Jämsään suunnitteilla yksi Suomen pisimmistä ratatunneleista

26.03.2021 14:00

tunneli.jpg

Noin kahdeksantoista kilometriä pitkälle rataoikaisulle Jämsään on suunnitteilla yli viiden kilometrin pituinen ratatunneli pääosin henkilöliikenteelle.

Sitowisellä on kokemusta useista Suomen suurimmista ratahankkeista. Jyväskylän ja Tampereen välillä on jo lukuisia tunneleita.  –  Pääosin henkilöliikenteen käyttöön suunnitellaan uusi rataoikaisu, joka sijoittuu suurelta osin tunneliin ja lyhentää henkilöliikenteen matka-aikaa, iloitsee Sitowisen rataosaston suunnittelupäällikkö Seppo Veijovuori. Nykyinen mutkainen ja hidas yksiraiteinen rata jäisi pääosin tavaraliikenteen käyttöön
 
Suunnittelun keskiössä ympäristövaikutukset
 
Keski-Suomen korkeiden kalliomäkien läpi suunniteltavan tunnelin linjausvaihtoehtoja on Veijovuoren mukaan toistaiseksi kaksi. Valinta näiden välillä tehdään vuoden alussa käynnistyneen ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) perusteella.

Sitowisen vastaa koko YVA-prosessista, kuten vuorovaikutustavoista alueen asukkaiden kanssa sekä luontoselvityksistä paikan päällä. Luontovaikutusten lisäksi arvioidaan esimerkiksi junaliikenteen aiheuttamaa melua ja tärinää, vaikka alue on tällä hetkellä pääosin metsää ja asutusta on suhteellisen vähän.

Suunnitteilla Suomen pisimpiä sekaliikennetunneleita

YVA-prosessin jälkeen Sitowisen suunnittelijat aloittavat valitun linjauksen yleissuunnittelun.
–  Jokainen tunneli on ainutlaatuinen ja sen ympäristö uniikki. Siksi suunnittelua edeltävät aina laajat tutkimukset. Ne antavat tärkeää lähtötietoa kallioperästä ja sen rakennettavuudesta, sanoo Ulla Sipola, jonka tehtävänä on tunnelisuunnittelun lisäksi avustaa suunnitteluprojektinjohtoa.

Tunnelirakentamisen etuna on, että junat kulkevat piilossa maan alla. – Maisema jää etenkin kalliotunneleissa ennalleen, lukuun ottamatta tunnelin suuaukkoja ja tarvittavia pystykuiluja, Sipola korostaa. Tunneli antaa suojaa myös säältä ja helpottaa täten radan kunnossapitoa. – Maan alla on aina tasaiset olosuhteet.

Tunnelien turvallisuus kehittyy koko ajan

Ratatunnelien suunnittelu on ollut pitkään Suomessa harvinaista, ja vasta viime vuosina uusia tunneleita on alettu suunnitella myös raitioliikenteelle ja junille. Samalla tunnelien varustelu ja turvallisuusvaatimukset ovat kehittyneet. – Tunnelien suunnittelussa käydään tiivistä vuoropuhelua palo- ja pelastustekniikan viranomaisten kanssa, Sipola sanoo. – Suomalainen tunnelisuunnittelu onkin huippuluokkaa, ja siksi esimerkiksi Suomen metro on maailman turvallisin metro.

22.04.2021 11:55Volvo CE lupaavaan tulokseen
22.04.2021 11:50Martin sillan peruskorjaus käynnistyy Savukoskella
20.04.2021 11:00Kaivosbarometri kertoo: Suomi tarvitsee kaivoksia
19.04.2021 11:00Maailman ensimmäinen Volvo Smart Connect -kaivukone - automaattisella pikakiinnikejärjestelmällä ja rototiltillä varusteltuna
19.04.2021 7:00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä kasvoi vuoden takaisesta
18.04.2021 11:33Engcon merkittävään sopimukseen John Deeren kanssa Pohjois-Amerikassa
16.04.2021 22:20KATSO TÄSTÄ 16.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
16.04.2021 9:35Renta kasvaa Norjassa
16.04.2021 9:22Mikkelin Pursialassa hyödynnetään luontaista puhdistumista pilaantuneen maaperän ja pohjaveden käsittelyssä
15.04.2021 10:38Työterveyslaitokselta uusi ohje rakennustyömaille koronariskin arviointiin

Siirry arkistoon »