Savonlinnan PR-Urakointi hankki hiljaisen Lokotrack Urban-mallin purkubetonin käsittelyyn

11.05.2020 10:17

PRE-2.jpg

Melu- ja pölyeristetty Lokotrack Urban LT96 söi Savonlinnassa purkubetonia noin 200 tonnin tuntivauhdilla.

Savonlinnasta löytyy yllättäen Suomen johtava siltojen purkuun erikoistunut yritys – Savonlinnan PR-Urakointi Oy. Purettavan betonin käsittely helpottuu nyt, kun yhtiö hankki murskausvälineekseen melu- ja pölyeristetyn Lokotrack® Urban LT96™ -leukamurskauslaitoksen.

”Lokotrack on ainakin viisi kertaa tuottavampi laite kuin aikaisemmin käyttämämme murskauskauha. Syötteestä riippuen LT96:lla voi murskata 150-250 tonnia tunnissa,” arvioi PR-Urakoinnin toimitusjohtaja Marko Blinnikka.

”Kyllä täytyy sanoa, että Urban-malli on todella hiljainen. Murskauksen ääni ei nyt ylitä kaivinkoneen moottorista syntyvää melua ja koneen vieressä voi puhua ääntä korottamatta. Korkeapainesuihkutus murskaimen kitaan ja purkukuljettimelle estää pölyämisen.”

”Lisäetuna Lokotrackin magneettierotin kerää murskatusta aineksesta pois betoniraudat, jolloin puhdasta, murskattua betonia voidaan käyttää usein vaikka paikan päällä maantäyttöön,” Blinnikka lisää.

PRE-1.jpg

Toimitusjohtaja Marko Blinnikka painottaa, että siltojen purkutöissä on koko ajan tiedettävä, mitä on tekemässä.

20 000 tonnin betonikasa täyttömaaksi

PR-Urakoinnin Lokotrack Urban LT96 sai ensikasteensa Savonlinnan Aholahdessa. Murskattavana oli teollisuusalueelle kasattuna noin 20 000 tonnia purettavista rakennuksista kerättyä betonia, mukana jopa pikkurillin paksuista raudoitusterästä.

Vain muutaman päivän harjoittelun jälkeen murskaus uudella työvälineellä sujui jo vaivattomasti. Tomi Inkinen syötti betonin leukamurskaimen käsittelyyn, Aulo Nemevalts tasoitti murskatun betonin suoraan täyttömaaksi ja Jori Kettunen valvoi laitteen toimintaa.

Metson IC-prosessinsäätö auttoi murskaustyöhön opettelussa. Näytön eri napit olivat hyvin työtiimin hallinnassa ja parin murskauspäivän jälkeen.

Betonikappaleita, tiiliä ja hienoainesta käsittävä syöte jauhautui C96-leukamurskaimen kidassa, asetuksena 90 mm. Betonirautojen suuresta määrästä kertoivat isot, metallinkierrätykseen menevät rautakasat.

Betonin käsittely ei vaadi murskalta ja sitä pyörittävältä dieselmoottorilta paljoa tehoja. Kulutus murskaustyössä asettui noin 13 litran paikkeille tunnissa.

PRU-3.jpg

Magneettierotin nappaa tehokkaasti pois betoniraudat ja säiliöstä johdettu vesisuihkutus murskan kitaan ja kuljettimen päähän minimoi pölyn.

Siltoja ja rakennuksia purkuun

Savonlinnan PR-Urakointi purkaa vuosittain ison osan Suomessa tehtävistä alan urakoista. Työlistalla on lisäksi rakennusten purkutöitä.

”On mielenkiintoista nähdä, miten Lokotrack syö siltabetonia, joka on rakennuksiin verrattuna paljon kovempaa. Tämä betoni voi sisältää jopa puolet luonnonkiviä ja myös betoniraudoitusten määrä on suurempi,” kertoo PR-Urakoinnin Tomi Inkinen.

Yhdestä sillasta voi purkaantua helposti 5000 tonnia betonia. Lokotrackin käyttö mahdollistaa murskauksen paikan päällä, jolloin säästyy kuljetuskustannuksia.

”Siltoja purkaessa täytyy aina tietää, mitä on tekemässä. Jokainen silta on oma tarinansa. Välillä purkutyötä tehdään liikenteen kulkiessa rinnakkaisella tiekaistalla, mikä tuo omat haasteensa” Tomi Inkinen lisää.

Omaa kehitystyötä mukana

Savonlinnan PR-Urakointi on toiminut alansa edelläkävijänä myös purkulaitteiden kehitystyössä. Kaivinkoneeseen on kehitetty Power Dropper-lisälaite, jolla siltojen paksutkin betonilaatat saadaan murskaantumaan kätevästi ja ympäristöä häiritsemättä.

Toissa vuonna yhtiö laajensi toimintaa myös vaativiin asbestipurkutöihin.

PRU-4.jpg

PRU-urakoinnin Tomi Inkisestä (vas.), Aulo Nemevaltsista ja Jori Kettusesta on kehittynyt nopeassa tahdissa ammattitaitoisia Lokotrack-murskaajia.

Rotator luottotoimittaja

Savonlinnan PR-Urakointi on hankkinut viime vuosina tuoreen ja luotettavan Hitachi-kaluston Rotatorilta. Viimeisimmät kaivinkonehankinnat ovat malleja ZX490-6 ja ZX225-6. Yrityksen koko Hitachi-kalusto on varustettu huoltosopimuksilla sekä jatkotakuilla maksimaalisen käytettävyyden saavuttamiseksi.

Koko kalusto on liitettynä Hitachin ConSite-raportointijärjestelmään, joka takaa aukottoman raportoinnin automaattisesti sekä diagnostiikkatuen etänä.

22.05.2020 21:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana maarakennusalan mielenkiintoista asiaa...
25.05.2020 13:33Maarakennusalan kustannukset laskivat huhtikuussa 5,5 prosenttia vuodentakaisesta
25.05.2020 10:40Vuoden Kivenpyörittäjä -palkinto Jyrki Tahvoselle
24.05.2020 11:00Lännen huoltokorjaamo palvelee kaikkia työkonemerkkejä
23.05.2020 11:00LUE TÄSTÄ! Kevään ja kesän Komatsu-tarjouslehti ilmestynyt
22.05.2020 13:11Ympäristöpääkaupunki Lahdessa yhdyskuntajätteen hyödyntämisaste hipoo sataa prosenttia
21.05.2020 11:00Vuokraliftit Oy:ltä vahva panostus henkilönostintarjontaan
20.05.2020 9:00Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Kotkan Kotolahden ratapihan laajennusurakka käynnistyy toukokuussa
19.05.2020 12:00Robitin poramestarien tukipalvelu - aina valmiina
18.05.2020 23:00KATSO 15.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana maarakennusalan mielenkiintoista asiaa...

Siirry arkistoon »