KIVIROCK KOEAJAA: Renault Trucks C520 P8x4*4 - Tehopeli tienhoitoon

08.02.2020 16.30

rellu1.jpg

Renault Trucks on ottanut pitävän jalansijan tienhoitoautojen markkinoilla Suomessa ja vastaa kasvaneeseen kysyntään heti ajoon valmiilla kalustolla. Koeajoimme niistä tuoreimman eli Pajakulma Oy:n päällerakentaman neliakselisen C 520:n.  

Suomen tiestölle on tullut lyhyessä ajassa noin kymmenkunta Renault Trucks tienhoitoautoa. Yhdistävänä tekijänä on se että miltei kaikki autot operoivat jopa meikäläisittäin erittäin vaativista keliolosuhteista tunnetuilla taajama- ja maantieosuuksilla, rannikkoseudulta aina maan rajaseuduille saakka. 

Suomessa on pitkät perinteet tienhoitoautojen varustelusta ja laitevalmistuksesta. Yksi maineikkaimmista varustelijoista on Pajakulma Oy, joka on myös vastannut nyt koeajettavan, Renault Trucks Suomelle valmistuneen esittelyauton varustelusta. 

- Teknisiä tai tuotannollisia ogelmia ei ole liioin esiintynyt ja niinpä olemmekin varsin tyytyväisiä yhteistyöhömme, toteaa Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Pasi Gerpe.

rellu3.jpg

(kuva: Renault Trucks C520:n ohjaamo soveltuu erinomaisesti tienhoitokäyttöön ja tilaa on riittävästi tarvittavien lisälaitteiden asennukselle.)

Vaativaan ammattikäyttöön 

Koeajetun, kokonaispainoltaan 35-tonnisen Renault Trucks C 520 tienhoitoauton voimanlähteenä toimii imuilman esilämmityksellä ja Optibrake+ -moottorijarrulla sekä vahvistetulla öljypohjalla ja hiukkassuodattimen automaattisella regeneroinnilla varustettu DTI13-moottori. Tehoa iskutilavuudeltaan 12,8 litran koneesta saadaan parhaimmillaan 382 kW (520 hv) / 1430 - 1800 r/min. 24 venttiilisen rivikuutosen parhaaksi vääntömomentiksi ilmoitetaan 2550 Nm / 1000 - 1430 r/min. 

Koneen jatkeena on vahvistettu 12-vaihteinen, yhdellä ryömin- tävaihteella täydennetty Optidriver Extended ETREM -automaatti. Taaksepäin ajettaessa moottoritehoa annostellaan taka-akselin suuntaan kaikkiaan viiden vaihteen välityksellä, joista yksi on ryömintävaihde.

Näillä suoritusarvoilla auraus sekä tienpinnan ehostuksen pitäisi luonnistua tehokkaasti ja vaivattomasti kelistä tai paikasta riippumatta. 

Myös C-sarjalaisen alusta ja runkorakenne on suunniteltu raskaita tienhoitotehtäviä ja pai- navia kuormia varten. Rungon etupäähän on integroitu tielaitosmallin aurapuskuri, kattavin hydrauliikkaliittimin ja tarvittavin sähköin. Puskuri vahvistaa runkorakennetta ja mahdollistaa raskaiden, runkorakenteita rasittavien aurojen käytön. Kaksiputkisen NUMMI-ryhmäkippilaitteiston voimin kippaava Jorpe -soralava apurunkoineen on sovitettu ammattitaidolla Renaultin rungolle. Autossa on myös automaattikasetoinnin asennusvalmius, jossa tilavaraus myös vetomoottorille sekä mekaaninen lukko etupäähän sisältäen ilmakellon asennusraudan, jolloin lukko on helposti varustettavissa paineilmakäytöllä.

9-tonnin etuakselin jousituksesta vastaa kaksilehtiset, paraboliset etujouset. Ajovakautta parannetaan vahvistetun kallistuksenvakaajatangon sekä tukevien iskunvaimentajien avuin.

Alusta on saanut jo tuotantolinjalla vetävän telin taakse nousevan apuakselin. Tridemin jousitus on toteutettu nykytyyliin korkeussäädettävin ilmajousin ja tukevin vakaajatangoin. Taka-akseliston suurimmaksi kantavuudeksi ilmoitetaan 21 + 9 tonnia. Auton tekninen kokonaismassa on 39 tonnia ja tieliikennemassa 35 tonnia. Vastaavasti yhdistelmämassat ovat: 78 ja 76 tonnia.

C-sarjalaisen jarruosasto rakentuu tehokkaan moottorijarrun lisäksi levyjarruista. Järjestelmään sisältyy myös ABS, ASR sekä tuiki tarpeellinen mäkilähtöavustin, hätäjarrutusavustin ja lukuisia muita turvallisuutta parantavia toimintoja.

rellu6.jpg(kuva: Rungon etupäähän on integroitu tielaitos -mallin aurapuskuri, kattavin hydrauliikkaliittimin ja tarvittavin sähköin.)

Toimiva hydrauliikka

Pajakulman tienhoitoautovarustukseen sisältyvä hydrauliikkajärjestelmä on täysin CAN -väyläohjattu. 12-lohkoinen hydraulijärjestelmä on sovitettu yhdessä 150 litran öljysäiliön kanssa ohjaamon taakse suojaan. Jatkuvatoiminen järjestelmä ottaa käyttövoimansa moottorin jatkeeksi liitetyltä 130 cm3 säätötilavuuspumpulta. 

Kaikkia hydraulijärjestelmän toimia, kippilaite mukaan luettuna, ohjataan hytin puolelta yhdellä monitoimi-joystickilla ja tapahtumia seurataan opastavasta värinäytöstä. Ero on perinteiseen nappula- ja vipuviidakolla varustettuun tienhoitoautoon melkoinen. 

Reaaliaikaisella opastuksella varustetun ja pitkälle automatisoidun järjestelmän käyttö vaikuttaa, ainakin nopean tutustumisen perusteella, johdonmukaiselta ja helposti omaksuttavalta. Joskin parhaimmillaan jopa useita metrejä autosta ulottuvien tienhoitolaitteiden oikeaoppinen käyttö sujuu vain harjaantuneelta kuljettajalta. 

rellu4.jpg

(kuva: Tienhoitovarustusta ohjataan kuljettajan istuimen käsinojaan integroidun joystick -ohjaimen ja näytön avulla. Monitoimiohjaimella hallitaan etuauraa, alusterää sekä kippiä ja käytännössä kaikkea auton hydrauliikkaa. Ohjaimeen on mahdollista lisätä myös sirotinlaitteen ohjaus.)

Liukkaasti liikenteeseen

Koeajettaessa autossa ei ollut tienhoitovarusteita, mutta toki kaikki valmiudet sellaisten asennukseen. Ilman kamppeita Renault Trucks C 520 kulkee pyyteettömän varmaotteisesti, kuten soranuppiauton kuuluukin. Maininnan arvoisena ja lisäarvoa ranskalaismerkille tuova etu on hiljan raskaisiin malleihin tarjolle tuodut ryömintävaihteet. Tosin tässä autossa niitä on vain yksi, mutta sekin mahdollistaa liikkeellelähdöt erittäin haastavissa paikoissa, mistä on erityisesti yhdistelmänä ajettaessa suurta apua.

Pajakulman tienhoitovarustuksessa on etuauran lisäksi valmius mm. jatkettavan alusterän asennukselle, joskaan auton 3,9 metrin akseliväli ei salli kääntyvällä luovutuskulmalla olevan alusterän asennusta. Auton sivulle saa jopa neljän metrin työleveyteen ulottuvan sivuauran. Työkalupuoli on laajennettavissa vieläkin kattavammaksi. Autossa on valmiudet esimerkiksi liuoslevittimen tai harjalaitteen kytkemiseksi.

Automaattikasettivarustuksella ja hydraulisella läpällä varustettu soralava on Jorpen valmistama. Ja tarvittaessa auton perään voi liittää asianmukaisen vetovarustuksen.

rellu2.jpg

(kuva: Jorpe soralavalla varustetun auton neljäs akseli on nouseva. Tridemin jousitus on toteutettu nykytyyliin korkeussäädettävin ilmajousin ja tukevin vakaajatangoin.)

Kestävä ja kustannustehokas

Pajakulman varustelema neliakselinen Renault Trucks C 520 tienhoitoauto on kelpo esimerkki suomalaisesta erikoisajoneuvopuolen päällerakenne- ja varusteluosaamisesta. Esimerkiksi auralaitteiden huollettavuus ja kuluvien osien vaihtamisen helppous on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Sama vaivattomuus liittyy myös auton omistamiseen ja ylläpitoon. Renault Trucksilla on laajaa osaamista maarakennuspuolen ajoneuvoista, mikä näkyy paitsi korkeana maavarana myös esimerkiksi ohjaamon suunnittelussa; useimmat kolhuille ja nirhaumille alttiit korinosat ovat joko tavallista kestävämpiä tai vähintäänkin vaivattomasti vaihdettavissa. Lisäksi RT-asiakkaat voivat hyödyntää koko maan kattavaa ja ympärivuorokauden tarjolla olevia huolto- ja varaosapalveluita. Renault Trucksin kestävyys ja  matalat omistamiseen liittyvät kustannukset ovat tuoneet valmistajalle useita asiakkuuksia myös kustannusten osalta varsin kriittiseltä kuntasektoripuolelta.

rellu5.jpg

(kuva: Tienhoitohydrauliikan 12-lohkoinen keskusyksikkö ja 150-litrainen öljysäiliö on nostettu ohjaamon taakse suojaan. Pystypakoputkessa on asiankuuluvasti lavalämmitysventtiili. Kippilaite on kotimainen NUMMI-kippi.)

28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Henning Have: "Siksi käytän Rototilt R2:ta pienemmissä koneissa"

Siirry arkistoon »