Espoon kaupunki edistää Kaupunkirata-hanketta

08.06.2023 11.00

VR_Helsinki.jpg

Espoon kaupunginhallitus päätti ehdottaa, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston sekä Espoon ja Kauniaisten kaupunkien välisen sopimusmuutoksen, joka koskee Espoon kaupunkiradan sekä siihen liittyvien erilliskohteiden rakentamissuunnittelua ja rakentamista käsittelevää sopimusta.

Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston sekä Espoon ja Kauniaisten kaupunkien välisen sopimusmuutoksen, joka koskee Espoon kaupunkiradan sekä siihen liittyvien erilliskohteiden rakentamissuunnittelua ja rakentamista.

Muutetun sopimuksen mukaisesti Espoon rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan toteuttamiskustannuksista on 40,9 prosenttia, enintään kuitenkin 142,8 miljoonaa euroa. Alkuperäisen sopimuksen mukaisesti Espoon rahoitusosuus oli 40,0 prosenttia, enintään kuitenkin 110 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 357 miljoonaa euroa. Alkuperäinen, valtion ja kuntien hyväksymä kustannusarvio oli 275 miljoonaa.

Valtion rahoitusosuus on sopimuksen mukaan 51,2 prosenttia, enintään kuitenkin 178,5 miljoonaa euroa. Alkuperäisen sopimuksen mukaan valtion rahoitusosuus oli 50 prosenttia. Kauniaisten osuus on 7,9 prosenttia, enintään kuitenkin 27,5 miljoonaa euroa. Kauniaisten suhteellinen osuus kokonaishankkeesta laskee, sillä Kauniainen on jättämässä alkuperäisessä suunnitelmassa olevan liityntäpysäköintilaitoksen ehdolliseksi kohteeksi. Euromääräisesti Kauniaisten osuus pysyy samana.

Kustannusarvion nousu selittyy yleisellä kustannustason nousulla.

Espoon kaupunkiratahankkeen suunnitteluun on saatu CEF-tukea ja tukea tullaan hankemaan myös rakentamiselle. Espoon kaupungin osuudeksi tuesta arvioidaan noin 30 miljoonaa euroa. Lisäksi hankeen rahoittamiseen on mahdollista kohdistaa kaupunkiradan kehittyvien asemanseutujen maankäyttösopimustuloja 10–20 miljoonaa euroa.

Espoon kaupunkirata sujuvoittaa junaliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta

Espoon kaupunkirata on Espoon, Kauniaisten ja Väyläviraston yhteinen hanke, jossa rakennetaan uusi raidepari Leppävaarasta Kauklahteen. Uudet raiteet parantavat Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta osana pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmää.

Hankkeen valmistuttua liikenne toimii siten, että kaksi eteläisintä raidetta palvelevat lähiliikennettä ja pohjoinen raidepari on kaukoliikenteen käytössä. Yhteysvälillä olevien asemien lähiympäristöä tullaan kehittämään ratasuunnitelman mukaisesti.

Ratahankkeen yhteydessä toteutetaan Espoon kaupungin omia erillishankkeita, kuten Rantaradanbaana, jonka tavoitteena on kehittää kevyen liikenteen yhteyksiä radan varressa.

06.09.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
06.09.2024 10.00Antti Hillilä ja Doris Diehl vahvistavat Maatorin myyntiä
04.09.2024 11.00Suomalainen Novatron kehittää tekoälyyn perustuvia koneohjausratkaisuja EU:n rahoittamassa XSCAVE-hankkeessa
02.09.2024 12.00KH-Koneet Group nimittää Jukka Hannukselan KH Tekninen Kauppa -liiketoimintayksikön johtajaksi
31.08.2024 23.33KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 3/3 lauantai
30.08.2024 23.33KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 2/3 perjantai
29.08.2024 23.55KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 1/3 torstai
27.08.2024 10.15KATSO VIDEO! Hailuodon megaluokan siltatyömaa käynnissä
27.08.2024 10.05Metso lomauttamassa henkilöstöä Tampereella
23.08.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 23.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »