Esittelyssä kolmannen sukupolven Volvo FMX - valmis kaikkein vaikeimpiin olosuhteisiin ja vaativimpiin maastoihin

13.10.2020 14:00

Volvo Trucks on hiljattain tuonut markkinoille kaikkien aikojen kovimman maansiirtoautonsa, uuden Volvo FMX:n, joka on järjestyksessään jo kolmas FMX -malliversio. Uudessa Volvo FMX:ssä on täysin uusittu ohjaamo, suuremmat hyötykuormat ja innovatiiviset turvallisuusominaisuudet. 

Vuonna 2010 Volvo Trucks esitteli ensimmäisen Volvo FMX -kuorma-auton, joka on kehitetty erityisesti vaativalle maansiirtoalalle. Sittemmin se on monien innovatiivisten ominaisuuksien seurauksena saavuttanut maineen yhtenä markkinoiden kovimmista maansiirtokuorma-autoista. Uusi Volvo FMX on rakennettu kokonaan uudelle ohjaamoalustalle, joka perustuu Volvon kymmenvuotiseen kokemukseen vankoista maansiirtoautoista.

Vaivaton vetopidonhallinta

Uudessa Volvo FMX:ssä vetopidonhallinta on toteutettu kierrettävän kytkimen avulla. Kiertokytkimellä saadaan asteittain kytkettyä niin ristilukkoa tai akselikohtaisia lukituksia. Lisäksi muut pidonhallintaan liittyvät löytyvät loogisesti tämän kytkimen ympäriltä. Kuljettaja näkee selkeän ja välittömän palautteen mittaristosta ja voi seurata tasauspyörästön lukkoja reaaliajassa.
 
Kuorma-auton suunnan muuttaminen liikkeellä ollessa

Kun ajonopeus on alle 15 km/h, kuorma-auton ajosuunnan voi muuttaa ajon aikana. Vaihdettuaan I-Shift-vaihteenvalitsimen ajovaihteelta peruutusvaihteelle kuljettaja voi jarruttaa kuorma-autoa painamalla kaasupoljinta. Kuorma-auton suunnanmuutokseen kuluva aika määräytyy sen mukaan, kuinka voimakkaasti kaasua painetaan.
 
Vaivatonta ja tarkkaa ajamista

Vuonna 2013 esitelty Volvo Dynamic Steering on patentoitu tekninen innovaatio, joka helpottaa kuorma-auton ajamista. Siinä yhdistyvät perinteinen hydraulinen ohjaustehostin ja ohjausvaihteeseen asennettu, elektronisesti ohjattu sähkömoottori.

FMX_2020_lastaus.jpg
 
Jopa 38tonnin teli parantaa tuottavuutta

Uusi Volvo FMX on Volvon alustavalikoiman raskainta sarjaa – esimerkiksi auto saadaan varustettua nyt jopa 38 tonnin telillä, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi kaivoskäytössä. Myös etupään ilmajousitus on päivitetty: etuakselipaino voi olla jopa 10 tonnia tai 20 tonnia kahdella etuakselilla varustetuissa kuorma-autoissa erittäin vaativassa maastossa. Teliakseleilla varustettujen kuorma-autojen ohjauskulmat ovat nyt aiempaa suuremmat, mikä parantaa ohjattavuutta ja vähentää renkaiden kulumista. Kaikki uudistukset parantavat maansiirtotehtävien tuottavuutta ja kustannustehokkuutta.
 
I-Shift-vaihteisto raskaille kuormille

Johtavan Volvo I-Shift-vaihteiston maansiirtotöitä varten muokatun version ansiosta Volvo FMX:llä voidaan ajaa vaativassa ja mäkisessä maastossa tinkimättä polttoainetaloudesta ja ajomukavuudesta. Vuonna 2016 Volvo Trucks esitteli ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin, jonka avulla liikkeellelähtö on vaivatonta raskaammalla kuormalla sekä pehmeissä olosuhteissa. Sen ansiosta kuljettajat voivat myös ajaa erittäin alhaisilla nopeuksilla, jopa 0,5 km/h. Tästä on huomattavasti hyötyä tarkkuutta vaativissa ohjausliikkeissä.
 
Turvallisuus parannuksia

Volvo FMX ‑kuorma-autojen uuteen ohjaamoon on tehty koko joukko kuljettajien näkyvyyttä parantavia muutoksia – muun muassa suuremmat ikkunat, madallettu ovilinja ja uudet taustapeilit. Näkyvyyttä voi täydentää edelleen myös apukuljettajan puolen kameralla, joka näyttää kuvaa kuorma-auton sivusta 9-tuumaisessa sivunäytössä.
Sivunäytöstä voi seurata jopa kahdeksaa eri kameraa, neljää samanaikaisesti, joten kuljettajalla on selkeät näkymät sekä kuorma-autoon että sen ympäristöön.
Turvallisuutta parantaa myös alamäkiavustin, joka asettaa alamäkiajossa ilmenevää tarpeetonta kiihdytystä estävän enimmäisnopeuden.
 
Uudessa Volvo FMX:ssä on nyt vakiona elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS), jota esimerkiksi hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä tarvitsevat. Lisävarusteena on saatavana myös Volvo Dynamic Steering ja kaistallapitoavustin sekä ajonvakautustoiminto.

new_fmx.png
 
Turvallisuutta parantaa myös uusi liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, joka tunnistaa ja näyttää mittaristossa merkit, kuten nopeusrajoitukset, ohituskiellot ja tietyyppimerkinnät.
 
Volvo FMX:ään on saatavilla lisävarusteena teräksinen kattoluukku, jota tarvitaan erityisen vaativassa käytössä, kuten kaivostoiminnassa. Luukussa on varauloskäynnin kahva, jonka avulla voi irrottaa koko luukun.

15.01.2021 19:35KATSO TÄSTÄ 15.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden & Kivirockin Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2021 12:10Täyden palvelun konevuokrausta
21.01.2021 11:12Sandvik XReach-etätukiratkaisu globaalisti käyttöön
21.01.2021 8:404-tiellä käynnistymässä mittavat muutokset Vaajakosken kohdalla
20.01.2021 13:00Uudistettu TANA 440 -repijä - ainutlaatuista monikäyttöisyyttä
19.01.2021 9:30Kruunusiltojen rakentamisen suunnittelu etenee Helsingissä
18.01.2021 11:49Jäte- ja valumavesien puhdistukseen uusia yhistelmäratkaisuja
18.01.2021 9:00Robitin uusi käänteentekevä Rbit -mallisto kallionporaukseen
15.01.2021 17:00Engconin Stig Engström: Turvallisuus täytyy priorisoida entistä enemmän!
14.01.2021 16:01Laadukkaan purkutyön opit maksutta Purkutyön pikaoppaasta

Siirry arkistoon »