Eero Hämäläinen: "Työmaakäynnit voittivat aina toimistopäivän"

03.01.2021 15.50

eero_kiipeaa.JPG

Metson markkinointiviestintäpäällikkönä 23 vuoden ajan toiminut
Eero Hämäläinen on tuttu kasvo monelle alan urakoitsijalle sekä
murskaus- ja kaivosalaan liittyvälle medialle. Kivirock otti langan päähän elokuussa eläkkeelle jääneen superreportterin ja muistelimme vähän
menneitä sekä mietittiin tulevaa.

”Arvoisat Median edustajat, juuri eläköitynyt superreportterimme on ollut aktiivinen. Ohessa tarina kuvineen julkaistavaksenne.”  Tuo syyskuun lopussa tullut sähköpostiviesti Metso Minerals Oy:n johtajalta Esa Bergiltä nosti heti hymyn suupielille – Eero is still going strong! Hämäläisen Eeron kanssa olemme Kivirockissa tehneet tiivistä yhteistyötä heti lehden ensimmäisestä numerosta saakka. Se mikä pisti heti silmään, oli materiaalin laatu. Eerolta tuli sovittuna aikana kellontarkasti artikkelit valmiiksi kirjoitettuna kuvineen sekä videoineen. Hienoa nähdä, että kynä sauhuaa vielä työuran jälkeenkin. 

Viestinnän edelläkävijä

Hämäläisen työura maanrakennus- ja kaivoskoneiden parissa alkoi 30 vuotta sitten Tampereella.

- Olin alkuun seitsemän vuotta Tamrockilla (nyk. Sandvik) ja Metsolle siirryin vuonna 1997. Toimin pääosin asiakasviestinnässä ja markkinoinnissa – tiedotteita, uutisia, asiakaslehtiä ja haastatteluja on vuosikymmenten aikana tehty iso määrä. Metso oli työpaikkana hyvä, oli hieno seurata tuotteiden ja toiminnan kehitystä hyvin läheltä. Meillä oli huippuporukka, jolla on vahva tahto viedä toimintaa koko ajan eteenpäin, sanoo matkalta mökilleen tavoitettu kiireinen eläkeläinen.

Kotimaisena valmistajana Metso haluaa olla lähellä asiakasta – se näkyy myös viestinnän puolella. Reportteri-Hämäläinen oli tuttu näky työmailla Hangosta Utsjoelle.

- On nähty kaivoksia ja työmaita paljon, joten hyvällä tavalla kivipöly tuntuu vieläkin keuhkoissa. Kyllä työmaat aina toimisto-olosuhteet voittivat, joten erittäin mielelläni lähdin asiakkaita tapaamaan ympäri Suomen. Mielestäni moni myyjä ja viestinnän tekijä ujostelevat liikaa työmaille menemistä. Maailma avartuu aivan eri lailla kun käy soramontulla ja kaivoksilla asiakkaita tapaamassa. Metsolla asiakaskäyntien hyödyt huomattiin hyvissä ajoin ja tuotimme materiaalia tasaiseen tahtiin eri kanaviimme.

Käynnit ovat myös yrityksen tärkeää jälkimarkkinointia.

- Asiakkaalta saa parhaan arvion siitä, miten olemme onnistuneet tuotteidemme ja palveluidemme osalta. Minulla on aina ollut haastatteluiden viimeisenä kysymyksenä ”Missä meillä on parantamisen varaa?”. Monta hyvää ideaa, parannusta ja uudistusta on tullut asiakaspalautteen kautta, joita olemme hyödyntäneet.

Eero_Ranska_1.jpg

Eero ja kamera - tuttu näky meillä ja maailmalla. Kuvassa reportteri-Eero tekemässä juttua Metson murskista Ranskassa.

Mitä kauempana montut, sitä enemmän asiaa

Yhden tärkeän neuvon Eero antaa muille samoja juttuja tekeville.

- Asiakkaan luona ei saa koskaan olla kiire – aikaa kannattaa varata riittävästi. Toimittajan tulo on usein urakoitsijalle iso ja odotettu asia. Joskus keikat ovat venyneet useiden tuntien pituisiksi kun alkuun mennään läpi työmaat ja koneet, jonka jälkeen mennään urakoitsijan kotiin ja keitetään kahvit. Siinä saatetaan yhtäkkiä pari tuntia turista ja usein niistä saadaan ne parhaat tarinatkin aikaiseksi. Mitä kauempana montut ovat, sitä enemmän asiaa tuntuu olevan. Hienoja muistoja on monista reissuista, toteaa Hämäläinen.

Joskus toimittaja on myös terapeutin roolissa.

- Kuunnellaan ilot ja surut, ymmärrämme yrittäjän arkea ja tuntuu että meille on helppo myös puhua kaikenlaisista asioista. 

Paras palaute on artikkeliin tyytyväinen asiakas. 

- Asiakkailta on tullut hyvää palautetta tekemistämme jutuista ja parhaissa tapauksissa jutun perusteella on urakoitsija saanut myös uusia työmaita. Se kertoo, että työmme ei ole ollut turhaa.

Painettu sana arvossaan 

Pitkän uransa aikana Hämäläinen on nähnyt viestinnän muutokset ja varsinkin digitalisoituminen on ollut vahvaa.

