AFRY suunnittelemaan Tampere-Jyväskylä -radan korjausta ja kehittämistä

20.12.2022 11:00

afrylogo.jpg

Väylävirasto on valinnut AFRYn toteuttamaan Tampere–Jyväskylä-radan parannushankkeen kehitysvaiheen suunnittelun. Hankkeessa suunnitellaan rataosuudelle useita parantamistoimenpiteitä, kuten lisäraideosuuksia, turvalaitteiden uusimista ja akselipainon noston vaatimia toimia.

Rataosuuden parannushankkeen tavoitteena on parantaa henkilöliikenteen matkanopeutta, varmistaa kapasiteetin riittävyys kasvavilla liikennöintimäärillä ja vähentää radan häiriöherkkyyttä. Rataosalla korjaustarpeessa on mm. turvalaitteita, päällysrakenteita, kallioleikkauksia sekä siltoja. Suunnittelutyön keskeisimpiä kohteita ovat LahdenperäJämsä-välin rataoikaisun rakentamissuunnittelu, SaakoskiJyväskylä-välin kaksoisraideosuuksien yleissuunnittelu ja useat peruskorjauksen suunnittelukohteet ratalinjalla.

Nyt alkavassa hankkeen kehitysvaiheessa määritellään suunnittelun tarkka sisältö, aikataulu ja kustannukset. Kehitysvaihe kestää vuoden 2023 syksyyn saakka, ja sen jälkeen siirrytään suunnittelun toteutusvaiheeseen. Toteutusvaiheen on arvioitu kestävän vuoteen 2026 asti.

”AFRY valikoitui kumppaniksemme erityisesti avainhenkilöiden kokemuksen, aikataulunhallinnan, eri suunnitteluvaiheiden prosessinhallinnan sekä vuorovaikutuksen ja viestinnän osalta. Myös AFRYn osaaminen kallio- ja rakennetekniikassa vakuutti Väyläviraston. Odotan innolla vuoden 2023 alussa alkavaa suunnitteluhankkeen kehitysvaihetta. Uskon, että meillä on osaava ja motivoitunut suunnitteluryhmä laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseen”, sanoo projektipäällikkö Eero Virtanen Väylävirastosta.

”On hienoa olla mukana tässä valtakunnallisesti merkittävässä ratahankkeessa, jossa pääsemme näyttämään johtavaa infraosaamistamme. AFRY pystyy tuomaan Tampere-Jyväskylä -radan suunnitteluhankkeeseen vahvan rata-, tunneli-, rakenne- ja ympäristöosaamisensa lisäksi myös laajan kokemuksensa erilaisista yhteistoiminnallisista hankkeista”, sanoo AFRYn Suomen Infra-liiketoimintayksikön johtaja Mikko Inkala.

Tampere–Jyväskylä-rataosa kuuluu Suomen rataverkon pääväyliin, ja sen ratapituus on 154 km ja raidepituus 194 km. Sen vanhin osuus Tampereen ja Oriveden välillä on avattu liikenteelle vuonna 1883. Viimeisimpänä on rakennettu Jämsänkosken ja Jyväskylä välinen osuus, joka avautui liikenteelle vuonna 1977. Tällä hetkellä rataosan suurin sallittu henkilöliikenteen nopeus vaihtelee 140 km/h ja 160 km/h välillä. Tavaraliikenteen suurin sallittu akselipaino 100 km/ h nopeudella on 225–225 kN osuudesta riippuen.

Valtakunnallisissa liikenne-ennusteissa matkustajamäärän on arvioitu kasvavan Tampere–Orivesi-osuudella 1,17 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä ja 1,22 miljoonaan vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2019 ennen koronapandemiaa matkustajia oli kyseisellä osuudella 1,09 miljoonaa. Vastaavasti matkustajaennuste Orivesi–Jyväskylä-osuudelle on 1,11 miljoonaa vuonna 2030 ja 1,22 miljoonaa vuonna 2050, kun vuonna 2019 matkustajia oli 975 000. Tavaraliikenteen ennustetaan kasvavan rataosuudella vuoteen 2030 mennessä noin 0,5 miljoonalla tonnilla. Vuonna 2019 tavaraliikenteen määrä radalla oli osuudesta riippuen 2,49–3,68 miljoonaa tonnia.

27.01.2023 21:00KATSO TÄSTÄ 27.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa maarakennus-, kuljetus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
25.01.2023 14:24Mateko Oy:n Oulun toimipisteessä henkilömuutoksia
24.01.2023 15:09Casen näkyvyys- ja hydrauliikkaominaisuudet saavat kiitosta koneurakoitsijalta
23.01.2023 11:00Kruunuvuorensillan pylonilla merkittävä nostotyö
22.01.2023 20:00Huolto- ja varaosapalvelut konekaupan perustana
20.01.2023 21:00KATSO TÄSTÄ 20.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.01.2023 9:24Eltel sopimukseen Kaisanetin valokuituverkon rakentamisesta Kainuun ja Ylä-Savon alueella
19.01.2023 9:31Volvo Construction Equipment esittelee uusimman lisäyksensä kasvavaan sähkökonevalikoimaansa - ja ensimmäisen maantiesegmentille - sähkökäyttöisen DD25 Electric asfalttijyrän
16.01.2023 11:00Skanska uudistaa konevuokrauksensa nimeä myöden
13.01.2023 20:45KATSO TÄSTÄ 13.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa maarakennus-, kuljetus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »