Imukaivuu - Tehokas ja taloudellinen vaativien paikkojen kaivuuratkaisu

21.12.2020 8:00

IMUkaivuu.jpg

Hankalissa paikoissa imukaivuu on erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto perinteisille kaivuutöille.

Helsingin kaivopuistossa työskentelevä ja huomiota herättävästi kirkkaan keltaiseksi värjätty Volvo FH 500  imukaivuri on ensimmäinen lajissaan Suomessa.  Imuautossa on jättikokoinen imuri, mitä käytetään materiaalin poistamiseen siellä missä perinteinen kaivaminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Erityisen hyvin se sopii ahtaisiin kaupunkioloihin sekä kohteisiin, joissa halutaan minimoida päällystettyjen pintojen purkamista.

Imukaivuussa maa-aines imetään halkaisijaltaan 250 mm imuputkella tilavuudeltaan liki kymmenen kuutiometrin säiliöön. Tridemalustaisen Volvo FH 500 päällerakenteena on saksalainen MTS Dinotriple imukaivuulaitteisto, mikä imee materiaalia jopa 400 kilometrin tuntinopeudella. Ilmaa laitteen läpi kulkee tunnissa parhaimmillaan 42 000 kuutiometriä. Näin ollen soran, kivien tai liejun lisäksi säiliöön päätyvät myös työstä syntyvä pöly, mikä otetaan talteen automaattisesti puhdistuvan suodatinlaitteiston avuin. Työn nopean jatkamisen mahdollistaa materiaalin kippaaminen maahan tai suoraan vaihtolavalle.

- Kiinnostus ja vastaanotto on ollut positiivista. Töitä näyttäisi olevan jo lyhyen käyttökokemuksen perusteella hyvin tarjolla.

IMUKAIVUU2.jpg

Johan Dahlbackalla on monipuolinen osaaminen maarakennusalalta. Imukaivurin hankintapäätös syntyi pitkällisen harkinnan jälkeen. 

Vältä kaapelivauriot

Imukaivuu Group:n toimitusjohtaja Johan Dahlbackan mukaan imukaivuu on turvallinen työskentelymenetelmä ahtaisiin olosuhteisiin. Sen avulla vältetään riskit vahingoittaa kaapeleita ja muuta infraa. Lisäksi imukaivuu vähentää tarvetta liikennejärjestelyille, sillä imukaivuu tarvitsee tilaa vain yhden ajokaistan verran. Sitä voidaan käyttää niin pienissä kuin suurissa kohteissa ja erityisen hyvin se sopii tarkkuutta vaativiin ja herkkiin kohteisiin.

- Tämä on erittäin kustannustehokas vaihtoehto esimerkiksi puiden juurien tai maakaapelien sekä erilaisten putkien esiin ottamiseen. Imukaivuria voidaan käyttää liki kaikkeen mihin perinteistä kaivukonettakin. Luonnollisesti imukaivuri on tehokkaimmillaan pehmeiden ainesten kanssa. Imuletkut voidaan viedä jopa kymmenien metrien päähän imukaivurista. Sen ansiosta menetelmä on erittäin tehokas ja nopea vaihtoehto maanalaisiin infrakohteisiin, kuten talojen perustuksissa tehtävissä massojen poistoissa. 

Dahlbacka sanoo imukaivurien olevan yleisiä Euroopassa, missä niitä on jo toista tuhatta kappaletta, Ruotsissakin liki pari kymmentä. Imukaivuri on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Auto hankittiin Wetteri Powerilta ja päällerakenteet asennettiin Saksassa. Dahlbacka kertoo auton valmistumisen olleen useamman kuukauden mittainen projekti. 

- Saksassa on totuttu tekemään asiat vähän erilailla, kuin meillä. Tehdään yleensä suurempia sarjoja samanlaisia autoja. Olivat aluksi hieman hämillään kun tuli asiakas Suomesta ja kertoi että tämän pitää olla näin ja toisen asian noin. Kyllä niistä jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen päästiin, joskin vieläkin on kehitettävää. Ja ne saadaan kohdilleen seuraavaan autoon. Sen pitäisi olla valmiina maaliskuussa 2021 Sen alustana on niin ikään Wetteri Powerilta tilattu Volvo FH 540 Pykälää väkevämmän moottorin avuin saadaan kasvatettua imutehoa entisestään. 

Saugbagger tarjoaa imuautopakettia yleisimpiin kuorma-automerkkeihin. Dahlbackan mukaan Volvot valmistuvat päällerakentajalta keskimäärin muita merkkejä nopeammin. 

- Sanovat että Volvossa on viety päällerakennevalmiudet, kuten esimerkiksi väyläohjaus ja väyläportit kaikista pisimmälle, mikä luonnollisesti lyhentää valmistumisaikaa. Tiedä sitten!