- Digitalisoituminen tuli nopeasti, alkuun jopa liiankin kärkkäästi yritettiin luopua paperista. Sähköpostit, nettisivut ja sosiaalinen media ovat tuoneet valtavan määrän uusia tapoja tehdä viestintää. Minusta ne ovat hyviä apuvälineitä perinteisen painetun sanan rinnalle ja yhdessä oikein käytettynä niistä saa parhaan tehon irti. En kuitenkaan usko, että pelkästään digiin tai pelkästään painettuun sanaan satsaamalla pääsee puusta pidemmälle. Mutta miksaamalla näitä ollaan oikeilla jäljillä. Meillä oli esimerkiksi paljon asiakkaita, jotka halusivat tiedotteet ja esitteet paperisina PDF:n sijasta. Digipuoli on nopeaa ja uutisointi siellä melko hätäistä, joten sekin saattaa ruveta jossain kohtaa kyllästyttämään.

Painetun sanan arvostus näkyy varsinkin työmaita kiertäessä.

- Työmaiden ja kaivoksien taukokopeissa ja –tiloissa on paljon alan ammattilehtiä, joista näkee, että niitä on luettu kuukausitolkulla. Varsinkin muista urakoitsijoista, työmaista ja koneista tehdyt artikkelit kiinnostavat, sanoo Hämäläinen.

Markkinoinnissaan Metso ja Hämäläinen luottivatkin artikkelin ja ilmoituksen yhteisvoimaan.

- Mainos on aina mainos. Mielestäni se tarvitsee tuekseen asiakashaastattelun, jossa urakoitsija itse kertoo omalla kuvallaan sekä nimellään kokemuksia laitteista ja yhteistyöstä yleensä. Niissä ei voi tuoda esille kuin asiakkaan kertomia asioita, joten ne luetaan eri lailla kuin mainokset. Nämä yhdistettynä samassa lehdessä tuovat parhaan näkyvyyden ja oikean kuvan tuotteista.

Messuilla uudistumisen aika?

Työurallaan myös erilaiset alan messut meillä ja maailmalla tuli Eerolle tutuksi. Viimeisen työkevään messut pyyhki pois koronavirus, mutta niiden kehitys ei ole hänen mielestään mennyt oikeaan suuntaan vuosien aikana. Tai oikeastaan mihinkään suuntaan.

- Ensimmäiset messut itselle olivat Bauma-messut Munchenissa Saksassa 1980-luvun alussa ja sen jälkeen niitä on tullut kierrettyä tasaiseen tahtiin niin asiakkaana kuin näytteilleasettajana. Vähän täytyy antaa kritiikkiä messupuolelle, ne eivät minun aikana valitettavasti kehittyneet juuri mihinkään suuntaan vaikka potentiaalia olisi ollut. Edelleen se on pitkälle sitä että viedään pari konetta osastolle, seistään tiskin takana pari päivää ja thats it. Messut eivät ole juurikaan nykyaikaistuneet ja samat kaavat toistuu vuodesta toiseen. Ehkä tämä uusi aika pakottaa myös sillä puolella miettimään uusia ratkaisuja ja toimintamalleja tulevaisuuteen.

Metsolla satsattiinkin enemmän suoraan työmaihin messujen sijasta.

- Teimme RoadShow –tyyppisiä täsmäiskuja eri paikkakunnille ja työmaille. Veimme rekalla koneet ja laitoimme ne malliksi töihin sekä jaoimme vähän hodareita kylkeen. Sillä saimme selkeästi parempia tuloksia aikaiseksi, paljastaa Hämäläinen.

eero.png

Eero Hämäläinen viettää eläkepäiviään tutuissa maisemissa mökillään Konneveden rannalla. Töitä ja tekemistä siellä riittää.

Etänä eläkkkeelle

Johtuen vallitsevasta tilanteesta Hämäläisen eläkkeelle siirtyminen oli hieman poikkeuksellinen.

- Keväästä saakka olimme etätöissä ja siihen lomat päälle. Eläkepäivän koittaessa jätin etäyhteyksien kautta jäähyväiset työkavereille. No, toivotaan kun tilanne alkaa hellittämään niin päästään ottamaan lähtö uusiksi. Vähintään pitää kolleegoita tavata Tammelan torilla, lupaa Hämäläinen.

Juttujen teko ei ainakaan vielä jää eläkkeelle.

- Kyllä tarkoitus on jatkaa artikkelien tekoa ja olen muutaman jo taas tehnytkin. Muutamilta asiakkailta on tullut kutsuja työmaille ja eiköhän siis kynä sauhua jatkossakin tasaiseen tahtiin.

Mitäs muuta eläkearkeen kuuluu tänä päivänä?

- Kyllä sitä on huomannut, että kesämökki on hyvin arvokas asia itselle. Olemme viettäneet yli puolet vuodesta mökillämme Konnevedellä. Ensin etätöiden parissa, sitten lomalla ja nyt eläkkeellä – talvi menee kotosalla Tampereella. Töitä ja tekemistä siellä riittää, joten aika ei käy pitkäksi. Myös liikuntaa on tullut harrastettua enemmän kuin työuran aikana, joten mikäs tässä on ollessa, toteaa Hämäläinen lopuksi.

Kivirock-toimitus kiittää Eeroa erinomaisesta yhteistyöstä ja toivottaa letkeitä eläkepäiviä!

Lue Kivirock-lehden nettiversion artikkeli tästä: https://issuu.com/ammattilehti.fi/docs/kivirock2_2020net/66

17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »