KIVIROCK KOEAJAA: Renault Trucks C520 P8x4*4 - Tehopeli tienhoitoon

08.02.2020 16:30

rellu1.jpg

Renault Trucks on ottanut pitävän jalansijan tienhoitoautojen markkinoilla Suomessa ja vastaa kasvaneeseen kysyntään heti ajoon valmiilla kalustolla. Koeajoimme niistä tuoreimman eli Pajakulma Oy:n päällerakentaman neliakselisen C 520:n.  

Suomen tiestölle on tullut lyhyessä ajassa noin kymmenkunta Renault Trucks tienhoitoautoa. Yhdistävänä tekijänä on se että miltei kaikki autot operoivat jopa meikäläisittäin erittäin vaativista keliolosuhteista tunnetuilla taajama- ja maantieosuuksilla, rannikkoseudulta aina maan rajaseuduille saakka. 

Suomessa on pitkät perinteet tienhoitoautojen varustelusta ja laitevalmistuksesta. Yksi maineikkaimmista varustelijoista on Pajakulma Oy, joka on myös vastannut nyt koeajettavan, Renault Trucks Suomelle valmistuneen esittelyauton varustelusta. 

- Teknisiä tai tuotannollisia ogelmia ei ole liioin esiintynyt ja niinpä olemmekin varsin tyytyväisiä yhteistyöhömme, toteaa Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Pasi Gerpe.

rellu3.jpg

(kuva: Renault Trucks C520:n ohjaamo soveltuu erinomaisesti tienhoitokäyttöön ja tilaa on riittävästi tarvittavien lisälaitteiden asennukselle.)

Vaativaan ammattikäyttöön 

Koeajetun, kokonaispainoltaan 35-tonnisen Renault Trucks C 520 tienhoitoauton voimanlähteenä toimii imuilman esilämmityksellä ja Optibrake+ -moottorijarrulla sekä vahvistetulla öljypohjalla ja hiukkassuodattimen automaattisella regeneroinnilla varustettu DTI13-moottori. Tehoa iskutilavuudeltaan 12,8 litran koneesta saadaan parhaimmillaan 382 kW (520 hv) / 1430 - 1800 r/min. 24 venttiilisen rivikuutosen parhaaksi vääntömomentiksi ilmoitetaan 2550 Nm / 1000 - 1430 r/min. 

Koneen jatkeena on vahvistettu 12-vaihteinen, yhdellä ryömin- tävaihteella täydennetty Optidriver Extended ETREM -automaatti. Taaksepäin ajettaessa moottoritehoa annostellaan taka-akselin suuntaan kaikkiaan viiden vaihteen välityksellä, joista yksi on ryömintävaihde.

Näillä suoritusarvoilla auraus sekä tienpinnan ehostuksen pitäisi luonnistua tehokkaasti ja vaivattomasti kelistä tai paikasta riippumatta. 

Myös C-sarjalaisen alusta ja runkorakenne on suunniteltu raskaita tienhoitotehtäviä ja pai- navia kuormia varten. Rungon etupäähän on integroitu tielaitosmallin aurapuskuri, kattavin hydrauliikkaliittimin ja tarvittavin sähköin. Puskuri vahvistaa runkorakennetta ja mahdollistaa raskaiden, runkorakenteita rasittavien aurojen käytön. Kaksiputkisen NUMMI-ryhmäkippilaitteiston voimin kippaava Jorpe -soralava apurunkoineen on sovitettu ammattitaidolla Renaultin rungolle. Autossa on myös automaattikasetoinnin asennusvalmius, jossa tilavaraus myös vetomoottorille sekä mekaaninen lukko etupäähän sisältäen ilmakellon asennusraudan, jolloin lukko on helposti varustettavissa paineilmakäytöllä.

9-tonnin etuakselin jousituksesta vastaa kaksilehtiset, paraboliset etujouset. Ajovakautta parannetaan vahvistetun kallistuksenvakaajatangon sekä tukevien iskunvaimentajien avuin.

Alusta on saanut jo tuotantolinjalla vetävän telin taakse nousevan apuakselin. Tridemin jousitus on toteutettu nykytyyliin korkeussäädettävin ilmajousin ja tukevin vakaajatangoin. Taka-akseliston suurimmaksi kantavuudeksi ilmoitetaan 21 + 9 tonnia. Auton tekninen kokonaismassa on 39 tonnia ja tieliikennemassa 35 tonnia. Vastaavasti yhdistelmämassat ovat: 78 ja 76 tonnia.

C-sarjalaisen jarruosasto rakentuu tehokkaan moottorijarrun lisäksi levyjarruista. Järjestelmään sisältyy myös ABS, ASR sekä tuiki tarpeellinen mäkilähtöavustin, hätäjarrutusavustin ja lukuisia muita turvallisuutta parantavia toimintoja.

rellu6.jpg(kuva: Rungon etupäähän on integroitu tielaitos -mallin aurapuskuri, kattavin hydrauliikkaliittimin ja tarvittavin sähköin.)

Toimiva hydrauliikka

Pajakulman tienhoitoautovarustukseen sisältyvä hydrauliikkajärjestelmä on täysin CAN -väyläohjattu. 12-lohkoinen hydraulijärjestelmä on sovitettu yhdessä 150 litran öljysäiliön kanssa ohjaamon taakse suojaan. Jatkuvatoiminen järjestelmä ottaa käyttövoimansa moottorin jatkeeksi liitetyltä 130 cm3 säätötilavuuspumpulta. 

Kaikkia hydraulijärjestelmän toimia, kippilaite mukaan luettuna, ohjataan hytin puolelta yhdellä monitoimi-joystickilla ja tapahtumia seurataan opastavasta värinäytöstä. Ero on perinteiseen nappula- ja vipuviidakolla varustettuun tienhoitoautoon melkoinen. 

Reaaliaikaisella opastuksella varustetun ja pitkälle automatisoidun järjestelmän käyttö vaikuttaa, ainakin nopean tutustumisen perusteella, johdonmukaiselta ja helposti omaksuttavalta. Joskin parhaimmillaan jopa useita metrejä autosta ulottuvien tienhoitolaitteiden oikeaoppinen käyttö sujuu vain harjaantuneelta kuljettajalta. 

rellu4.jpg

(kuva: Tienhoitovarustusta ohjataan kuljettajan istuimen käsinojaan integroidun joystick -ohjaimen ja näytön avulla. Monitoimiohjaimella hallitaan etuauraa, alusterää sekä kippiä ja käytännössä kaikkea auton hydrauliikkaa. Ohjaimeen on mahdollista lisätä myös sirotinlaitteen ohjaus.)

Liukkaasti liikenteeseen

Koeajettaessa autossa ei ollut tienhoitovarusteita, mutta toki kaikki valmiudet sellaisten asennukseen. Ilman kamppeita Renault Trucks C 520 kulkee pyyteettömän varmaotteisesti, kuten soranuppiauton kuuluukin. Maininnan arvoisena ja lisäarvoa ranskalaismerkille tuova etu on hiljan raskaisiin malleihin tarjolle tuodut ryömintävaihteet. Tosin tässä autossa niitä on vain yksi, mutta sekin mahdollistaa liikkeellelähdöt erittäin haastavissa paikoissa, mistä on erityisesti yhdistelmänä ajettaessa suurta apua.

Pajakulman tienhoitovarustuksessa on etuauran lisäksi valmius mm. jatkettavan alusterän asennukselle, joskaan auton 3,9 metrin akseliväli ei salli kääntyvällä luovutuskulmalla olevan alusterän asennusta. Auton sivulle saa jopa neljän metrin työleveyteen ulottuvan sivuauran. Työkalupuoli on laajennettavissa vieläkin kattavammaksi. Autossa on valmiudet esimerkiksi liuoslevittimen tai harjalaitteen kytkemiseksi.

Automaattikasettivarustuksella ja hydraulisella läpällä varustettu soralava on Jorpen valmistama. Ja tarvittaessa auton perään voi liittää asianmukaisen vetovarustuksen.

rellu2.jpg

(kuva: Jorpe soralavalla varustetun auton neljäs akseli on nouseva. Tridemin jousitus on toteutettu nykytyyliin korkeussäädettävin ilmajousin ja tukevin vakaajatangoin.)

Kestävä ja kustannustehokas

Pajakulman varustelema neliakselinen Renault Trucks C 520 tienhoitoauto on kelpo esimerkki suomalaisesta erikoisajoneuvopuolen päällerakenne- ja varusteluosaamisesta. Esimerkiksi auralaitteiden huollettavuus ja kuluvien osien vaihtamisen helppous on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Sama vaivattomuus liittyy myös auton omistamiseen ja ylläpitoon. Renault Trucksilla on laajaa osaamista maarakennuspuolen ajoneuvoista, mikä näkyy paitsi korkeana maavarana myös esimerkiksi ohjaamon suunnittelussa; useimmat kolhuille ja nirhaumille alttiit korinosat ovat joko tavallista kestävämpiä tai vähintäänkin vaivattomasti vaihdettavissa. Lisäksi RT-asiakkaat voivat hyödyntää koko maan kattavaa ja ympärivuorokauden tarjolla olevia huolto- ja varaosapalveluita. Renault Trucksin kestävyys ja  matalat omistamiseen liittyvät kustannukset ovat tuoneet valmistajalle useita asiakkuuksia myös kustannusten osalta varsin kriittiseltä kuntasektoripuolelta.

rellu5.jpg

(kuva: Tienhoitohydrauliikan 12-lohkoinen keskusyksikkö ja 150-litrainen öljysäiliö on nostettu ohjaamon taakse suojaan. Pystypakoputkessa on asiankuuluvasti lavalämmitysventtiili. Kippilaite on kotimainen NUMMI-kippi.)

07.04.2020 10:12RYOBI lanseeraa painepesurimalliston
07.04.2020 9:11Agnico Eagle Finlandin työterveyshuolto, Kittilän kunta ja Lapin sairaanhoitopiiri kartoittavat yhdessä koronaviruksen leviämistä Lapissa
06.04.2020 16:00Julkiset hankinnat pitävät nyt talouden rattaita raksuttamassa
06.04.2020 10:00Kallioinen Rent tarjoaa vienti- tai noutokuljetuksen ilmaiseksi kun vuokraat maanrakennuskoneen ennen 30.4.2020
06.04.2020 9:33Uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyys edellä muita toimialoja
05.04.2020 12:00Tukes: Kaivosinvestoinnit kasvoivat, malminetsintä väheni
04.04.2020 10:00ALLU sijoittaa tulevaisuuteen
03.04.2020 16:22KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena Riihitupa
03.04.2020Tamtron panostaa kansainvälisen menestyksen kiihdyttämiseen - hallitukseen nimitetty KTT Paul Viio
01.04.2020 15:33Kalkkikivikaivoksissa turvataan yhteiskunnan perustoimintoja

Siirry arkistoon »