Jämsään suunnitteilla yksi Suomen pisimmistä ratatunneleista

26.03.2021 14.00

tunneli.jpg

Noin kahdeksantoista kilometriä pitkälle rataoikaisulle Jämsään on suunnitteilla yli viiden kilometrin pituinen ratatunneli pääosin henkilöliikenteelle.

Sitowisellä on kokemusta useista Suomen suurimmista ratahankkeista. Jyväskylän ja Tampereen välillä on jo lukuisia tunneleita.  –  Pääosin henkilöliikenteen käyttöön suunnitellaan uusi rataoikaisu, joka sijoittuu suurelta osin tunneliin ja lyhentää henkilöliikenteen matka-aikaa, iloitsee Sitowisen rataosaston suunnittelupäällikkö Seppo Veijovuori. Nykyinen mutkainen ja hidas yksiraiteinen rata jäisi pääosin tavaraliikenteen käyttöön
 
Suunnittelun keskiössä ympäristövaikutukset
 
Keski-Suomen korkeiden kalliomäkien läpi suunniteltavan tunnelin linjausvaihtoehtoja on Veijovuoren mukaan toistaiseksi kaksi. Valinta näiden välillä tehdään vuoden alussa käynnistyneen ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) perusteella.

Sitowisen vastaa koko YVA-prosessista, kuten vuorovaikutustavoista alueen asukkaiden kanssa sekä luontoselvityksistä paikan päällä. Luontovaikutusten lisäksi arvioidaan esimerkiksi junaliikenteen aiheuttamaa melua ja tärinää, vaikka alue on tällä hetkellä pääosin metsää ja asutusta on suhteellisen vähän.

Suunnitteilla Suomen pisimpiä sekaliikennetunneleita

YVA-prosessin jälkeen Sitowisen suunnittelijat aloittavat valitun linjauksen yleissuunnittelun.
–  Jokainen tunneli on ainutlaatuinen ja sen ympäristö uniikki. Siksi suunnittelua edeltävät aina laajat tutkimukset. Ne antavat tärkeää lähtötietoa kallioperästä ja sen rakennettavuudesta, sanoo Ulla Sipola, jonka tehtävänä on tunnelisuunnittelun lisäksi avustaa suunnitteluprojektinjohtoa.

Tunnelirakentamisen etuna on, että junat kulkevat piilossa maan alla. – Maisema jää etenkin kalliotunneleissa ennalleen, lukuun ottamatta tunnelin suuaukkoja ja tarvittavia pystykuiluja, Sipola korostaa. Tunneli antaa suojaa myös säältä ja helpottaa täten radan kunnossapitoa. – Maan alla on aina tasaiset olosuhteet.

Tunnelien turvallisuus kehittyy koko ajan

Ratatunnelien suunnittelu on ollut pitkään Suomessa harvinaista, ja vasta viime vuosina uusia tunneleita on alettu suunnitella myös raitioliikenteelle ja junille. Samalla tunnelien varustelu ja turvallisuusvaatimukset ovat kehittyneet. – Tunnelien suunnittelussa käydään tiivistä vuoropuhelua palo- ja pelastustekniikan viranomaisten kanssa, Sipola sanoo. – Suomalainen tunnelisuunnittelu onkin huippuluokkaa, ja siksi esimerkiksi Suomen metro on maailman turvallisin metro.

28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »