Murskaustoiminnalle selvää tilausta - hyvin palvellutta kalustoa uusitaan

22.12.2020 8.00

ktk1.jpg

Seinäjoen KTK operoi toimialueellaan liikkuvalla kivimurskaamolaitoksella, mikä on pyörinyt kahdessa vuorossa jo viiden vuoden ajan. Laitoksen rungon muodostaa tela-alustaiset Metso Lokotrac murskaimet, mitkä päivitettiin uusiin tammikuussa 2019. Lokakuussa 2019 vaihdettiin kanto- ja lastauskoneeksi uusi Liebherr L 586 XPower ja seuraavaksi on päivitysvuorossa syöttökoneena hyvin palvellut 47-tonninen Hitachi kaivukone.

 

Seinäjoen KTK Oy investoi vuonna 2015 omaan liikkuvaan kivimurskaamolaitokseen sekä sen tarvitsemiin raskaisiin maansiirtokoneisiin. Yrityksen historian suurin ja koko alankin mittakaavassa merkittävä panostus on osoittautunut oikeaksi päätökseksi. Viime aikoina kovassa käytössä olleita laitteita on päivitetty uusiin.

- Murskausyksikkö on ollut koko ajan täystyöllistetty ja se on pyörinyt kahdessa vuorossa. Operoimme pääasiassa omilla ja vuokratuilla kallio- ja sora-alueilla, joita on parisenkymmentä kun lasketaan mukaan tytäryhtiöidemme Kuortaneen Sora ja Kuljetus Oy:n ja Kauhajoen Kuljetus Oy:n alueet. Lisäksi murskaamme 2-3 keikkaa eli jotain 100 000 tonnia kiviaineksia vuodessa yhteistyökumppaneille. Toimintamme etuja on murskaustoiminnan ennustettavuus ja aikatauluttaminen niin että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme kiviaineksia luotettavasti ja nopeasti silloin kun niitä tarvitaan. Ja tietenkin myös tehokas logistiikka näyttelee suurta roolia - yhteensä ajossamme on yli 70 kuorma-auto, kertoo Seinäjoen KTK Oy:n toimitusjohtaja Jani Latvala.

Uusin Seinäjoen KTK:n kiviainesalue sijaitsee Seinäjoella Sikakankaalla.

- Meillä on toimintaan 20 vuoden lupa ja alueelta saadaan kiviaineksia yli miljoona kuutiota, mikä on hyvä määrä Lakeuksien tarpeisiin. Alueen sijainti on logistisesti loistava itäisen ohikulkutien ja Seinäjoen Kaupungin maapankin vieressä, toteaa Latvala.

ktk2.jpg

Seinäjoen KTK päätyi pyöräkuormaajassa Liebherriin perusteellisen pohdinnan jälkeen. Jo ensimmäiset viikot ovat näyttäneet että polttoainetaloudellisella ja teknisesti luotettavalla koneella päästään järkevään ”euroa per käsitelty tonni” -kustannukseen.

 

ktk4.jpgUrakoinnissa positiiviset näkymät

Seinäjoen alueella on eletty viime vuodet vahvan rakentamisen aikaa, mikä on näkynyt positiivisesti KTK:nkin toiminnassa:

- Kuluva vuosi 2020 on meille kaikkien aikojen paras vaikka isompia rakennushankkeita ei ole alueella juurikaan aloiteltu. Kesällä asfalttihommissa oli kova vauhti päällä - viimeksi Etelä-Pohjanmaalla on vedetty uuta pikeä yhtä paljon vuonna 1994. Myös ensi vuosi näyttää lupaavalle kun mm. Seinäjoki-Lapua tien uusiminen ja Atrian iso tehdasalue investointi starttaavat, mitkä tuovat mukavasti töitä alueen kone- ja kuljetusyrittäjille, sanoo Latvala (kuvassa).

Murskauskalusto päivitysvaiheessa

Viisi vuotta sitten hankitun kallio- ja soramurskeita tuottavan laitoksen rungon muodostaa tela-alustaiset Metso Lokotrac murskaimet, mitkä päivitettiin uusiin tammikuussa 2019.

- Lokotrackien toimintavarmuus on hyvällä tasolla ja ne kestivät hyvin suuria tuntimääriä joten päädyimme uusinnassa täysin identtisiin laitteisiin. Nyt lokakuussa noin 17 000 tuntia ajettu kanto- ja lastauskoneena toiminut pyöräkuormaaja vaihtui uuteen Liebherr L 586 XPoweriin (32,6 t/260 kW) ja seuraavaksi on päivitysvuorossa syöttökoneena hyvin pelannut, suunnilleen samoilla tunneilla oleva 47-tonninen Hitachi kaivukone, ilmoittaa Latvala. 

ktk3.jpg

Liebherr XPower pyöräkuormaajat on varustettu sekä hydrostaattisella että mekaanisella voimansiirrolla. Tämä uudenlainen voimansiirtoratkaisu takaa maksimaalisen tehon ja minimaalisen polttoaineen kulutuksen erilaisiin työtehtäviin. Mekaaninen puoli on käytössä siirtoajossa ja hydrostaatti mahdollistaa joustavan ja tehokkaan kuormauksen sekä lyhyet materiaalin kannot. Liebherrin mukaan XPower voimansiirtoa oikein käyttämällä voidaan päästä jopa 30 % polttoainesäästöön verrattuna edellisiin hydrostaattimallin pyöräkuormaajiin.

 

Pyöräkuormaajavalinta laskettiin tarkkaan

Seinäjoen KTK päätyi pyöräkuormaajassa Liebherriin perusteellisen pohdinnan jälkeen.

- Uusista Liebherr XPower koneista on kuultu positiivista muilta alan toimijoilta ja merkillä on muutenkin hyvä maine. Vielä kun hankintahinta oli kohdillaan ja lupaukset alhaisesta polttoaineenkulutuksesta sekä vähäisestä huoltotarpeesta näyttävät pitävän paikkansa, päästään koneella järkevään ”euroa per käsitelty tonni” -kustannukseen, perustelee Latvala.

Kaupat uudesta pyöräkuormaajasta tehtiin Liebherr-Finlandin Jouni Pohjolan kanssa.

- Käytetty hyvin palvellut CAT pyöräkuormaaja meni vaihdossa ja nyt on Liebherrin vuoro näyttää kyntensä murskahommissa, sanoo Latvala.  

 

19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi

Siirry arkistoon »