Väylävirasto tutkii uudenlaisten ratapölkkyvaihtoehtojen tärivaikutuksia Pori-Mäntyluoto-radalla

26.08.2020 10:40

tavarajuna-toikkanen.jpg

Väylävirasto kokeilee Porissa erilaisten ratapölkkyjen vaikutusta raskaan junaliikenteen aiheuttamaan tärinään. Kokeilu tehdään Pori–Mäntyluoto-radalla reilun kilometrin pituisella osuudella. Asennus alkaa elokuun lopussa ja koeajoihin päästään lokakuun lopulla.

Väylävirasto testaa Ulasoorin alueella miten aiempaa leveämmät ratapölkyt ja toisaalta ratapölkyn alapinnassa olevat joustorakenteet vaikuttavat tärinän leviämiseen. Kokeilussa on mukana muun muassa synteettisiä Japanissa kehitettyjä ratapölkkyjä.

"Synteettisissä ratapölkyissä on kolme eri testattavaa leveyttä. Testiradan tavoitteena on myös saada tutkimustietoa ja käytännön kokemusta siitä, kuinka synteettinen ratapölkky toimii Suomen sääolosuhteissa ja radan käytössä. Tavoitteena on selvittää päällysrakenteen vaikutusta tärinän leviämiseen ympäristöön", kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta.

Pori–Mäntyluoto-rata valikoitui koeosuudeksi, koska rataa korjataan muutenkin vuosina 2020-2021. Sen päällysrakenne vaihdetaan ensi vuonna kokonaan.

Koerakenteiden asennus alkaa Porissa 30.8.2020, ja kokeen tuloksia hyödynnetään valtakunnallisesti.

"Kun raiderakenne on tasaantunut liikenteen alla ja raiteen viimeistelytuenta on tehty, tehdään alueella mittauksia normaaliliikenteen lisäksi erityisillä koejunilla. Koeajot on tarkoitus toteuttaa lokakuun 2020 jälkipuoliskolla", Nummelin sanoo.

Nopeusrajoituksista on saatu jo helpotusta

Väylävirasto on jo maaliskuusta saakka pyrkinyt vähentämään tärinää alentamalla junien nopeuksia eri puolilla maata. Seurantakyselyn mukaan asukkaat ovat kokeneet rajoitusten vaimentavan tärinää.

"Nopeusrajoitusten lisääminen ei juurikaan ole enää mahdollista heikentämättä rautateiden kapasiteettia. Rajoitukset vähentäisivät radoille mahtuvien junien määrää ja siten teollisuuden sekä henkilöliikenteen palveluja", Nummelin toteaa.

21.09.2020 13:45Maanmittauslaitoksen uusi maastotietojen tuotantojärjestelmä perustuu avoimeen lähdekoodiin
18.09.2020 23:33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana paljon maarakennusalan asiaa!
16.09.2020 9:00LÄHDE MUKAAN JUONNOLLA TAI MAINOSFILMILLÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! 25-juhlalähetys tulossa nyt perjantaina
15.09.2020 9:43Maa- ja vesirakentamisen yrityksillä liikevaihdon kasvu jatkuu vahvana
15.09.2020 9:13Metso Outotec on saanut kaksi anodivalimon tilausta
15.09.2020 9:13Pohjoismaiset louhinta- ja tärinäkonsultit yhdistyvät
14.09.2020 9:12Onninen avasi pikatukun Riihimäellä
13.09.2020 11:11Euroopan raaka-aineiden saanti turvattava
11.09.2020 23:33KATSO TÄSTÄ 11.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana paljon maarakennus asiaa...
11.09.2020 12:00Kaivukoneesta vieläkin tehokkaampi - Engcon lanseeraa kampanjan "Do More. Earn More"

Siirry arkistoon »