DAF CF Electric markkinoille

22.11.2019 11:55

DAF Trucks on lisännyt CF Electric -mallistoonsa 6x2-kuorma-autoalustan. Ensimmäisenä uusia ajoneuvoja pääsevät testaamaan hollantilaiset julkiset jätteenkuljetusyritykset, HVC ja ROVA. Rotterdamin kaupunki ja Cure liittyvät kokeiluun vuoden 2020 alussa. Testiin tulee 6x2-alustalla ja kuormausnosturilla varustettu jäteauto. Kaikissa näissä ajoneuvoissa on VDL E-Power ‑voimansiirto. Täysin sähkökäyttöisen päällirakenteen toimittaa VDL Translift.

Ensimmäiset DAF CF Electric 4x2 -vetoautot ovat olleet käytössä hollantilaisilla kuljetusalan yrityksillä vuoden 2018 lopusta lähtien. Niiden käyttäjiin lukeutuvat muun muassa Peter Appel, Simon Loos ja Tinie Manders sekä Jumbo-supermarketketju. Nämä kuorma-autot osallistuvat laajamittaiseen käytännön kokeeseen, jossa niitä käytetään tavaroiden kuljettamiseen esimerkiksi supermarkettien ja jakelukeskusten välillä. Saksalainen logistiikkayritys Rhenus käyttää tällä hetkellä kahta CF Electric ‑ajoneuvoa alueellisissa konttikuljetuksissa. Tehokkuutensa ja käytännöllisyytensä ansiosta DAF CF Electric voitti aiemmin tänä vuonna arvostetun saksalaisen Green Truck Award -palkinnon.

Erinomainen ohjattavuus

Matalan melu- ja päästötason vuoksi CF Electric soveltuu erinomaisesti paitsi jakelukäyttöön kaupunkialueilla myös jätteiden keräämiseen. Siksi DAF on suunnitellut 3-akselisen kuorma-autoalustan, jonka ohjausakseli mahdollistaa vieläkin paremman ohjattavuuden ja korkeamman kuormakapasiteetin. CF Electric 6x2:n kokonaispaino (GVW) on 28 tonnia.

Tavalliset reitit

Kuorma-auton sähköinen VDL E-Power -voimansiirto tuottaa 210 kW tehon ja 2000 Nm väännön – aivan kuten CF Electricin vetoautomalli. Voimansiirron virtalähteenä toimii akusto, jonka (brutto-)energiasisältö on 170 kWh; virtaa riittää tavallisten jätteenkeräilyreittien ajamiseen. Tyypillisesti jäteautot palaavat varikolle muutaman tunnin välein kuorman purkua varten, jolloin akkuun voidaan ladata puolessa tunnissa jopa 80 % kokonaiskapasiteetista.

Sivukuormaajat ja kuormausnosturit

HVC toimii Pohjois-Hollannissa, Rijnmondin alueella ja Flevolandissa, ROVA puolestaan Alankomaiden keski- ja itäosissa. Kummatkin yritykset käyttävät sivulta kuormaavia jäteautoja, joten roska-astiat voidaan tyhjentää kuroma-auton vierestä käsin. Rotterdamin kaupunki ja Eindhovenin alueella toimiva yritys Cure tulevat ottamaan käyttöön kuormausnostureilla varustetun version DAF CF Electric -kuorma-autosta, sillä jätteitä on tarkoitus kerätä maanalaisista jätesäiliöistä.

05.12.2019 16:20Harjanti Oy: Maanrakennusta maalla ja merellä
05.12.2019 9:00Teboil HD-M5 N1 Grease - rasva raskaimpiin olosuhteisiin
04.12.2019 14:03Sandvik ja FSP sopimukseen Turun pintakäsittelytoiminnoista
03.12.2019 20:11Kivirockin ja Ammattilehden vaihtokonelehti valmistumassa - vielä ehdit mukaan ilmoituksella!
03.12.2019 15:47Endomines hankkii Fridayn kaivoksen avolouhoksen kaivosoikeudet
03.12.2019 14:47Nimitysuutisia Rotatorilla
02.12.2019 13:05Vuoden 2019 Paalutustyömaana palkittu yksi Suomen vanhimmista asfalttiteistä
02.12.2019 12:12Scania Suomi tehostaa päällirakennetoimintojaan - valmiit Scania SuperMax -ajoneuvot tulevat markkinoille
01.12.2019 17:34Pitkäpuominen Kobelco SK500 LC-10 tuo Sundström Ab Oy:lle: Ulottuvuutta työntekoon
01.12.2019 10:11Skanskalle voitto Itä-Suomen työturvallisuuskilpailun konsernisarjassa

Siirry arkistoon »