IMUkaivuu3.jpg

Helsingin Kaivopuistossa oli maamassojen uusiminen jalopuiden ympäriltä. Imukaivurilla projekti sujui liki vaivattomasti. 
– Tässä kohtaa on kulkenut aikoinaan junarata ja maa on lähes yhtä tiivistä kuin betoni, sanoo paineilmalla piikkaava Jonne Ahola.

Imua

Imukaivurin imujärjestelmä toimii likimain pölynimurin toimintaperiaatteella. Tosin voima otetaan sähkömoottorin sijasta mekaanisesti auton voimanlähteeltä.

- Järjestelmässä on vain vähän kuluvia osia. Imuletku ja imusuulakkeet ovat tietysti kovilla. Säiliössä kovin rasitus kohdistuu etuseinään, mikä ottaa vastaan imettävät partikkelit. Säiliön tyhjennys sujuu hydraulisen kippijärjestelmän ansiosta vaikkapa paikan päällä työkohteessa suoraan vaihtolavalle. 

Tehokas ja taloudellinen

Imukaivuutyön tehostamiseksi autoon on asennettu tehtaalla valmiiksi tehokas, 4,5 m3 / 8 bar tuottava ilmakompressori ja kotimainen Dynaset painepesuri. Molemmille on omat tilavat säiliöt auton rakenteissa. 

- Paineilma ja vesi ovat tehokkaita apuja maa-ainesten poistossa. Jos ei ole juuria tai kaapeleita voimme käyttää sahalaitaista suulaketta, mikä saadaan pyörimään hydraulisesti akselinsa ympäri. 

Tehokkuuden ohella imukaivuu on myös taloudellinen menetelmä, sillä koneen käyttöön ei tarvita kuin yhden tai kahden käsiparin voimin. 

- Kaikki paitsi piikkaus, paineilman ja painepesurin käytöt sujuvat kauko-ohjauksella. Exster-kauko-ohjauksen ansiosta myös auton siirtely työmaalla sujuu etänä. 

Vasta muutaman viikon käyttökokemusten perusteella imukaivuri on osoittautunut monissa kohteissa perinteisiä menetelmiä nopeammaksi ja kustannuksiltaan edulliseksi sekä ympäristöystävälliseksi vaihtoehdoksi. 

- Imukaivuussa työkohteeseen ei tarvita periaatteessa kuin yksi auto, mikä vähentää työn hiilijalanjälkeä, sanoo Imukaivuu Group:n toimitusjohtaja Johan Dahlbacka.

IMUkaivu4.jpg

Säiliö on varustettu sivukaatokipillä, mikä mahdollistaa kerätyn maa-aineksen purkamisen vaikkapa vaihtolavalle.


Maanrakennusta jo vuodesta 1963

Imukaivuu Group kuuluu Dahlbacka Oy:n yritysryhmään, jolla on lähes 60 vuoden kokemus monipuolisesta maanrakentamisesta Pohjanmaan alueella. Perinteisen maa- ja vesirakentamisen rinnalla Dahlbacka Oy:n palvelut kattavat myös putkistosaneeraus- ja monipuoliset alituspalvelut. Palvelua tarjotaan alan edistyksellisimmällä konekannalla asiansa osaavan ammattitaitoisen henkilökunnan toimesta. 

Dahlbacka tunnetaankin varmasta laadusta, vastuullisesta toiminnasta ja vahvasta käytännön kokemuksesta, millä ratkotaan kiperimmätkin infrarakentamisen ongelmat ja toteutetaan onnistuneesti vaativatkin kohteet.

 

 

 

24.01.2021 14:30Sami Maaranen, Maanrakennus Maaranen Oy: "Secto ymmärtää urakoitsijaa"
22.01.2021 23:20KATSO TÄSTÄ 22.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden & Kivirockin Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
22.01.2021 8:00Maanrakennus Martti Uusi-Ranta: Työmaat valmiiksi XLpron avulla
21.01.2021 12:10Täyden palvelun konevuokrausta
21.01.2021 11:12Sandvik XReach-etätukiratkaisu globaalisti käyttöön
21.01.2021 8:404-tiellä käynnistymässä mittavat muutokset Vaajakosken kohdalla
20.01.2021 13:00Uudistettu TANA 440 -repijä - ainutlaatuista monikäyttöisyyttä
19.01.2021 9:30Kruunusiltojen rakentamisen suunnittelu etenee Helsingissä
18.01.2021 11:49Jäte- ja valumavesien puhdistukseen uusia yhistelmäratkaisuja
18.01.2021 9:00Robitin uusi käänteentekevä Rbit -mallisto kallionporaukseen

Siirry arkistoon »