Veljekset Kokkonen sai kustannustehokkaan työkalun peruskunnostetusta Lokotrack-murskauslaitoksesta15.10.2019 12.11
Metson huollon kattavasti peruskunnostama Lokotrack LT330GPB-hienomurskauslaitos on osoittautunut kustannustehokkaaksi työvälineeksi lieksalaiselle murskausurakoitsija Veljekset Kokkonen Ky:lle. Uusvanha laite murskaa enemmän ja kuluttaa vähemmän, jolloin yhtiö saa urakat valmiiksi aiempaa nopeammin ja paremmalla kulurakenteella. (kuva yllä: Juha-Pekka Kokkonen on tyytyväinen vanhan rungon päälle rakennettuun Lokotrack-laitoksensa tehoon ja taloudellisuuteen.) Kun Juha-Pekka Kokkonen vertaili murskainvaihdos mielessään täysin uuden ja kunnostettavan laitoksen etuja, niin vaaka kallistui jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Projektin perustaksi löytyi jo teini-ikäinen Lokotrack-runko, jonka Metson Tampereen huoltokorjaamo peruskorjasi huolellisesti. Rungon päälle onkin sitten asennettu pääosin uutta tavaraa: uusi GP330-karamurskain, dieselmoottori, uudet sähköt ja murskainautomaatio, kuljettimet sekä seula. Viime vuonna kunnostetun hienomurskaimen kaveriksi yhtiö hankki keväällä uuden LT120-leukamurskauslaitoksen. ”Tehokkaampi ja taloudellisempi” Vanhan, GP300-sarjalaisen Lokotrackin ja uuden GP330-murskan ympärille kootun uusvanhan laitoksen erot tulevat Juha-Pekka Kokkosen kertomana selkeästi esille: ”Muutos on ollut kyllä varsin huomattava. Tuottoa löytyy enemmän, ja silti Volvon diesel kuluttaa polttoainetta vanhaa moottoria huomattavasti vähemmän. Kaksi vuoroa mennään ilman välitankkausta.” ”LT120-leuka ja kunnostettu LT330GPB sopivat yhteen kaksivaihelaitoksena erinomaisesti. Teemme syötteestä riippuen 250-500 tonnia murskeita tunnissa. Varsinkin hienoja tehtäessä GP330:n tehokkuus tulee hyvin esille, eikä Volvon dieselistä tunnu voima loppuvan kesken ollenkaan,” Juha-Pekka Kokkonen mainitsee. ”Ihan huippu on myös langaton ICr-kaukohallinta, jolla pystyy säätämään kätevästi kaivinkoneen hytistä keskeiset murskaustoiminnot.” Luonnonkivistä mursketta Juvalla Veljekset Kokkosen kaksi laitosta kiertävät työmailla ahkerasti – tänä vuonna on murskattu jo 38:lla montulla. Elokuussa vuorossa oli 25 000 tonnin murskeiden teko luonnonkivistä Jorma Hasasen soramontulla Juvalla. C120-leuka imaisee ketterästi sisäänsä pyöreämuotoiset pulterikivet ja syöttää edelleen noin 100 mm:n kokoisena GP330:n käsittelyyn. Kasoihin kertyy nollapohjaisia aineksia ja sepeleitä vajaat 300 tonnia tunnissa käytettäväksi paikallisteiden kunnossapitoon. Pitkäkammioinen GP330-murskain kuluttaa edeltäjäänsä maltillisemmin myös mantteleita: ”Vanhalla GP300:lla ei päästy 100 000 tonniin, mutta GP330:n kuluosat kestävät yli 150 000 tonnin työskentelyn. Uutta myllyä voi ajaa tarvittaessa pienelläkin asetuksella kapasiteetin kärsimättä,” Juha-Pekka Kokkonen arvioi. Murskaus päätoimialaksi Murskaus on kasvanut vähitellen Veljekset Kokkosen päätoimialaksi seulonnan ja muun maanrakennuksen ja kuljetuspalvelujen rinnalle. ”Kiviaineksia käsitellään nyt kahdella ketjulla noin 800 000 – 900 000 tonnia vuodessa. Pohjois-Karjalassa korostuu urakoinnin sesonkiluonteisuus. Myllyjen on jauhettava sulan maan aikaan ahkerasti, sillä lumi ja kova pakkanen ovat meillä vielä tuttuja vieraita talvisin, jolloin urakointi väkisinkin hiipuu, Juha-Pekka kertoo.” Veljekset Kokkosella työskentelee noin 8 työntekijää, ja tekijämiehet koetetaan pitää rivissä. ”Kyllä se on niin, että lopputuotteen laatu pohjustetaan jo kaivinkoneen hytissä, syöttömiehen ammattitaidolla.” |