Murskaustoiminnalle selvää tilausta - hyvin palvellutta kalustoa uusitaan

22.12.2020 8:00

ktk1.jpg

Seinäjoen KTK operoi toimialueellaan liikkuvalla kivimurskaamolaitoksella, mikä on pyörinyt kahdessa vuorossa jo viiden vuoden ajan. Laitoksen rungon muodostaa tela-alustaiset Metso Lokotrac murskaimet, mitkä päivitettiin uusiin tammikuussa 2019. Lokakuussa 2019 vaihdettiin kanto- ja lastauskoneeksi uusi Liebherr L 586 XPower ja seuraavaksi on päivitysvuorossa syöttökoneena hyvin palvellut 47-tonninen Hitachi kaivukone.

 

Seinäjoen KTK Oy investoi vuonna 2015 omaan liikkuvaan kivimurskaamolaitokseen sekä sen tarvitsemiin raskaisiin maansiirtokoneisiin. Yrityksen historian suurin ja koko alankin mittakaavassa merkittävä panostus on osoittautunut oikeaksi päätökseksi. Viime aikoina kovassa käytössä olleita laitteita on päivitetty uusiin.

- Murskausyksikkö on ollut koko ajan täystyöllistetty ja se on pyörinyt kahdessa vuorossa. Operoimme pääasiassa omilla ja vuokratuilla kallio- ja sora-alueilla, joita on parisenkymmentä kun lasketaan mukaan tytäryhtiöidemme Kuortaneen Sora ja Kuljetus Oy:n ja Kauhajoen Kuljetus Oy:n alueet. Lisäksi murskaamme 2-3 keikkaa eli jotain 100 000 tonnia kiviaineksia vuodessa yhteistyökumppaneille. Toimintamme etuja on murskaustoiminnan ennustettavuus ja aikatauluttaminen niin että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme kiviaineksia luotettavasti ja nopeasti silloin kun niitä tarvitaan. Ja tietenkin myös tehokas logistiikka näyttelee suurta roolia - yhteensä ajossamme on yli 70 kuorma-auto, kertoo Seinäjoen KTK Oy:n toimitusjohtaja Jani Latvala.

Uusin Seinäjoen KTK:n kiviainesalue sijaitsee Seinäjoella Sikakankaalla.

- Meillä on toimintaan 20 vuoden lupa ja alueelta saadaan kiviaineksia yli miljoona kuutiota, mikä on hyvä määrä Lakeuksien tarpeisiin. Alueen sijainti on logistisesti loistava itäisen ohikulkutien ja Seinäjoen Kaupungin maapankin vieressä, toteaa Latvala.

ktk2.jpg

Seinäjoen KTK päätyi pyöräkuormaajassa Liebherriin perusteellisen pohdinnan jälkeen. Jo ensimmäiset viikot ovat näyttäneet että polttoainetaloudellisella ja teknisesti luotettavalla koneella päästään järkevään ”euroa per käsitelty tonni” -kustannukseen.

 

ktk4.jpgUrakoinnissa positiiviset näkymät

Seinäjoen alueella on eletty viime vuodet vahvan rakentamisen aikaa, mikä on näkynyt positiivisesti KTK:nkin toiminnassa:

- Kuluva vuosi 2020 on meille kaikkien aikojen paras vaikka isompia rakennushankkeita ei ole alueella juurikaan aloiteltu. Kesällä asfalttihommissa oli kova vauhti päällä - viimeksi Etelä-Pohjanmaalla on vedetty uuta pikeä yhtä paljon vuonna 1994. Myös ensi vuosi näyttää lupaavalle kun mm. Seinäjoki-Lapua tien uusiminen ja Atrian iso tehdasalue investointi starttaavat, mitkä tuovat mukavasti töitä alueen kone- ja kuljetusyrittäjille, sanoo Latvala (kuvassa).

Murskauskalusto päivitysvaiheessa

Viisi vuotta sitten hankitun kallio- ja soramurskeita tuottavan laitoksen rungon muodostaa tela-alustaiset Metso Lokotrac murskaimet, mitkä päivitettiin uusiin tammikuussa 2019.

- Lokotrackien toimintavarmuus on hyvällä tasolla ja ne kestivät hyvin suuria tuntimääriä joten päädyimme uusinnassa täysin identtisiin laitteisiin. Nyt lokakuussa noin 17 000 tuntia ajettu kanto- ja lastauskoneena toiminut pyöräkuormaaja vaihtui uuteen Liebherr L 586 XPoweriin (32,6 t/260 kW) ja seuraavaksi on päivitysvuorossa syöttökoneena hyvin pelannut, suunnilleen samoilla tunneilla oleva 47-tonninen Hitachi kaivukone, ilmoittaa Latvala. 

ktk3.jpg

Liebherr XPower pyöräkuormaajat on varustettu sekä hydrostaattisella että mekaanisella voimansiirrolla. Tämä uudenlainen voimansiirtoratkaisu takaa maksimaalisen tehon ja minimaalisen polttoaineen kulutuksen erilaisiin työtehtäviin. Mekaaninen puoli on käytössä siirtoajossa ja hydrostaatti mahdollistaa joustavan ja tehokkaan kuormauksen sekä lyhyet materiaalin kannot. Liebherrin mukaan XPower voimansiirtoa oikein käyttämällä voidaan päästä jopa 30 % polttoainesäästöön verrattuna edellisiin hydrostaattimallin pyöräkuormaajiin.

 

Pyöräkuormaajavalinta laskettiin tarkkaan

Seinäjoen KTK päätyi pyöräkuormaajassa Liebherriin perusteellisen pohdinnan jälkeen.

- Uusista Liebherr XPower koneista on kuultu positiivista muilta alan toimijoilta ja merkillä on muutenkin hyvä maine. Vielä kun hankintahinta oli kohdillaan ja lupaukset alhaisesta polttoaineenkulutuksesta sekä vähäisestä huoltotarpeesta näyttävät pitävän paikkansa, päästään koneella järkevään ”euroa per käsitelty tonni” -kustannukseen, perustelee Latvala.

Kaupat uudesta pyöräkuormaajasta tehtiin Liebherr-Finlandin Jouni Pohjolan kanssa.

- Käytetty hyvin palvellut CAT pyöräkuormaaja meni vaihdossa ja nyt on Liebherrin vuoro näyttää kyntensä murskahommissa, sanoo Latvala.  

 

24.01.2021 14:30Sami Maaranen, Maanrakennus Maaranen Oy: "Secto ymmärtää urakoitsijaa"
22.01.2021 23:20KATSO TÄSTÄ 22.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden & Kivirockin Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
22.01.2021 8:00Maanrakennus Martti Uusi-Ranta: Työmaat valmiiksi XLpron avulla
21.01.2021 12:10Täyden palvelun konevuokrausta
21.01.2021 11:12Sandvik XReach-etätukiratkaisu globaalisti käyttöön
21.01.2021 8:404-tiellä käynnistymässä mittavat muutokset Vaajakosken kohdalla
20.01.2021 13:00Uudistettu TANA 440 -repijä - ainutlaatuista monikäyttöisyyttä
19.01.2021 9:30Kruunusiltojen rakentamisen suunnittelu etenee Helsingissä
18.01.2021 11:49Jäte- ja valumavesien puhdistukseen uusia yhistelmäratkaisuja
18.01.2021 9:00Robitin uusi käänteentekevä Rbit -mallisto kallionporaukseen

Siirry arkistoon »