MTR ry: Maanalainen rakentaminen helpottaa elämää ja torjuu ilmastonmuutosta

16.02.2021 13.29

MTRry.png

Maanalaisten tilojen rakentamisyhdistyksen paneelikeskustelun osallistujat vaativat Suomeen lisää suunnitelmallisuutta.

Esimerkiksi Ruotsissa liikennevirasto Trafikverket tekee 15-vuotissuunnitelman, jota kunnioitetaan yli hallituskausien.

”Trafikverketin kotisivuilla julkaistaan 5-6 vuotta eteenpäin hankkeita, joilla on jo suunniteltu rahoitus. Kaikki rahoitus ei tule valtiolta. Myös sijoittajia kiinnostavat pitkäaikaiset infrahankkeet, joissa on mukana esimerkiksi tullimaksuja”, sanoi YIT Infran myyntijohtaja Kari Korhonen.

Suomessa käytetään lyhytnäköisempää budjetointia, joka ei mahdollista yhtä laadukasta hankkeiden suunnittelua.

Ruotsi käyttää bruttokansantuotteeseen suhteutettuna puolitoistakertaisesti Suomea enemmän rahaa infrahankkeisiin, Norja sitäkin enemmän.

Esimerkiksi Länsimetron kohdalla on puhuttu paljon kustannuksista, mutta vähemmän siitä, mitä metro on mahdollistanut. Yhteiskunnan miljardi-investointi johti siihen, että pelkästään Espoon Tapiolan alueen ympäristön kehittämiseen on investoitu miljardilla eurolla.

”Pistettiin maahan lannoitepuikko, joka on saanut valtavasti toimeliaisuutta aikaan”, sanoi Sitowisen Infran liiketoimintajohtaja Jannis Mikkola.

Helsingin kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Daniel Sazonov halusi keskustelussa liikkeelle koko Suomelle tärkeitä hankkeita ja toivoi niille korona-ajan elvytysrahaa.

”Nyt tarvittaisiin isoja, konkreettisia hankkeita tuotantoon ja Lentorata olisi kyllä ihan numero ykkönen.”

Sazonovin mukaan Helsingin tunnelihankkeissa pitäisi ajatella vuosikymmenien päähän.

”Millaisille autoille tunneleita rakennetaan? 15 litraa sadalla kuluttaville dieselautoille vai nollakulutuksen sähköautoille? Nyt pelataan lyhyttä poliittista peliä sen sijaan, että katsottaisiin isompaa kuvaa.”

Helsingin sosiaalidemokraattien kaupunginvaltuutettu ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Eveliina Heinäluoma jakoi keskustelijoiden huolen liian vähäisestä suunnitelmallisuudesta.

Heinäluoma näki maanalaisen rakentamisen yhdeksi ratkaisuksi Helsingin keskustan elävöittämiseen.

”Katsotaan sekä liikennehankkeita että kaupallisen tilan kehittämistä. Halutaan luoda viihtyisää kaupunkia ydinkeskustaan”, Heinäluoma sanoi.

”En näe mitään estettä sille, etteikö Helsinkiä voisi rakentaa maan alle voimallisemmin kuin tällä hetkellä rakennetaan”, sanoi Helsingin kaupungin maanalaisesta yleiskaavasta vastaava johtava asiantuntija Eija Kivilaakso.

Allianssimallista ratkaisuja suunnitelmallisuuteen

Maanalaisten tilojen rakentamisyhdistyksen puheenjohtaja Janne Lehto oli tyytyväinen keskusteluun.

”Tuli selväksi, että maanalainen rakentaminen on hyvän elämän lähde, verisuonisto, joka mahdollistaa lihasten kasvamisen suonten ympärille”, Lehto sanoi.

Lehdon mukaan yhteiskunnan kannattaisi enemmän hyödyntää allianssimallia hankkeiden toteuttamisessa.

Allianssimallissa tilaaja, suunnittelija ja urakoitsija ottavat yhdessä vastuun sekä aikataulusta että budjetista. Näin voidaan välttää ikävät viivästykset tai budjettiylitykset.

”Allianssimallista on tunnelinrakennuspuolellakin kaksi loistavaa esimerkkiä, parinsadan miljoonan euron Tampereen rantatunneli ja seitsemän miljoonan euron Suomenlinnan tunneli”, Lehto kertoi.

Lehto muistutti maanalaisen rakentamisen merkityksestä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Esimerkiksi maanalaisia öljysäiliöitä voidaan uudisrakentaa energiavarastoiksi, joista on hyötyä lämmöntuotannon muuttamisessa fossiilivapaaksi.

Maanalaisten tilojen rakentamisyhdistys ry:n paneelikeskustelu “Etenevätkö maanalaiset rakennushankkeet?” järjestettiin 10. helmikuuta Helsingin Ilmalassa. Voitte katsoa keskustelun oheisesta linkistä:

https://vimeo.com/apogeeoy/review/511039650/056e6ca7cd

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »