Renault Trucks - 125 vuotta kehityksen kärjessä

18.11.2019 10:00

Renault Trucks on ollut merkittävä tekijä ja osa kuljetusalan historiaa vuodesta 1894 lähtien, jolloin Marius Berliet suunnitteli ja valmisti yksisylinterisen moottorin sekä valmisti ensimmäisen bensiinillä toimivan autonsa. Perustajansa 125-vuotta sitten kehittämät edistykselliset innovaatiot toimivat vielä tänäkin päivänä Renault Trucksin suunnittelijoiden innoittajina uusien ja pitkälle tulevaisuuteen asti katsovien tekniikoiden sekä palveluiden kehitystyössä.

1894-1910: Pioneerien aikakausi

1894 Lyonissa Marius Berliet suunnitteli ja rakensi yksisylinterisen moottorin ja valmisti ensimmäisen bensiinikäyttöisen auton. Vuonna 1906 hän valmisti ensimmäisen kuorma-auton.

Histoire de Renault Trucks

1898 Billancourtissa Pariisin lähellä Louis Renault suunnitteli neliportaisen vaihteiston ja esitteli ensimmäisen motorisoidun ajoneuvon. Louis Renault valmisti ensimmäisen suoravetoisen hyötyajoneuvon vuonna 1900 ja Pariisin kaupunkibussin prototyypin 1906.

Ensin tuli L-sarja sen jälkeen vuonna 1910 uraauurtava uusi M-sarja, “the Modern Truck”, joka haastoi junaliikenne -kuljetukset aidosti ensimmäisenä maailmassa.

1914-1918: Sarjatuotanto alkaa

Histoire de Renault Trucks

Berliet toimitti Verdunin rintamalle ajoneuvoja 40 auton päivävauhdilla. Renaultin valmistamat 600 taksia puolestaan auttoivat voittoon Marnen taistelussa. Renault oli jo näinä päivinä merkittävässä asemassa autoalalla.

Vuonna 1917 Renault valmisti historian ensimmäisen modernin panssarivaunun. Latil valmisti ensimmäisen 4x4 kuorma-auton. Se oli luonnollinen kehitysvaihe vuonna 1898 valmistuneelle ensimmäiselle etuvetoiselle autolle.

1919-1928: Kohti taloudellista vakautta

Histoire de Renault Trucks

Louis Renault ja Marius Berliet osoittivat teollista neroutta uudistaessaan autonvalmistusta. Berliet oli myös sitoutunut valmistamaan Ranskan valtion tilaamia Renault FT17 panssarivaunuja.

1923 Renault pystyi ensimmäisenä valmistajana tarjoamaan rekkaveturin maantiekuljetuksiin. Samana vuonna kehitettiin häkäkaasulla toimiva kaasumoottori ja ensimmäinen servojarruilla varustettu rekkaveturi. Ensimmäinen dieselmoottori asennettiin kuorma-autoon vuonna 1928.

Vuonna 1926 Sahara ylitettiin Renault kuorma-autoilla ja vuosi 1932 Renault kuorma-autot voittivat Trans Saharan Racessa junaliikenteen: kuorma-autot ohittivat junaliikenteen kuljetustehokkuudessa.

1952-1978: Kohti suurta konsernia

Histoire de Renault Trucks

Vuosien 1952 ja 1974 välillä Laffly, Rochet Schneider, Camiva ja Citroën HGV sulautuivat Berlietiin.

Vuonna 1957 valmistui Berliet T100, joka oli maailman suurin kuorma-auto. Uusi T100 suunniteltiin aavikkokuljetuksiin ja oli aavikon erittäin vaikeissa olosuhteissa kuin kotonaan. Nykypäivän järeät ja kestävät Renault Trucks tuotteet juontavat juurensa vahvasti myös historialliseen ja huippujäreään T100 -kuorma-autoon, joka on edelleen toimintakuntoinen ja nähtävissä historiallisessa Berliet -museossa Lyonissa.

1955 perustettiin Saviem fuusioimalla siihen Somua ja Latil, joka oli Renaultin kuorma-autodivisioona. Siihen liittyi Richard Continental 1965 ja Sinpar 1975.

Vuonna 1978 fuusioituvat Berliet ja Saviem Ranskan ainoaksi kuorma-autovalmistajaksi. Siitä kehittyi Renault Véhicules Industriels, Renault yhtymän kuorma-autodivisioona.

1983: Tavoitteena johtoasema

Histoire de Renault Trucks

Renault Véhicules Industriels käynnisti kansainvälisen konsernin muodostamisen yrityskaupoilla, kun se hankki vuonna 1983 omistukseensa Dodge Europen sekä arvostetun amerikkalaisen Mack tuotemerkin vuonna 1990.

Legendaarinen Magnum tuotiin markkinoille vuonna 1990.

Vuonna 1992 otettiin seuraava ratkaiseva askel: Renault Véhicules Industriels -yhtiöstä muodostettiin Renault V.I, josta vuonna 2001 tuli osa Volvo Group -konsernia.

Vuonna 1994 vietettiin Renault Trucksin 100-vuotisjuhlaa.

 2002-2019:

Vuonna 2002 perustettiin maailmanlaajuinen Renault Trucks. Renault Trucks siirtyi kokonaisuudessaan Volvo Group -konsernin osaksi vuonna 2012. Samana vuonna Hannoverin IAA-messujen yhteydessä Renault Trucks esitteli uuden teollisen suunnittelun tutkimustuloksensa eli vahvasti polttoaineen säästöön suuntauneen ja lähes tuotantovalmiin CX/03-Concept -kaukorahtiauton, joka toimi tulevan Renault Trucks T-sarjan perustana.

Vuonna 2013 markkinoille tuotu uusi Renault Trucks T-sarja käynisti koko malliston uudistuksen, joka huipentui vuoden 2018 lopulla täysin uusien toisen sukupolven täyssähköisten Renault Trucks Z.E. hyötyautomallien ja uudistuneiden, mallivuoden 2019 Renault Trucks D-, D Wide- ja T-sarjan mallien esittelyyn.

Vuonna 2019 Renault Trucks saavuttaa jälleen kerran autoalalla merkittävänä pidettävän virstanpylvään merkin täyttäessä 125 vuotta. Juhlavuotta vietetään merkin kolmelle vuosisadalle yltäviä perinteitä kunnioittaen, mallistoa sekä palveluita kehittäen.




RENAULT TRUCKS 

Yli satavuotisesta ranskalaisesta kuorma-auto-osaamisesta ja -perinteestä ammentava Renault Trucks toimittaa kuljetusalan ammattilaisille lukuisia erilaisia palveluita ja ajoneuvoja (2,8–120 t), jotka räätälöidään paikallis- ja aluejakelun, maansiirron ja kaukokuljetusten tarpeisiin. Kestävien, luotettavien ja taloudellisten Renault Trucks -ajoneuvojen avulla asiakkaat voivat parantaa tuottavuuttaan ja pitää liiketoimintakustannukset hallinnassa. Renault Trucks -kuorma-autojen jakelusta ja huollosta huolehtii jälleenmyyjäverkosto, jossa on yli 1 500 huoltopalvelupistettä.

Renault Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma-autojen, linja-autojen, maansiirtokoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Groupin palveluksessa on noin 95 000 työntekijää. Tuotantolaitoksia yhtiöllä on 18 maassa, ja yhtiön tuotteita myydään yli 190 markkina-alueella.

Renault Trucks Suomessa

Renault Trucksin myynti on Suomessa kasvanut vuosi vuodelta. Renault Trucks kuorma- ja pakettiautoja myy ja huoltaa Suomessa: Volvo Truck Center, Wetteri Power, Auto-kilta Trucks, Käyttöauto Trucks, Raskaspari sekä HF-Autohuolto -toimipisteet. 

05.12.2019 16:20Harjanti Oy: Maanrakennusta maalla ja merellä
05.12.2019 9:00Teboil HD-M5 N1 Grease - rasva raskaimpiin olosuhteisiin
04.12.2019 14:03Sandvik ja FSP sopimukseen Turun pintakäsittelytoiminnoista
03.12.2019 20:11Kivirockin ja Ammattilehden vaihtokonelehti valmistumassa - vielä ehdit mukaan ilmoituksella!
03.12.2019 15:47Endomines hankkii Fridayn kaivoksen avolouhoksen kaivosoikeudet
03.12.2019 14:47Nimitysuutisia Rotatorilla
02.12.2019 13:05Vuoden 2019 Paalutustyömaana palkittu yksi Suomen vanhimmista asfalttiteistä
02.12.2019 12:12Scania Suomi tehostaa päällirakennetoimintojaan - valmiit Scania SuperMax -ajoneuvot tulevat markkinoille
01.12.2019 17:34Pitkäpuominen Kobelco SK500 LC-10 tuo Sundström Ab Oy:lle: Ulottuvuutta työntekoon
01.12.2019 10:11Skanskalle voitto Itä-Suomen työturvallisuuskilpailun konsernisarjassa

Siirry arkistoon »