Helsingin päärautatieaseman edusta auki jopa kolmeksi vuodeksi

02.11.2020 13:00

Kun Helsingin Kaivokadulla viimeksi oli suuri kuoppa, kaupunkilaisten osallistaminen työmaan suunnitteluun ei ollut niin aktiivista kuin nykyään. Asematunnelin rakennustyömaa vuonna 1967. Constantin Grunberg / Helsingin kaupunginmuseo

Kun Helsingin Kaivokadulla viimeksi oli suuri kuoppa, kaupunkilaisten osallistaminen työmaan suunnitteluun ei ollut niin aktiivista kuin nykyään. Asematunnelin rakennustyömaa vuonna 1967. Constantin Grunberg / Helsingin kaupunginmuseo

Helsingin päärautatieaseman edessä tulee olemaan laaja Kruunusillat-raitiotien toteuttama rakennustyömaa tämän hetken arvion mukaan vuosina 2023-2025.

Kuluvana syksynä suunnitellaan tapaa, jolla työmaan väistämättä aiheuttamat haitat minimoitaisiin.

”Valmis raitiotie parantaa keskustan saavutettavuutta, mutta on selvää, että kaupungissa tapahtuva rakentaminen aiheuttaa aina haittoja. Ja nyt kaivetaan iso kuoppa Suomen vilkkaimmalle suojatielle”, sanoo Kruunusillat-raitiotien viestintäsuunnittelija Lauri Hänninen.

Suunnitteluaikana vertaillaan erilaisten simulointien avulla muun muassa sitä, miten työmaa-aikaiset liikennejärjestelyvaihtoehdot vaikuttavat kaupungin liikenteeseen, työmaan kestoon ja kustannuksiin. Näistä saadaan tuloksia myöhemmin syksyllä.

Osana työmaan toteutuksen suunnittelua Kruunusillat-raitiotie on käynnistänyt yritysvaikutusten arvioinnin Rautatientorin ympäristöstä. Kruunusillat haluaa löytää ratkaisut, joiden avulla rakentamisen aikaiset haitat yrityksille voidaan minimoida.

Yritysvaikutusten arviointi tehdään kaksivaiheisesti. Ensin asiantuntijatyönä tehdään tekninen selvitys, jonka avulla tutkitaan muun muassa yritysten toimialajakauma, asiakasvirrat ja huoltoreitit.

Toisessa vaiheessa teknisen selvityksen tuloksia esitellään alueen yrityksille ja ne otetaan mukaan suunnittelemaan yhteistyössä sujuvaa työmaata. Tämän vaiheen toteutusaika- ja tapa riippuu koronatilanteen kehittymisestä.

Rautatieaseman viereen rakennetaan Laajasaloon vievän raitiotien päätepysäkki. Työmaan pitkä kesto johtuu maanalaisista töistä: tämän hetken suunnitelma on, että katutyömaan aikana uusittaisiin vuosina 1966-67 rakennetun Asematunnelin ja vuonna 1983 valmistuneen Rautatientorin metroaseman lippuhallin kansirakenteiden vesieristeet ja alueen kunnallistekniikkaa.

Kruunusillat-raitiotien päätepysäkin tarkka sijainti ja muut rakentamisen lopputuloksena syntyvät liikennejärjestelyt päätetään ensi vuonna valmistuvissa liikenne- ja katusuunnitelmissa. Nyt tehtävä yritysvaikutusten arviointi ei tutki lopputuloksen vaikutuksia, vaan itse työmaan vaikutuksia.

Rautatientorin seutu on koko maan vilkkain jalankulkuympäristö. Helsingin päärautatieaseman kautta kulkee jopa 250 000 ihmistä vuorokaudessa. Jalankulku alueella on mahdollista koko rakentamisen ajan.

Yritysvaikutusten arviointi on Helsingin kaupungin oman valmistelutyön tueksi kehittämä toimintamalli. Helsinki aloitti systemaattisen yritysvaikutusten arvioinnin vuonna 2017 ensimmäisenä kaupunkina Suomessa.

12.05.2021 11:22Milwaukeelta uusi toisen sukupolven aluevalaisin ammattikäyttöön
11.05.2021 15:00Wille 675 - isompi, voimakkaampi, älykäs Delta-sarjalainen
10.05.2021 9:08Turun saaristotielle suunnitteilla uusi tieyhteys Kurkelan ja Kuuusiston välille
07.05.2021 23:33KATSO TÄSTÄ 7.5. LÄHETYS - Ammattilehden ja Kivirockin Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.05.2021 16:55Työsuojeluviranomaiset torjuvat räjäytys- ja louhintatöiden suuronnettomuuksia
06.05.2021 15:34Maxpo 2021 syyskuussa Hyvinkäällä
06.05.2021 11:00YIT:lle useita maanteiden hoitourakoita vuosille 2021-2026
05.05.2021 13:11Uuden Veturitien sillan rakentaminen käyntiin Helsingissä
05.05.2021 10:12Kunnille kehitteillä ekologisen kompensaation toimintamalli maankäytön suunnitteluun
04.05.2021 14:09Suomeen avatumassa uusi Liikkuvat työkoneet -klusteri

Siirry arkistoon »