästä on autoveroa lähes 36 500 euroa. Power varustelutason auton verollinen hintapyynti ylittää jo 100 000 euron rajapyykin. 

Korkeaa autoveroa on Suomessa kierretty mm. pakettiautomuutoksella, jolloin autosta otetaan takapenkki pois tai muuttamalla auto ns. kevyt kuorma-autoksi, jolloin auton voi pitää entiseen tapaan viisipaikkaisena. Kevyt kuorma-automuutoksen myötä auton kantavuus jopa kasvaa ja autovero poistuu kokonaan. Varjopuolena on kuorma-autoille suurin sallittu 80 km/h ajonopeus ja sen myötä autoon pakolliseksi tuleva nopeudenrajoitin. 

Rivikoneisia X-sarjalaisia on saatavana myös pakettiautovariantteina. Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Kosken mukaan X 350 d mallin pakettiautomuutos on työn alla: 

- Kevyt kuorma-autovaihtoehtoa emme ole, ainakaan toistaiseksi, tuomassa markkinoille. 

x42.jpg

(kuva: Moottoritilan täyttää Mercedeksen useissa eri automalleissa käyttämä 3 litran OM 642 V6:n. Vaihteistona luotettava ja hyvään polttoainetalouteen yltävä 7-vaihteinen 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Muista X-sarjan malleista poiketen X 350 d on jatkuvalla 4Matic -nelivedolla.)

V6:n paluu

X-sarjan uusimman tulokkaan konehuoneeseen sovitetusta 3-litraisesta ja 24-venttiilisestä OM 642 V6-turbodieselistä irrotetaan 258 hv(190 kW) ja 550 Nm suoritusarvot. 

X 350 d:n yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutukseksi ilmoitetaan 8,8 l / 100 km ja CO2 -päästöksi 230 g/km.

Vuonna 2005 ensimmäisen kerran markkinoille tuotua, alumiinilohkolla ja kansilla varustettua commonrail-dieseliä kehutaan yleisesti hyvästä kestävyydestään ja erinomaisesta polttoainetaloudesta. Moottorin ja ennen kaikkea V6-moottorissa tarvittavan pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston hintavuuden ja suuren tilantarpeen vuoksi OM 642 on jäänyt vähä-äänisesti pois Mercedeksen mallistosta. X-sarjalaisen nokalle V6 nostettiin paitsi riittävän tilan myös kilpailuasetelman vuoksi. Vastaavanlaisiin suoritusarvoihin yltävä vinkkeli löytyy näet myös Volkswagen Amarokin nokalta.

X 350 d:ssä on vakiovarusteena jatkuva 4Matic-neliveto ja 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Mercedeksen 4Matic järjestelmän keskustasauspyörästö jakaa voimaa etu- ja taka- akseleiden välillä 40:60 suhteessa. Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon. 

x5.jpg

(kuva: Muovisella lavakaukalolla varustetun lavan sisäpituus on noin 1,5 metriä. Perinteisten lavakoukkujen sijasta kuorma kiinnittyy siirrettäviin kuormansidontakiinnikkeisiin.)

Ainoana keskikokoluokan pickupina X-sarjassa on niin ikään vakiovarusteena jäähdytetyt jarrulevyt molemmilla akseleilla. Edessä levyjen halkaisija on 32 ja takana 30,8 senttiä. Kaikilla Euroopan markkinoilla vakiona on mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Lisähinnasta autoon saa 20 mm korotuksen.

Vakiovarusteisiin sisältyy kol- me aktiivista turvajärjestelmää: aktiivinen jarruavustin, kaista- avustin sekä liikennemerkkiavustin. Varustukseen kuuluvat lisäksi perävaunuavustin, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäkutsumahdollisuus, vakio- nopeudensäädin sekä led-ajovalot. Tarpeellisen peruutuskameran lisäksi X-sarjan autoihin on tarjolla myös 360 asteen ympäristönvalvontajärjestelmä, mistä on hyötyä etenkin maastossa ajettaessa.

Tehokas moottori tekee lähes 2,2 tonnia painavan lava-auton ajamisesta sujuvaa ja vaivatonta. 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto vaihtaa pykälät enemmin empimättä ja nykimättä. 

V6:n on käyntiääniltään rivikonetta hiljaisempi ja miellyttävämpi. Tosin kaasupolkimen rajumpi painallus nostaa esiin V-koneille ominaisen matalan jytinän, mikä on nykyautossa pelkästään positiiviseksi luonnehdittava ominaisuus.

x3.jpg(kuva: Takamatkustajille on asialliset oltavat. Päätilaa on riittävästi ja istuinosa on sopivalla korkeudella.)

Maantiellä tehokkaalla moottorilla varustetun lava-auton ajettavuudessa on yhtäläisyyksiä valmistajan edustusautomalleihin. Perusolemus on säyseä, mutta tarvittaessa löytyy särmää ja räjähtävää, mutta hallittavaa suorituskykyä.

