Valtatien 4 parantaminen välillä Hartola?Oravakivensalmi käynnistyy

19.10.2020 11.20

Karttapiirros rakennettavasta ja parannettavasta tieosuudesta valtatiellä 4.

Valtatien 4 sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan noin 12 kilometrin matkalta Hartolan ja Oravakivensalmen välillä. Rakentamistyöt on suunniteltu aloitettaviksi ensi kesän alussa. Hanke urakoidaan suunnittele ja toteuta-mallilla, joka sisältää kehitysvaiheen (STk).

Valtatien 4 väli Hartola–Oravakivensalmi on osa laajempaa valtatien 4 parantamishanketta välillä Lusi–Vaajakoski. Hartolan kunnan alueella sijaitseva toteuttamatta jäänyt osahanke on noin 12 kilometrin mittainen, jota nyt lähdetään parantamaan.

Valtatien 4 sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan

Nyt parannettava osuus valtatiestä 4 on kapea ja osittain myös mäkinen. Muun muassa teiden kulkukelpoisuuteen, turvallisuuteen ja palvelutasoon liittyvä tien geometria ei tällä hetkellä Hartola–Oravakivensalmi-osuudella täytä nykyohjeiden vaatimuksia. Osuudella on myös useita yksityistieliittymiä, jotka alentavat väylän ajo- ja liikkumisolosuhteiden tasoa sekä turvallisuutta. Hankkeessa rakennetaan ohituskaistapari sekä melusuojauksia.

”Osuuden keskimääräinen liikennemäärä vuorokaudessa on noin 6900 ajoneuvoa, josta raskasta liikennettä on noin 15 %. Tavoitteena on sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden kohentaminen ohitusmahdollisuuksien ja liittymien turvallisuuden parantamisella”, sanoo hankkeen projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen Väylävirastosta.

”Turvallisuuden parantamiseksi tietä levennetään ja se linjataan uudelleen nykyisen tien itäpuolelle Muikunlahden ja Kettuvuoren välillä. Yksityisteiden liittymiä karsitaan, mutta myös uusia yhteyksiä rakennetaan. Katkaistaville yhteyksille järjestetään korvaavat yhteydet joko olemassa olevien ja parannettavien, tai täysin uusien liittymien kautta”, Hämäläinen jatkaa.

Tien rakentamisen vaikutukset pohjavesialueeseen ja pohjaveden saatavuuteen vähäisiä

Hankkeen yhteydessä rakennetaan yhteensä yhdeksän kilometriä pohjavesisuojausta, koska nykyisen valtatien osuutta I-luokan pohjavesialueella välillä Hartola–Oravakivensalmi ei ole suojattu, ja myös uusi tielinjaus tulee sijaitsemaan pohjavesialueella. Jos tiejärjestelyt jätettäisiin nykyiselle tasolleen, veden laadun ennustettaisiin heikentyvän.

Valtatien 4 parantaminen osuudella toteutetaan siten, ettei pohjavedelle aiheudu pilaantumisvaaraa tai pohjavedenkorkeuden haitallista alenemista. Tämä varmistetaan esimerkiksi estämällä vaarallisten aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen. Pohjaveden laatua ja määrää tarkkaillaan koko hankkeen ajan. Yleisesti tien rakentamisen vaikutukset pohjavesialueeseen ja pohjaveden saatavuuteen on arvioitu vähäisiksi.

Rakentamistyöt käynnistyvät ensi kesänä

Tämän hetken tavoiteaikataulun mukaan varsinaiset rakentamistyöt käynnistyvät ensi kesän alussa. Sitä ennen toteutetaan Museoviraston edellyttämät arkeologiset tutkimukset hankealueella sijaitseville muinaismuistoalueille, koska hanke sivuaa tai ylittää useaa muinaismuistolain rauhoittamaa kiinteää muinaisjäännöstä.

”Arkeologiset tutkimukset aloitetaan nyt syksyn kuluessa. Vuoden vaihteen jälkeen järjestetään urakoitsijan kilpailutus, jonka jälkeen kevättalvella aloitetaan suunnittele ja toteuta -urakan kehitysvaihe. Kehitysvaiheessa olennaista on kaikkien osapuolten kehitysmyönteisyys. Kun lopullisia rakennussuunnitelmia ei ole vielä lyöty lukkoon, voidaan yhteisellä kehitysvaiheella saavuttaa merkittäviä säästöjä materiaaleissa ja työvaiheissa ja siten edelleen kustannuksissa ennen varsinaisten rakennustöiden aloittamista”, Hämäläinen sanoo.

Hankkeen kustannusarvio on 26 miljoonaa euroa ja se valmistuu kokonaisuudessaan syksyllä 2023.

 

16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »