Pärhä Oy:n Lokotrack-laitos erikoistuu betonisorien laadukkaaseen tuotantoon

17.03.2020 11:25

Parha-2.jpg

Uusi Lokotrack ST4.10-seula pyörii Pärhä Oy:n laitoksella hiilineutraalisti, hyödyntäen LT330GPSE:n tuottamaa sähköä.

Laadukkaat betonisorat suoraan tehtaille toimitettuna ovat orimattilalaisen Pärhä Oy:n keskeinen käyntikortti. Metson diesel-sähkökäyttöinen Lokotrack-kaksivaihelaitos varmistaa, että kalliosta murskattavat lajikkeet syntyvät tehokkaasti ja taloudellisesti. Bonuksena uusi ST4.10-seula pyörii hiilineutraalisti jälkimurskaimen tuottamalla sähköllä.

”Murskasimme viime vuonna runsaat 600 000 tonnia, josta betonikiviaineksiksi jalostettiin noin 250 000 tonnia. Pääosa betonilajikkeista toimitetaan viidelle eri betoniteollisuuden toimijalle Päijät-Hämeessä,” kertoo Pärhä Oy:n murskaustoiminnasta ja tuotannosta vastaava Jari Pärhä.

”Yhdellä murskauslaitoksella tehtäessä, nämä tonnimäärät edellyttävät kalustolta toimintavarmuutta. Kotimainen Metso on tunnettu luotettavana toimijana, jolla myös huolto pelaa kuten pitää.”

Parha-1.jpg

Pärhä Oy:n johtotrio, toimitusjohtaja Petri Pärhä (vas.), murskaustoiminnasta vastaava Jari Pärhä ja ajojärjestelyistä vastaava Tommi Pärhä.

”Metso kehitti Lokotrackin meidän tarpeisiimme”

Tuomo Pärhän vuonna 1980 perustama perheyritys vaihtoi vuosituhannen vaihteen jälkeen metsäkoneet ”sorabisnekseen”. Murskaus ja kuljetuspalvelut ovat tänä päivänä yhtiön leipälajit. Tämän vuoden alusta yhtiöllä on kolme osakasta: Petri Pärhä hoitaa toimitusjohtajuutta, Jari murskaustoimintaa ja Tommi ajojärjestelyjä.

Ensimmäisen Lokotrack LT106-leukalaitoksen yhtiö hankki vuonna 2013, jota seurasi ST2.8-mobiiliseula. Kun nälkä murskaukseen kasvoi, Pärhä esitti toiveen Metsolle uudesta jälkimurskauslaitoksesta. Yli 20 mallin Lokotrack-valikoimasta ei kuitenkaan sellaista löytynyt.

”Eipä mennyt montakaan viikkoa, kun Metson Mikko Takaniemi tuli esittelemään raakaversiota toivomastamme laitteesta. Karamurskain-seulalaitokseen oli piirretty mukaan toivomamme esiseula,” Jari Pärhä kertoo.

Vuonna 2017 Pärhän toivoma diesel-sähkökäyttöinen uniikkilaite, mallinimeltään Lokotrack LT330GPSE, pyörähti käyntiin Pärhän Peruskallion louhoksella Nastolassa. Esimurskaksi vaihtui LT120E-leukalaitos ja seulaksi viime vuoden syksynä Metson uutuusmalli, 1,5 x 6,0 metrin kolmitasoseulalla varustettu ST4.10.

Parha-3.jpg

Lokotrack LT330GPSE:ssä on asennettu kaikki tarvittava teloille: hihnasyötin, esiseula, vankka GP330-karamurskain, reilunkokoinen kaksitasoseula, paluukuljetin ja Volvon moottori-generaattoripaketti.

Hienoaines pois esiseulalla

Betoni- ja hiekoitussepeleitä tehtäessä esimurskattu aines johdetaan LT330GPSE:n esiseulaan, joka poistaa hienoaineksen pois ennen karamurskaimen käsittelyä.

”Erityisesti kosteissa olosuhteissa saamme esiseulan ansiosta murskaimeen puhtaan kiviaineksen, jolloin tuotanto tehostuu ja lopputuotteiden laatu paranee. Metson toteuttama esiseulonta toimii, kuten olimme suunnitelleet,” Jari Pärhä arvioi. 

Betonisepelit 6-12 mm ja 12-16 mm syntyvät kaksivaihdelaitoksella ja mobiiliseulalla noin 200 tonnin tuntivauhdilla. Prosessissa syntyy samalla hiekoitusmateriaalina käytetty 3-6 mm liukastesepeli ja hienoaines 0-3 kivituhka. Isompia lajikkeita tehtäessä kapasiteetti nousee 350-400 tonniin.

Kiviaineksia toimitetaan Pärhä Oy:n omalla kuljetuskalustolla betoniteollisuuden toimijoille sekä infrarakentamiseen ja yksityisasiakkaille Etelä-Suomen alueella.

”Laatu ja toiminnan dokumentointi ovat nykyisin meille olennaisia asioita. Esimerkiksi betonisoran laatu tarkistetaan joka 500 tonnin jälkeen,” toimitusjohtaja Petri Pärhä mainitsee.

Parha-4.jpg

Esimurskaus tehdään diesel-sähkökäyttöisellä Lokotrack LT120-leukalaitoksella.

Päänavaus asfalttiin ja raidesepeliin

Pärhä on laajentamassa tänä vuonna tuotantoaan myös asfalttilajikkeisiin ja raidesepelin tuotantoon. Tätä varten yritys on hankkinut Mäntsälästä laadukasta kiviainesta käsittävän louhosalueen.

”Kannattaa muistaa, että pysyvä ja ammattitaitoinen henkilökunta on aina laadun ja tasaisen tuotannon takeena. Kiitos siitä omalle tiimillemme.” Jari Pärhä lisää.

 

22.05.2020 21:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana maarakennusalan mielenkiintoista asiaa...
27.05.2020 8:53Oulu-Laurila-radan tarvesuunnittelu alkaa kesäkuussa
26.05.2020 12:24Syyskuussa järjestettävien Alihankinta-messujen järjestelyt etenevät ennakkosuunnitelmien mukaisesti
25.05.2020 13:33Maarakennusalan kustannukset laskivat huhtikuussa 5,5 prosenttia vuodentakaisesta
25.05.2020 10:40Vuoden Kivenpyörittäjä -palkinto Jyrki Tahvoselle
24.05.2020 11:00Lännen huoltokorjaamo palvelee kaikkia työkonemerkkejä
23.05.2020 11:00LUE TÄSTÄ! Kevään ja kesän Komatsu-tarjouslehti ilmestynyt
22.05.2020 13:11Ympäristöpääkaupunki Lahdessa yhdyskuntajätteen hyödyntämisaste hipoo sataa prosenttia
21.05.2020 11:00Vuokraliftit Oy:ltä vahva panostus henkilönostintarjontaan
20.05.2020 9:00Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Kotkan Kotolahden ratapihan laajennusurakka käynnistyy toukokuussa

Siirry arkistoon »