Mercedes-Benz Vito uudistuu - keskiössä ympäristöystävällisyys ja turvallisuus

10.03.2020 12.00

vito2020b.jpg

Mercedes-Benz esitteli tänään tiistaina Mercedes me median live stream-lähetyksessä täysin uudistuneen Vito -pakettiauton ja Vito Tourer -tila-auton. Ensimmäiset uudet Vito- ja Vito Tourer -autot saadaan Suomeen Q3 lopulla ja täyssähköinen e-Vito rantautuu Q4 lopulla.

Vito on vuosien varrella todettu vahvaksi ja miellyttäväksi työkaluksi kaikkiin tavarankuljetuksen kuljetustarpeisiin. Vitosta on tarjolla kolme eri pituusvaihtoehtoa: 4895 mm, 5140 mm sekä 5370 mm. Akselivälit ovat ennallaan eli 3200 mm tai 3430 mm.

Nelisylinterinen dieselmoottori kahdella ahtimella

Nelisylinterinen dieselmoottori OM 654 korvaa edeltäjämoottorin OM 651. Jotta typen oksidien päästöjä saatiin pienennettyä edelleen suuremmilla kuormituksilla, OM 654 -dieselmoottorin yhteyteen on asennettu SCR-lisäkatalysaattori. Uudessa moottorissa sylintereiden etäisyys toisistaan on vain 90 millimetriä (edeltävässä moottorissa 94 mm), minkä ansiosta moottori on lyhempi ja siten pakokaasun jälkikäsittelyn komponentit on pystytty asentamaan heti moottorin kylkeen. Siten pakokaasun lämpötila on korkeampi, mikä tehostaa jälkikäsittelyä.  Moottorin OM 654 rakenteessa on toteutettu tehotaloudellisuutta parantavia teknisiä ratkaisuja kuten teräsmännät, männänpäihin porrastetut palotilasyvennykset ja alumiininen sylinteriryhmä. Sylinteripinnat on pinnoitettu Formula 1-moottoreissa käytetyllä NANOSLIDE®-menetelmällä. Moottorin ahtaminen on toteutettu kahden turboahtimen voimin. Ensimmäinen pienemmille kierroksille räätälöity ahdin on toteutettu säätyvin johdinsiivin, ja jälkimmäinen suuremmille kierroksille räätälöity ahdin on toteutettu hukkaportin valvomalla ahtopaineen säädöllä. 

Uusi moottori kattaa, sekä kaksi- ja nelivetoisten malliversioiden yhteydessä, neljänä versiona teholuokat 100 kW – 176 kW.

Ilmajousitus lisää mukavuutta

Mercedes-Benz Viton ja Vito Tourerin jousitus vaihtoehtoihin uutena vaihtoehtona uuden mallin myötä tulee Airmatic-ilmajousitus, joka säätää iskunvaimennusta ja jousituksen jäykkyyttä yksilöllisesti jokaisen pyörän osalta. Ilmajousituksen avulla maavara voidaan säätää kolmeen tasoon. Vaihtoehdot ovat perusajokorkeuteen verrattuna 10 mm matalampi tai 35 mm korkeampi ajokorkeus. Suuremmissa nopeuksissa jousitus laskee automaattisesti 10 mm matalamman ilmanvastuksen saavuttamiseksi.

Laajempi kirjo turvallisuusvarusteita

Uusi Vito ja Vito Tourer tarjoavat laajemman ajoavustin- ja turvallisuusvarusteiden valikoiman. Niitä ovat mm. aktiivinen etäisyysvakionopeudensäädin Distronic, aktiivinen pysäköintiavustin, 360 asteen kamerajärjestelmä, aktiivinen katveavustin, sivutuuliavustin, liikennemerkkiavustin, kaista-avustin, kaukovaloavustin ja aktiivinen jarrutusavustin.

28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Henning Have: "Siksi käytän Rototilt R2:ta pienemmissä koneissa"

Siirry arkistoon »