Espoon kaupunki edistää Kaupunkirata-hanketta

08.06.2023 11.00

VR_Helsinki.jpg

Espoon kaupunginhallitus päätti ehdottaa, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston sekä Espoon ja Kauniaisten kaupunkien välisen sopimusmuutoksen, joka koskee Espoon kaupunkiradan sekä siihen liittyvien erilliskohteiden rakentamissuunnittelua ja rakentamista käsittelevää sopimusta.

Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston sekä Espoon ja Kauniaisten kaupunkien välisen sopimusmuutoksen, joka koskee Espoon kaupunkiradan sekä siihen liittyvien erilliskohteiden rakentamissuunnittelua ja rakentamista.

Muutetun sopimuksen mukaisesti Espoon rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan toteuttamiskustannuksista on 40,9 prosenttia, enintään kuitenkin 142,8 miljoonaa euroa. Alkuperäisen sopimuksen mukaisesti Espoon rahoitusosuus oli 40,0 prosenttia, enintään kuitenkin 110 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 357 miljoonaa euroa. Alkuperäinen, valtion ja kuntien hyväksymä kustannusarvio oli 275 miljoonaa.

Valtion rahoitusosuus on sopimuksen mukaan 51,2 prosenttia, enintään kuitenkin 178,5 miljoonaa euroa. Alkuperäisen sopimuksen mukaan valtion rahoitusosuus oli 50 prosenttia. Kauniaisten osuus on 7,9 prosenttia, enintään kuitenkin 27,5 miljoonaa euroa. Kauniaisten suhteellinen osuus kokonaishankkeesta laskee, sillä Kauniainen on jättämässä alkuperäisessä suunnitelmassa olevan liityntäpysäköintilaitoksen ehdolliseksi kohteeksi. Euromääräisesti Kauniaisten osuus pysyy samana.

Kustannusarvion nousu selittyy yleisellä kustannustason nousulla.

Espoon kaupunkiratahankkeen suunnitteluun on saatu CEF-tukea ja tukea tullaan hankemaan myös rakentamiselle. Espoon kaupungin osuudeksi tuesta arvioidaan noin 30 miljoonaa euroa. Lisäksi hankeen rahoittamiseen on mahdollista kohdistaa kaupunkiradan kehittyvien asemanseutujen maankäyttösopimustuloja 10–20 miljoonaa euroa.

Espoon kaupunkirata sujuvoittaa junaliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta

Espoon kaupunkirata on Espoon, Kauniaisten ja Väyläviraston yhteinen hanke, jossa rakennetaan uusi raidepari Leppävaarasta Kauklahteen. Uudet raiteet parantavat Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta osana pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmää.

Hankkeen valmistuttua liikenne toimii siten, että kaksi eteläisintä raidetta palvelevat lähiliikennettä ja pohjoinen raidepari on kaukoliikenteen käytössä. Yhteysvälillä olevien asemien lähiympäristöä tullaan kehittämään ratasuunnitelman mukaisesti.

Ratahankkeen yhteydessä toteutetaan Espoon kaupungin omia erillishankkeita, kuten Rantaradanbaana, jonka tavoitteena on kehittää kevyen liikenteen yhteyksiä radan varressa.

19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin

Siirry arkistoon »