AFRY suunnittelemaan Tampere-Jyväskylä -radan korjausta ja kehittämistä

20.12.2022 11.00

afrylogo.jpg

Väylävirasto on valinnut AFRYn toteuttamaan Tampere–Jyväskylä-radan parannushankkeen kehitysvaiheen suunnittelun. Hankkeessa suunnitellaan rataosuudelle useita parantamistoimenpiteitä, kuten lisäraideosuuksia, turvalaitteiden uusimista ja akselipainon noston vaatimia toimia.

Rataosuuden parannushankkeen tavoitteena on parantaa henkilöliikenteen matkanopeutta, varmistaa kapasiteetin riittävyys kasvavilla liikennöintimäärillä ja vähentää radan häiriöherkkyyttä. Rataosalla korjaustarpeessa on mm. turvalaitteita, päällysrakenteita, kallioleikkauksia sekä siltoja. Suunnittelutyön keskeisimpiä kohteita ovat LahdenperäJämsä-välin rataoikaisun rakentamissuunnittelu, SaakoskiJyväskylä-välin kaksoisraideosuuksien yleissuunnittelu ja useat peruskorjauksen suunnittelukohteet ratalinjalla.

Nyt alkavassa hankkeen kehitysvaiheessa määritellään suunnittelun tarkka sisältö, aikataulu ja kustannukset. Kehitysvaihe kestää vuoden 2023 syksyyn saakka, ja sen jälkeen siirrytään suunnittelun toteutusvaiheeseen. Toteutusvaiheen on arvioitu kestävän vuoteen 2026 asti.

”AFRY valikoitui kumppaniksemme erityisesti avainhenkilöiden kokemuksen, aikataulunhallinnan, eri suunnitteluvaiheiden prosessinhallinnan sekä vuorovaikutuksen ja viestinnän osalta. Myös AFRYn osaaminen kallio- ja rakennetekniikassa vakuutti Väyläviraston. Odotan innolla vuoden 2023 alussa alkavaa suunnitteluhankkeen kehitysvaihetta. Uskon, että meillä on osaava ja motivoitunut suunnitteluryhmä laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseen”, sanoo projektipäällikkö Eero Virtanen Väylävirastosta.

”On hienoa olla mukana tässä valtakunnallisesti merkittävässä ratahankkeessa, jossa pääsemme näyttämään johtavaa infraosaamistamme. AFRY pystyy tuomaan Tampere-Jyväskylä -radan suunnitteluhankkeeseen vahvan rata-, tunneli-, rakenne- ja ympäristöosaamisensa lisäksi myös laajan kokemuksensa erilaisista yhteistoiminnallisista hankkeista”, sanoo AFRYn Suomen Infra-liiketoimintayksikön johtaja Mikko Inkala.

Tampere–Jyväskylä-rataosa kuuluu Suomen rataverkon pääväyliin, ja sen ratapituus on 154 km ja raidepituus 194 km. Sen vanhin osuus Tampereen ja Oriveden välillä on avattu liikenteelle vuonna 1883. Viimeisimpänä on rakennettu Jämsänkosken ja Jyväskylä välinen osuus, joka avautui liikenteelle vuonna 1977. Tällä hetkellä rataosan suurin sallittu henkilöliikenteen nopeus vaihtelee 140 km/h ja 160 km/h välillä. Tavaraliikenteen suurin sallittu akselipaino 100 km/ h nopeudella on 225–225 kN osuudesta riippuen.

Valtakunnallisissa liikenne-ennusteissa matkustajamäärän on arvioitu kasvavan Tampere–Orivesi-osuudella 1,17 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä ja 1,22 miljoonaan vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2019 ennen koronapandemiaa matkustajia oli kyseisellä osuudella 1,09 miljoonaa. Vastaavasti matkustajaennuste Orivesi–Jyväskylä-osuudelle on 1,11 miljoonaa vuonna 2030 ja 1,22 miljoonaa vuonna 2050, kun vuonna 2019 matkustajia oli 975 000. Tavaraliikenteen ennustetaan kasvavan rataosuudella vuoteen 2030 mennessä noin 0,5 miljoonalla tonnilla. Vuonna 2019 tavaraliikenteen määrä radalla oli osuudesta riippuen 2,49–3,68 miljoonaa tonnia.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa

Siirry arkistoon »