Konekaupan kasvu taittui - ympäristöasiat vahvasti esillä myös konekaupassa

07.09.2019 11:11

konekaupp2020.jpg

Maxpo-messujen avajaispäivänä julkaistiin konekaupan luvut tammikuusta kesäkuuhun 2019 ja ennustettiin ensi vuoden myyntiä.

Ympäristöasiat nousevat konekaupassakin entistä enemmän esille tulevina vuosina ja vaikuttavat kaupankäyntiin. 

Neljä vuotta kestänyt kasvu taittunut

Teknisen Kaupan liiton tilastojen mukaan konekauppa on hiukan hiipunut viime vuotisesta ensimmäisten kuuden kuukauden perusteella. Tänä vuonna on myyty 1063 konetta, kun vuonna 2018 vastaava luku oli 2 % suurempi. Vuonna 2018  Suomeen luovutettiin 2041 konetta ja silloin oli kasvua 10 % edelliseen vuoteen verrattuna.

”Vuodesta 2014 jatkunut kasvu näyttää taittuvan ja markkinat hieman laskevat,” kertoo Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n ja Maxpo-messujen näyttelytoimikunnan puheenjohtaja Markku Lappalainen. ”Loppuvuosi näyttää mihin kokonaismäärä asettuu. Ennusteeni on, että muutos olisi luokkaa kahdeksasta kymmeneen prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Kokonaismäärä asettuisi 1800-1900 väliin.”

Tänä vuonna markkinat ovat kasvaneet pyöräkuormaajissa, joita on myyty 270, mikä on  19,5 % viime vuotista enemmän. Kurottajissa on kasvua yli 30 % ja liukuohjatuissa 50 %. Näiden myyntiluvut ovat kuitenkin niin pieniä, etteivät vaikuta kokonaiskauppaan.   Pyöräalustaisten kaivukoneiden myynti on laskenut -13 % (134) ja tela-alustaisten myynti -10 % (544).

Vuodelle 2020 ennustetaan keskimääräistä myyntiä

”Keskusteluissa alan ihmisten kanssa, harva ennustaa vuodelle 2020 markkinoiden kasvua.  Oma näkemykseni on, että vuonna 2020 kauppa laskee suunnilleen saman verran kuin tänä vuonna. Muutos ei ole vielä  kovin merkittävä, kun lukuja verrataan pitkän aikavälin keskimääräiseen myyniin, mikä on 1 700 vuodessa. Siihen varmasti päästään ensi vuonna”, ennustaa Lappalainen.

Ympäristöarvot tärkeitä konekaupassa

Päästömääräykset tiukentuvat minkä seurauksena valmistajat päivittävät moottoreita ja samalla konemallistot uudistuvat. Isompien moottoreiden (130-560 kW) muutokset alkavat jo tänä vuonna ja pienempien (56-130 kW) ensi vuonna. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että myös työkoneiden moottoreissa pitää olla jatkossa pakokaasujen puhdistukseen liittyviä DPF ja urealaitteita. 

Hybridikaivukoneita on ollut markkinoilla jo useita vuosia, mutta niiden kysyntä on koko ajan kasvussa.  On sellaisia työtehtäviä, että hybriditekniikalla saadaan merkittäviä polttoainesäästöjä koneen käytössä. Uusia innovaatioita on nyt ladattavat sähkökäyttöiset kaivukoneet. Kehitys on alkanut pienistä minikaivukoneista Tekniikan kehittyessä tullaan varmasti näkemään tätä teknologiaa isommissakin kokoluokissa.

Kiinnostus hybridi- ja sähkökoneisiin on kasvussa. Yritysten arvoissa ympäristöystävällisyys on kasvanut ja kun konekantaa uudistetaan, haetaan uusia vaihtoehtoja. Valmistajat alkavat panostaa tuotekehittelyyn ja markkinoille tulee uusia tuotteita.

18.11.2019 10:00Renault Trucks - 125 vuotta kehityksen kärjessä
18.11.2019 9:50Mika Hokkanen LVI-Teknisten Urakoitsijoiden toimitusjohtajaksi - Marko Kempas LVI-asiantuntijaksi
16.11.2019 11:00Rototiltin tehtaan laajennus etenee vaiheeseen II
15.11.2019 9:11Rakennuskustannukset nousivat lokakuussa 0,5 prosenttia vuodentakaisesta
14.11.2019 11:00Uusi Hitachi Ground Control -asiakaslehti on ilmestynyt - lue tästä!
13.11.2019 11:00Saavuta suuret säästöt tekemällä pieni investointi Volvo Active Care -palveluun
12.11.2019 10:00Suomen ostetuin pakettiautomalli uusiutuu
12.11.2019 8:23SSAB: Laajentuvien kalliopulttien myynti kasvaa nopeasti
11.11.2019 17:50KATSO KUVAT! Kivirockin raportti kaivos- ja maarakennusmessuilta Australiasta
11.11.2019 9:00Voita matka Italiaan tilaamalla Merlo-huolto Rotatorilta

Siirry arkistoon »