Mercedes-Benz Vito uudistuu - keskiössä ympäristöystävällisyys ja turvallisuus

10.03.2020 12:00

vito2020b.jpg

Mercedes-Benz esitteli tänään tiistaina Mercedes me median live stream-lähetyksessä täysin uudistuneen Vito -pakettiauton ja Vito Tourer -tila-auton. Ensimmäiset uudet Vito- ja Vito Tourer -autot saadaan Suomeen Q3 lopulla ja täyssähköinen e-Vito rantautuu Q4 lopulla.

Vito on vuosien varrella todettu vahvaksi ja miellyttäväksi työkaluksi kaikkiin tavarankuljetuksen kuljetustarpeisiin. Vitosta on tarjolla kolme eri pituusvaihtoehtoa: 4895 mm, 5140 mm sekä 5370 mm. Akselivälit ovat ennallaan eli 3200 mm tai 3430 mm.

Nelisylinterinen dieselmoottori kahdella ahtimella

Nelisylinterinen dieselmoottori OM 654 korvaa edeltäjämoottorin OM 651. Jotta typen oksidien päästöjä saatiin pienennettyä edelleen suuremmilla kuormituksilla, OM 654 -dieselmoottorin yhteyteen on asennettu SCR-lisäkatalysaattori. Uudessa moottorissa sylintereiden etäisyys toisistaan on vain 90 millimetriä (edeltävässä moottorissa 94 mm), minkä ansiosta moottori on lyhempi ja siten pakokaasun jälkikäsittelyn komponentit on pystytty asentamaan heti moottorin kylkeen. Siten pakokaasun lämpötila on korkeampi, mikä tehostaa jälkikäsittelyä.  Moottorin OM 654 rakenteessa on toteutettu tehotaloudellisuutta parantavia teknisiä ratkaisuja kuten teräsmännät, männänpäihin porrastetut palotilasyvennykset ja alumiininen sylinteriryhmä. Sylinteripinnat on pinnoitettu Formula 1-moottoreissa käytetyllä NANOSLIDE®-menetelmällä. Moottorin ahtaminen on toteutettu kahden turboahtimen voimin. Ensimmäinen pienemmille kierroksille räätälöity ahdin on toteutettu säätyvin johdinsiivin, ja jälkimmäinen suuremmille kierroksille räätälöity ahdin on toteutettu hukkaportin valvomalla ahtopaineen säädöllä. 

Uusi moottori kattaa, sekä kaksi- ja nelivetoisten malliversioiden yhteydessä, neljänä versiona teholuokat 100 kW – 176 kW.

Ilmajousitus lisää mukavuutta

Mercedes-Benz Viton ja Vito Tourerin jousitus vaihtoehtoihin uutena vaihtoehtona uuden mallin myötä tulee Airmatic-ilmajousitus, joka säätää iskunvaimennusta ja jousituksen jäykkyyttä yksilöllisesti jokaisen pyörän osalta. Ilmajousituksen avulla maavara voidaan säätää kolmeen tasoon. Vaihtoehdot ovat perusajokorkeuteen verrattuna 10 mm matalampi tai 35 mm korkeampi ajokorkeus. Suuremmissa nopeuksissa jousitus laskee automaattisesti 10 mm matalamman ilmanvastuksen saavuttamiseksi.

Laajempi kirjo turvallisuusvarusteita

Uusi Vito ja Vito Tourer tarjoavat laajemman ajoavustin- ja turvallisuusvarusteiden valikoiman. Niitä ovat mm. aktiivinen etäisyysvakionopeudensäädin Distronic, aktiivinen pysäköintiavustin, 360 asteen kamerajärjestelmä, aktiivinen katveavustin, sivutuuliavustin, liikennemerkkiavustin, kaista-avustin, kaukovaloavustin ja aktiivinen jarrutusavustin.

29.05.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana maarakennusalan mielenkiintoista asiaa...
30.05.2020 12:11YIT on voittanut useita maanteiden hoitourakoita vuosille 2020-2025
29.05.2020 9:44GTK käynnistää Geokemialliset taustapitoisuuskartoitukset Sotkamon kunnan alueella
28.05.2020 11:00Työmaiden työturvallisuusjohtaminen parantunut merkittävästi viime vuosikymmenellä
27.05.2020 14:46Milwaukeelta akkukäyttöinen murtovasara
27.05.2020 8:53Oulu-Laurila-radan tarvesuunnittelu alkaa kesäkuussa
26.05.2020 12:24Syyskuussa järjestettävien Alihankinta-messujen järjestelyt etenevät ennakkosuunnitelmien mukaisesti
25.05.2020 13:33Maarakennusalan kustannukset laskivat huhtikuussa 5,5 prosenttia vuodentakaisesta
25.05.2020 10:40Vuoden Kivenpyörittäjä -palkinto Jyrki Tahvoselle
24.05.2020 21:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana maarakennusalan mielenkiintoista asiaa...

Siirry arkistoon »