Keski-Suomessa pilotoidaan uutta asfalttiteiden paikkausmenetelmää02.03.2021 10.00
Keski-Suomen ELY-keskus ja Puuppolan Konepalvelu Oy ovat tehneet sopimuksen reikäpaikkausten pilottihankkeesta Keski-Suomen alueella. Pilotissa tehdään reikäpaikkauksia kuluvan talven ja tulevan kevään aikana. Johtoajatuksena on saada kestäviä reikäpaikkauksia nopealla toimenpideajalla kelissä kuin kelissä - myös vaikkapa paukkupakkasilla. Kuva: Puuppolan Konepalvelu Oy Kuvan kaltaisessa paikkaustyössä etualalla kulkee massa-auto ja takana törmäysvaimentimella varustettu suoja-ajoneuvo. Kuumamassa tehdään massa-auton sekoittimella ja uutta massaa voi tehdä tienpäällä tarpeen mukaan lisää. Paikkausmassa tiivistetään kuumennettuun reikään koneellisesti. – Tämä paikkausmenetelmä on ainakin osittain korvaajaehdokas talviajan yksittäisten reikien öljysora- ja valuasfalttipaikkauksille. Pilottiurakan aikana saadaan kokemuksia eri työtavoilla ja materiaaleilla tehdyistä paikkauksista, minkä perusteella menetelmälle löytyvät soveltuvat käyttökohteet, ylläpitovastaava Markus Simonen Keski-Suomen ELY-keskuksesta kertoo. Ensimmäiset kohteet jo tehtyEnsimmäinen testipaikkaus tehtiin maantielle 630 Kuikan lavan suunnalla. Työn aikana pakkasta oli noin -14 astetta. Myös vilkkaammille väylille on jo ennätetty, sillä maantielle 637 Leppävedellä sekä valtatielle 4 Leivonmäellä on tehty yksittäisten reikien paikkausta. Talvella päällysteet ovat kovilla useasti toistuvan veden jäätymisen ja sulamisen vuoksi. Reikiä voi syntyä hyvin yllättäen ja niiden paikkaaminen kestävästi huonoissa olosuhteissa on ongelmallista. – Tulemme talven ja kevään aikana tekemään paikkauksia myös hyvin erilaisissa keliolosuhteissa. Niin pääsemme paremmin havainnoimaan paikkausmenetelmän kestävyyttä myös erilaisten säätilojen suhteen, Simonen toteaa. |