AFRY suunnittelemaan Tampere-Jyväskylä -radan korjausta ja kehittämistä

20.12.2022 11:00

afrylogo.jpg

Väylävirasto on valinnut AFRYn toteuttamaan Tampere–Jyväskylä-radan parannushankkeen kehitysvaiheen suunnittelun. Hankkeessa suunnitellaan rataosuudelle useita parantamistoimenpiteitä, kuten lisäraideosuuksia, turvalaitteiden uusimista ja akselipainon noston vaatimia toimia.

Rataosuuden parannushankkeen tavoitteena on parantaa henkilöliikenteen matkanopeutta, varmistaa kapasiteetin riittävyys kasvavilla liikennöintimäärillä ja vähentää radan häiriöherkkyyttä. Rataosalla korjaustarpeessa on mm. turvalaitteita, päällysrakenteita, kallioleikkauksia sekä siltoja. Suunnittelutyön keskeisimpiä kohteita ovat LahdenperäJämsä-välin rataoikaisun rakentamissuunnittelu, SaakoskiJyväskylä-välin kaksoisraideosuuksien yleissuunnittelu ja useat peruskorjauksen suunnittelukohteet ratalinjalla.

Nyt alkavassa hankkeen kehitysvaiheessa määritellään suunnittelun tarkka sisältö, aikataulu ja kustannukset. Kehitysvaihe kestää vuoden 2023 syksyyn saakka, ja sen jälkeen siirrytään suunnittelun toteutusvaiheeseen. Toteutusvaiheen on arvioitu kestävän vuoteen 2026 asti.

”AFRY valikoitui kumppaniksemme erityisesti avainhenkilöiden kokemuksen, aikataulunhallinnan, eri suunnitteluvaiheiden prosessinhallinnan sekä vuorovaikutuksen ja viestinnän osalta. Myös AFRYn osaaminen kallio- ja rakennetekniikassa vakuutti Väyläviraston. Odotan innolla vuoden 2023 alussa alkavaa suunnitteluhankkeen kehitysvaihetta. Uskon, että meillä on osaava ja motivoitunut suunnitteluryhmä laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseen”, sanoo projektipäällikkö Eero Virtanen Väylävirastosta.

”On hienoa olla mukana tässä valtakunnallisesti merkittävässä ratahankkeessa, jossa pääsemme näyttämään johtavaa infraosaamistamme. AFRY pystyy tuomaan Tampere-Jyväskylä -radan suunnitteluhankkeeseen vahvan rata-, tunneli-, rakenne- ja ympäristöosaamisensa lisäksi myös laajan kokemuksensa erilaisista yhteistoiminnallisista hankkeista”, sanoo AFRYn Suomen Infra-liiketoimintayksikön johtaja Mikko Inkala.

Tampere–Jyväskylä-rataosa kuuluu Suomen rataverkon pääväyliin, ja sen ratapituus on 154 km ja raidepituus 194 km. Sen vanhin osuus Tampereen ja Oriveden välillä on avattu liikenteelle vuonna 1883. Viimeisimpänä on rakennettu Jämsänkosken ja Jyväskylä välinen osuus, joka avautui liikenteelle vuonna 1977. Tällä hetkellä rataosan suurin sallittu henkilöliikenteen nopeus vaihtelee 140 km/h ja 160 km/h välillä. Tavaraliikenteen suurin sallittu akselipaino 100 km/ h nopeudella on 225–225 kN osuudesta riippuen.

Valtakunnallisissa liikenne-ennusteissa matkustajamäärän on arvioitu kasvavan Tampere–Orivesi-osuudella 1,17 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä ja 1,22 miljoonaan vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2019 ennen koronapandemiaa matkustajia oli kyseisellä osuudella 1,09 miljoonaa. Vastaavasti matkustajaennuste Orivesi–Jyväskylä-osuudelle on 1,11 miljoonaa vuonna 2030 ja 1,22 miljoonaa vuonna 2050, kun vuonna 2019 matkustajia oli 975 000. Tavaraliikenteen ennustetaan kasvavan rataosuudella vuoteen 2030 mennessä noin 0,5 miljoonalla tonnilla. Vuonna 2019 tavaraliikenteen määrä radalla oli osuudesta riippuen 2,49–3,68 miljoonaa tonnia.

08.06.2023 13:09Traficom on myöntänyt valokuituverkkojen rakentamiseen 15 miljoonaa euroa
08.06.2023 11:00Espoon kaupunki edistää Kaupunkirata-hanketta
07.06.2023 9:00My Sandvik Productivity -telematiikkaratkaisu tarjolla nyt myös Sandvikin maanpäällisiin i-sarjan porauslaitteisiin
02.06.2023 20:30KATSO TÄSTÄ 2.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.06.2023 13:08Kamrock ostaa Telamurskan liiketoiminnan
31.05.2023 10:00Rakentamisen liikevaihto ei muuttunut huhtikuussa 2023 vuodentakaisesta
30.05.2023 16:00Epiroc lanseerasi uuden pintapuolen SmartROC T25 -poravaunun -älykäs poravaunu älykkäämpiin operaatioihin
30.05.2023 11:00Suomen on juuri nyt tehtävä kaikkensa EU:n CEF-tierahoituksen kotiuttamiseksi, muistuttavat SKAL ja INFRA.
29.05.2023 12:15Rototiltille kaksi suunittelupalkintoa
29.05.2023 10:29engcon laajentaa CAT-yhteensopivuutta loppuvuodesta

Siirry arkistoon »