Espooseen kaavaillun kaupunkiradan rakentamissuunnittelu käynnistyy

23.02.2021 12.44

Tietyo_keha1_laajalahti__2.jpg

Väylävirasto ja Proxion ovat solmineet yli 2 miljoonan euron sopimuksen Espoon kaupunkiradan osuuden Tuomarila–Kauklahti rakentamissuunnittelusta. Ratahanke nostaa lähijunaliikenteen tasoa ja vähentää liikennehäiriöitä Helsinki–Turku-yhteysvälillä. Väyläviraston, Espoon ja Kauniaisten mittavan yhteishankeen suunnittelussa Proxionin alikonsulttina toimii A-Insinöörit.

Väylävirasto ja Proxion ovat solmineet noin 2,3 miljoonaan euron arvoisen sopimuksen kaupunkiradan suunnittelusta Espoon kaupungin alueella. Kaupunkirata vastaa matkustajamäärien kasvuun parantamalla lähi- ja kaukojunaliikenteen palvelutasoa ja täsmällisyyttä. Samalla hanke kehittää merkittävästi Espoon ja Kauniaisten kaupunkiympäristöä. 

Kaupunkirata on myös Turun nopean junayhteyden eli tunnin juna -hankkeen ensimmäinen vaihe. 

– Kahden uuden raiteen avulla saamme erotettua kaukoliikenteen ja lähiliikenteen omille raiteilleen. Näin vähennämme raideliikenteen häiriöherkkyyttä ja voimme kasvattaa lähiliikenteen vuorovälin metromaisen tiheätahtiseksi, projektipäällikkö Tommi Rosenvallkertoo Väylävirastosta.  

Väyläviraston, Espoon ja Kauniaisten vaativassa yhteishankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden viereen, parannetaan kahdeksan aseman varustelutasoa ja kehitetään liityntäpysäköintialueita.

Hanke toteutetaan rakentamisen ja liikenteen ehdoilla

Ratahankkeen työvaiheiden ja jatkuvan junaliikenteen yhteensovittaminen tiiviissä kaupunkiympäristössä on haaste, joka edellyttää selkeän viestinnän lisäksi huolellisia suunnitteluratkaisuja. Suunnitteluhankkeen pääkonsulttina toimii Proxion, joka vastaa kaupunkiradan suunnittelusta Espoon kaupungin alueella Tuomarilan ylikulkusillalta Kauklahteen saakka yhdessä A-Insinöörien kanssa. 

– Nykyinen rata sijaitsee tiiviissä kaupunkiympäristössä, joten kahden uuden raiteen rakentaminen aiheuttaa haasteita myös suunnittelupöydällä. Kaikilla suunnitteluratkaisuilla pyrimme vähentämään ja ehkäisemään rakentamisen aikaisia liikennehäiriöitä sekä raideliikenteen että kevyen- ja ajoneuvoliikenteen osalta, kertoo liiketoimintajohtaja Mikko Saarinen Proxionista.  

– Espoon kaupunkirata on monipuolinen suunnitteluprojekti, jonka onnistumisen edellytys on sujuva yhteistyö Väyläviraston ja muiden sidosryhmien kanssa. Proxionille on erittäin tärkeää olla mukana Suomen raideliikenteen kärkihankkeissa, jotka kehittävät rautatiejärjestelmäämme ja sujuvoittavat sekä lähi- että kaukoliikennettä, Saarinen jatkaa. 

Suunnittelu käynnistyy välittömästi lähtötietojen kokoamisella, nykytilan mallintamisella sekä edellisen suunnitteluvaiheen ratkaisujen tarkentamisella. Kaupunkiratahankkeen aktiivinen suunnitteluaika on kaksi vuotta ja koko hankkeen arvioidaan valmistuvan 2028.

Haastavat pohjaolosuhteet vaativat geotekniikan erityisosaamista

Uuden rataosuuden monimuotoinen ympäristö ja vaativat pohjaolosuhteet edellyttävät laaja-alaista suunnittelun erityisosaamista. 

– Rataosuudella on paljon pehmeitä savikoita, joten suunnittelemme useita pysyviä tukiseiniä ja paalulaattoja. Rataosuudelle sijoittuu myös kolme uutta siltaa, yksi uusi kalliotunneli ja vaativia kallioleikkauksia, geo- ja kalliotekniikan yksikön johtaja Ilona Häkkinen A-Insinööreistä kertoo. 

– Jotta liikenne voi jatkua häiriöttä, keskitämme voimavaroja työvaiheistukseen ja työnaikaisten järjestelyjen suunnitteluun. Työnaikaisten kaivantojen ja tuentojen suunnittelu liikennöidyn radan viereen vaatii geoteknistä erityisosaamista. Hanke on erityisen merkityksellinen, sillä pääsemme parantamaan liikenneyhteyksiä meille hyvin tutussa ympäristössä, Häkkinen toteaa.  

Kaupunkiratahankkeen kustannusarvio on yhteensä 275 miljoonaa euroa. Kustannukset jakautuvat puoliksi valtion ja kaupunkien (Espoo 40 %, Kauniainen 10 %) kesken. Suunnitteluvaiheeseen on saatu EU-tukea Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility). Euroopan komission CEF-komitea on myöntänyt 50 prosentin avustuksen hankkeen rakennussuunnitteluun, jonka kustannusarvio on 22 miljoonaa euroa.

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »