Terrafamen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki teollisuuden pienin, kaikkiaan 60 % matalampi kuin tavanomaisilla tuotantoteknologioilla

05.10.2020 10:00

nisu1.jpg

Terrafame torjuu ilmastonmuutosta keventämällä liikenteen hiilijalanjälkeä vastuullisesti tuotetuilla akkukemikaaleilla. Terrafamen tuotantoprosessilla yhden nikkelisulfaattikilon tuottamisen hiilijalanjälki on 1,75 kg CO2e(1, kun se nikkelisulfaatin valmistuksessa keskimäärin on 5,4 kg CO2e. (2 Bensiinikäyttöisen henkilöauton ajokilometreinä mitattuna tämä tarkoittaa sitä, että Terrafamen tuottaman yhden nikkelisulfaattikilon hiilijalanjälki vastaa 10 ajokilometriä verrattuna 30 ajokilometriin nikkelisulfaatin tuotannossa keskimäärin.(3 Kun sähköautojen akuissa käytetään Terrafamen tuottamaa nikkelisulfaattihexahydraattia, säästöt hiilidioksidipäästöissä vastaavat vuositasolla yhteensä 3 400 miljoonaa ajokilometriä bensiinikäyttöisellä autolla eli noin 85 000 kertaa maailman ympäri.

  • Terrafame siirtyy pian jalostusketjussa eteenpäin ja aloittaa akkukemikaalien tuotannon vuoden 2021 alkupuolella.
  • Varmennettu (4 elinkaarianalyysi osoittaa, että Terrafamen nikkelisulfaattihexahydraatin hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia matalampi kuin tavanomaisilla tuotantoteknologioilla tuotetulla nikkelisulfaatilla.
  • Terrafamen bioliuotukseen perustuva tuotantoprosessi käyttää nikkelisulfaatin valmistuksessa noin 90 prosenttia vähemmän sähköä ja lämpöenergiaa kuin nikkelisulfaatin valmistus keskimäärin (5.
  • Terrafamen yhdelle teollisuusalueelle sijoittuva integroitu tuotanto omasta kaivoksesta akkukemikaaleiksi on ainutlaatuisen energiatehokas kokonaisuus, joka tarjoaa asiakkaille läpinäkyvän, jäljitettävän ja aidosti eurooppalaisen akkukemikaalien tuotantoketjun. 

Sähköautojen määrä kasvaa nopeasti

Huoli ilmastonmuutoksesta ja erityisesti liikenteen suurista hiilidioksidipäästöistä kasvattaa sähköautojen kysyntää. Maailmassa myytiin vuonna 2019 jo noin 1,6 miljoonaa täyssähköautoa ja määrän odotetaan nousevan lähelle 9 miljoonaa autoa vuoteen 2025(6. Siirtymistä sähköautoihin vauhditetaan valtioiden toimesta myös erilaisin ohjauskeinoin. Esimerkiksi EU on asettanut tiukentuvia hiilidioksidipäästörajoja uusille autoille, sekä sanktioita mikäli autojen valmistajat eivät näihin päästörajoihin pääse. Tavoitteena on vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä 60 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

Sähköautot ovat merkittävä keino kasvihuonekaasujen vähentämisessä. Liikenteessä sähköauto itsessään ei synnytä lainkaan päästöjä ja kun sähköntuotannon odotetaan tulevaisuudessa olevan enenevässä määrin hiilineutraalia, sähköauton käyttövoimaksi tuotetun sähkönkin päästöt vähenevät. Kysynnän kasvaessa myös autojen teknologinen kehitys etenee. Vuoteen 2030 mennessä sähköautojen toimintamatkan arvioidaan olevan keskimäärin 350-400 km.(7 Tämä kasvattaa akkuihin tarvittavien materiaalien kysyntää ja toisaalta hinta- ja vastuullisuusnäkökulmat ohjaavat akkuteknologioiden kehitystä kasvattamaan nikkelin ja vähentämään koboltin määrää. Esimerkiksi tammikuussa 2019 nikkelin osuus akkujen katodirakenteessa oli keskimäärin 39 prosenttia ja heinäkuussa 2020 nikkelin osuus oli noussut keskimäärin 47 prosenttiin. Vuoteen 2030 mennessä nikkelin osuuden arvioidaan nousevan jo 60 prosenttiin.(6

Terrafame torjuu ilmastonmuutosta

Terrafamen nykyisellä teollisuusalueella rakenteilla olevan akkukemikaalitehtaan tuotanto käynnistyy vuoden 2021 alkupuolella.  Tehdas on valmistuessaan maailman suurin nikkelisulfaatin tuotantolaitos. Tehtaan vuotuinen nikkelisulfaattikapasiteetti riittää noin miljoonaan ja kobolttisulfaattikapasiteetti noin 300 000 sähköautoon(8. Tehtaan käynnistyttyä Terrafamen koko nikkeli-kobolttisulfidituotanto eli nykyinen nikkelipuolituote jalostetaan akkukemikaaleiksi, eli nikkelisulfaatiksi ja kobolttisulfaatiksi, joita käytetään sähköautojen akkujen raaka-aineena.

Terrafamen bioliuotusteknologiaan perustuva tuotantoprosessi tuottaa akkukemikaalitehtaan investoinnin valmistuttua sähköautojen akuissa käytettävää nikkelisulfaattia, jonka hiilijalanjälki on 60 prosenttia matalampi kuin perinteisillä tuotantoteknologioilla tuotetuilla akkukemikaaleilla. Terrafamen integroidulla tuotantolaitoksella yhden nikkelisulfaattikilon tuottamisen hiilijalanjälki on 1,75 kg CO2e, kun se nikkelisulfaatin valmistuksessa keskimäärin on 5,4 kg CO2e. Merkittävin ero Terrafamen ja muiden nikkelisulfaattivalmistajien välillä syntyy energian käytöstä, joka on Terrafamen tuotantoprosessissa selvästi vertailuprosesseja vähäisempää. Kaikkiaan Terrafamen bioliuotukseen perustuva tuotantoprosessi käyttää noin 90 prosenttia vähemmän energiaa kuin nikkelisulfaatin valmistus keskimäärin.

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen:

”Uuden akkukemikaalitehtaamme rakennustyöt ovat viimeistelyvaiheessa ja tehtaan kaupallinen tuotanto käynnistyy vuoden 2021 alkupuolella. Ulkopuolisen arvioijan varmentama elinkaarianalyysi osoittaa, että Terrafamen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia pienempi kuin nikkelisulfaatin valmistuksessa keskimäärin. Terrafamen integroidulla tuotantolaitoksella yhden nikkelisulfaattikilon tuottamisen hiilijalanjälki on 1,75 kg CO2e, kun se nikkelisulfaatin valmistuksessa keskimäärin on 5,4 kg CO2e. Bensiinikäyttöisen henkilöauton ajokilometreinä mitattuna tämä tarkoittaa sitä, että Terrafamen tuottaman yhden nikkelisulfaattikilon hiilijalanjälki vastaa 10 ajokilometriä verrattuna 30 ajokilometriin nikkelisulfaatin tuotannossa keskimäärin. Kun sähköautojen akuissa käytetään Terrafamen tuottamaa nikkelisulfaattihexahydraattia, säästöt hiilidioksidipäästöissä vastaavat vuositasolla yhteensä 3 400 miljoonaa ajokilometriä bensiinikäyttöisellä autolla eli noin 85 000 kertaa maailman ympäri.”
 

23.10.2020 21:22KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
29.10.2020 9:00Nokian Hakkapeliitta TRI traktorien -rengasperheeseen uusia kokoja
28.10.2020 13:19Akkukäyttöinen kaapelinvetolaite nopeuttaa ja helpottaa asennuksia
26.10.2020 10:31Terrafame osavuosikatsaus Q3 2020
26.10.2020 10:22Maanteiden uudet hoitourakat Pirkanmaalla
26.10.2020 10:20Maansiirtokoneiden kulutusosat ja varaosat nopeasti ja vaivattomasti verkkokaupasta
25.10.2020 11:55Maarakennusalan kustannukset laskivat syyskuussa 2,5 prosenttia vuodentakaisesta
24.10.2020 12:11Novatronin myyntitiimi saanut uuden vahvistuksen
23.10.2020 10:27Kaivosalan toimijat uusivat Aitikin kuparikaivoksen palvelusopimuksen Ruotsissa
21.10.2020 14:00Nimitykset: Sami Krühn Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjäksi Kuopioon

Siirry arkistoon »