Kuljettaja voi valita viidestä valmistajan puolesta valmiiksi asettamasta ajotilasta: Comfort, ECO, Sport, Manual ja Offroad, jotka vaikuttavat muun muassa moottorinohjaukseen, automaattivaihteiston vaihtamisaikaan sekä start/stop-järjestelmän toimintaan. Huomionarvoisena seikkana mainittakoon että 4Matic -järjestelmän asetus vaikuttaa ajotilan toimintaan. Esimerkiksi Eco- ja Sport -ajotilat ovat aktiivisia vain 4Matic-järjestelmän perus- eli 4MAT -asetuksella. Vastaavasti Offroad ajotila aktivoituu 4H ja 4L -asetuksella. 

Koeajossa miellyttävimmältä vaikuttivat parhaaseen polttoainetalouteen pyrkivät Eco ja Comfort ajotilat.

4Matic asetus vaikuttaa myös DSR-alamäkihidastimen toimintaan. 4MAT ja 4H -tilassa hidastin on asetettu 8 km/h nopeuteen. Hitaimman 4L asetuksen kanssa nopeus on 5 km/h. Lisäksi 4L tilassa ESP kytkeytyy automaattisesti pois päältä. 

X 350 d mallin ohjaustuntuma on kaikin puolin asiallisella tasolla. 

Sisarmalliensa tapaan X-sarjalaisten takajousitus on toteutettu kierrejousin, kun monilla kilpailijoilla on yhä lehtijouset. Kierrejousien ansiosta X-sarjalaisen takapää pysyy paremmin tienpinnan epätasaisuuksien tahdissa.   

x2.jpg

(kuva: Sisältä X-sarjalainen noudattaa merkin muiden mallien linjaa. Vaihdevipu on perinteisellä paikalla keskikonsolissa. Manuaalitilassa pykälät vaihtuvat ohjauspyörän nappuloista. Hienoisena pettymyksenä multimediajärjestelmä on edeltävää sukupolvea. Uusinta eri puhelimien käyttöjärjestelmiä tukevaa MBUX -järjestelmää ei ole saatavana edes lisähinnasta.)

Käytännöllisyyden ehdoilla

X 350 d:n matkustamo on tilava ja istuimet tukevia ja mukavia. Suuret lasipinnat ja asiallinen peilivarustus takaa hyvän näkyvyyden. 

Kojelaudassa seisova 8,4 tuumainen monitoiminäyttö on tuttu V-sarjasta. Monitoimiohjauspyörässä on vain korkeuden säätö, mikä, auton hankintahinta huomioon ottaen, tuntuu hieman vähäiseltä. 

Matkustamoa kokonaisuutena arvioitaessa sen suunnittelussa on otettu asiallisesti huomioon ammattikäyttäjien tarpeet ja toiveet. Nopeasti silmäiltynä X 350 d Progressiven ohjaamo poikkeaa muista sarjan malleista ainoastaan ohjauspyörän vaihdenappuloiden ja keskikonsoliin viedyn 4Matic valitsimen osalta. 

Kenelle?

Uusi Mercedes-Benz X 350 d sopii täydellisesti valmistaja malliportfolioon, missä lähes mallista kuin mallista on tarjolla tehokkaalla moottorilla ja muulla eksotiikalla täydennetty huippumalli. Voimalinjan osalta X 350 d:n täydentää onnistuneesti tätä polkua, mutta nykyaikaisten liitettävyyspalveluiden ja muun valmistajan muihin tämän hintaluokan automalleihin tarjolla olevan luksuksen puuttuminen saattavat olla varteenotettaville ostajaehdokkaille vaikea pala purtavaksi. Tehokkaan moottorin ja asiallisen maavaran sekä maastoajo-ominaisuuksiensa ansiosta X 350 d sopii erittäin hyvin vaativiin perävaunun vetotehtäviin. Suurin sallittu jarrullisen perävaunun massa on näet täydet 3 500 kg. Kantavuutta X 350 d tarjoaa tonnin verran. 

x6.jpg

(kuva: 4Matic nelivetojärjestelmän ohjaus, alamäkihidastimen ja tasauspyörästönlukon sekä lavavalon nappulat ovat siistissa rivissä kojelaudassa.)

15.09.2019 11:00Rakennuskustannukset nousivat elokuussa 0,9 prosenttia vuodentakaisesta
14.09.2019 9:22Matekon Pirkanmaan myynti vahvistuu - uusi aluemyyntipäällikkö Pekka Vuorivirta
13.09.2019 17:11Doosan ja Engcon panostavat yhdessä Eurooppaan
13.09.2019 12:11Metson seulauutuus yhdistää erinomaisen kapasiteetin ja markkinoiden laajimman seulaverkkovalikoiman
12.09.2019 16:01Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
12.09.2019 11:11Malminetsinnän vastuullisuusjärjestelmän kehitystyö etenee
11.09.2019 11:11Viisi tapaa parantaa kaivukoneen polttonestetehokkuutta
10.09.2019 15:44Engcon kasvattaa liikevaihtoaan yhdeksättä peräkkäistä vuotta
10.09.2019 14:01Rototilt laajentaa työlaitevalikoimaansa tehokkaalla asfalttileikkurilla
10.09.2019 9:11Asfalttityöntekijät ovat huolissaan ylinopeuksien aiheuttamasta turvallisuusriskistä päällystystyömailla

Siirry arkistoon »