Asfalttityöntekijät ovat huolissaan ylinopeuksien aiheuttamasta turvallisuusriskistä päällystystyömailla

10.09.2019 9.11

asvisss.jpg

NCC:llä on käytössä mobiilikäyttöinen Synergi-sovellus, jonka avulla henkilöstö voi tehdä työhön liittyviä turvallisuushavaintoja. Niistä käy ilmi, että asfalttitöissä ohikulkevan liikenteen ylinopeudet koetaan merkittäväksi vaaratekijäksi.

Ympäri Suomen päällystystöitä tekevän mobiiliyksikön vastausten perusteella noin 15 % kaikista havainnoista koskee ohikulkevaa liikennettä ja nopeusrajoitusten noudattamista. Se on selkein yksittäinen havainnoista esiin nouseva asia. Havainnot ovat esimerkiksi tällaisia:

•  ”Nopeusrajoitusmerkit tehottomia, ani harva ajaa rajoituksen mukaan.”
•  ”Liikenteen (vt3) nopeudet työntekijälle hengenvaaralliset.”
•  ”Paljon ylinopeutta ajavaa raskasta liikennettä.”
•  ”Onko moottoritiellä työskentely turvallisempaa? Miksi korkeampi nopeusrajoitus moottoritiellä kuin tavallisella, autot tulevat vielä kovempaa ja kun ei ole valvontaa, niin mikään ei muutu.”
•  ”Liikenteen vauhti todella kova ajoittain, rajoitus 30km/h ja nopeudet vähintään tuplat.”
•  ”Liikenne ei noudata nopeusrajoituksia.”
•  ”Yötyössä liikenteen vauhdit lisääntyvät ja kaikenlainen havainnointi vaikeutuu. Lisää riskiä onnettomuuteen huomattavasti.”

NCC:llä ollaan huolissaan henkilöstön turvallisuudesta tietyömailla.

– Vetoamme tienkäyttäjiin, että he noudattaisivat päällystystyömaiden nopeuksia oman ja meidän henkilöstömme turvallisuuden vuoksi. Kukaan tuskin tahallaan työntekijöidemme turvallisuutta vaarantaa, mutta riskiä ei selvästikään ymmärretä, eikä myöskään osata asettua liikenteessä työtään tekevien asemaan. Työmaan liikenne, kuten asfalttimassaa ajavat autot, ja muut ammattikuljettajat ovat mielestäni avainasemassa näyttämässä esimerkkiä, että tietyömaan kohdalla todella hidastetaan vauhtia nopeusrajoitusten mukaisesti, oli kiire tai ei. Työmaaliikenteen nopeusrajoitusten noudattamatta jättämisiin pystymme tarvittaessa sopimusteitse puuttumaan. Muun tieliikenteen osalta vaikutusmahdollisuutemme ovat selvästi rajallisemmat, NCC:n Asfaltin aluejohtaja Ilmo Hyyppä toteaa.

Tietyöt jatkuvat koko syksyn, jolloin pimeys ja kosteus tuovat lisähaasteita ja näkyvyys on usein kesän olosuhteita huonompi. Tietöitä tehdään edelleen myös yöaikaan. Yleisesti turvallisuuteen liittyvät riskit kohoavat syksyä kohti mentäessä.

NCC:llä vietetään tänään pohjoismaista Awareness Day -päivää, jonka tarkoituksena on kiinnittää huomiota työturvallisuuskysymyksiin. Se tarkoittaa kannustamista turvallisempiin käytösmalleihin ja turvallisuuskulttuurin jatkuvaa rakentamista osaksi kaikkea perustoimintaa. Turvallisuuden tavoite on aina nolla tapaturmaa.

NCC vie yleistä liikenneturvallisuuskulttuuria eteenpäin esimerkiksi NCC:n ajankohtaisista työmaista kertovalla Aja hiljaa -Facebook-sivulla.

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »