Jorpe - maansiirtolavoja yli 50 vuoden kokemuksella

14.06.2024 8.00

Jorpe1.jpg

Jyki Groupiin kuuluvan Pajakulma Oy:n Perniön yksikkö, joka kuljetusalan toimijoiden keskuudessa tunnetaan kenties paremmin Jorpena työllistää liki 20 metallialan ammattilaista. Jorpen liikevaihto muodostuu mittatilaustyönä valmistettavista korkealaatuisista Jorpe-lavoista ja päällerakenteista, joita Perniössä on valmistettu nyt jo yli 50 vuoden ajan. korkealaatuisista Jorpe-lavoista ja päällerakenteista, joita Perniössä on valmistettu nyt jo yli 50 vuoden ajan. 

(kuva yllä: Perniöstä on valmistunut 50 vuoden aikana jo 12 000 lavaa.)

Jorpe-päällerakenteita ja perävaunuja on toimitettu Jorpelehto Oy:n toimesta suomalaisille ja pohjoismaisille asiakkaille Perniön Aimontapontieltä loppuvuodesta 1972 alkaen. Kestävyydestä ja tinkimättömästä laadustaan tunnetun Jorpe-tuotemerkin perustivat samassa pitäjässä aikaisemmin Nummi Oy:n palveluksessa palvelleet kippilaitesuunnittelijat ja Jorpelehto Oy:n yrittäjät Jorma Toivonen ja Pentti Lehtinen. Vuonna 2024 Pajakulman Perniön yksikön toiminnasta vastaa yksikönjohtaja Marko Toivonen. Vuosikymmenten vierähtäessä Jorpen tuotevalikoima on ehtinyt uusiutua moneen kertaan, tinkimättä kuitenkaan perusasioista. 

- 1970-luvulle tultaessa Suomessa lavat olivat pääsääntöisesti puurakenteisia ja kuormat tehtiin käsipelillä. Jorpe-lavat ovat ensimmäisestä asiakkaalle valmistuneesta lavasta alkaen perustuneet tukevaan ja kulutusta kestävään teräsrakenteeseen, Toivonen sanoo ja jatkaa, sillä tiellä kuljetaan yhä tänä päivänäkin.

Jorpe2.jpg

Pajakulman Perniön yksikön toiminnasta vastaa yksikönjohtaja Marko Toivonen.

Vivahteikas historia

Jorpe on valmistanut vuosikymmenten saatossa laajan kirjon erilaisia lavavaihtoehtoja, päällerakenteita ja perävaunuja useille eri kuljetussuoritealoille. Toivonen sanoo monen 90-luvulla valmistuneen lavarakenteen tai kärryn olevan yhä jokapäiväisessä käytössä. 

- Jorpen mallisto on ollut hyvin monipuolinen. Historiassamme olemme olleet tunnettuja esimerkiksi betoninkuljetussäiliöistä, sorakasettiperävaunuista, vaihtolavoista ja tienhoitoautovarusteluista. Jorpe-valikoiman nestori on kapulalaita-lava, joka on säilynyt mallistossa aivan toiminnan alkuajoista alkaen. Toki sen rakennetta on sovitettu asiakkaiden muuttuvien tarpeiden ja säännösten puitteissa. Käyttöikää pyrimme pidentämään jo suunnitteluvaiheessa keskittymällä sekä toteutukseen että materiaalivalintoihin. Laadusta meillä ei ole varaa tinkiä, siksi pyrimme käyttämään Hardox 500 TUF -levyä kaikissa ratkaisuissamme. Se ei välttämättä ole se edullisin vaihtoehto, mutta Hardoxilla tuotteiden laatu ja sen myötä kestävyys saadaan nostettua aivan huippuunsa. Lisäksi tulee muistaa että millimetrin säästö lavan ainevahvuudessa näkyy nykyisten mittasäädösten mukaan valmistetuissa lavoissa jopa satojen kilogrammojen painon säästönä, mikä, ainakin teoriassa pitäisi näkyä asiakkaillamme positiivisena kassavirtana.

Paikallisin voimin

2000-luvulla Jorpen tuoteportfolio yhdenmukaistettiin palvelemaan täysipainoisesti maansiirto- ja kiviaineskuljetusten tarpeita. Toivonen sanoo merkittävien uudistusten ajan käynnistyneen vuosituhannen taitteen jälkeen, kun Jorpe Oy liitettiin osaksi Pajakulma Oy:tä. 

- Tehtaan toimintoja järkeistettiin ja Jorpen sortimenttia leikattiin. Esimerkiksi tienhoitoautojen valmistus siirrettiin Pajakulman Laukaan toimipisteeseen ja perävaunujen valmistuksesta luovuttiin. 

Vuonna 2011 Perniössä käynnistettiin merkittävä toimitilojen modernisointi- ja laajennushanke, jossa alkuperäinen 2500 neliömetrin halli valjastettiin puhtaasti lavojen valmistukseen. Samalla käynnistettiin uuden pinta-alaltaan noin 1100 neliömetrin laajennusosan rakennustyöt. - Hankkeen myötä saimme lisää tilaa valmistukseen ja laajennusosan myötä autojen ja perävaunujen varustelu saatiin erotettua tuotannosta omaan rakennukseen. 

Loppuvuodesta 2016 toteutuneen yrityskaupan myötä vuonna 1928 perustettu ja tuolloin Governian omistama Pajakulma liitettiin osaksi päällirakenne ja perävaunutuotteisiin erikoistunutta Jyki Groupia.

- Yrityskauppojen ja modernisointihankkeiden myötä toimintamme on mennyt kaikin puolin eteen päin. Lavat ja apurungot valmistamme yhä käsityönä ja tietenkin mittatarkkuuteen. Lavavalmistuksessa tarvittavat Hardox 500 TUF -metallilevyt ovat jo vuosien ajan tulleet SSAB:lta valmiiksi mittaan leikattuina. Pintakäsittelytarpeissa käännymme paikallisen yhteistyökumppanin RT Maalaus Oy:n puoleen. Ja kippilaitteetkin tulevat tuosta Perniöjoen toiselta puolelta Wiprolta. Sorakasettiperävaunut tulevat puolestaan Längelmäeltä samaan konserniin kuuluvalta Jykiltä.

jorpe3.jpg

Varusteluhallissa on viimeistelyssä useita autoja ja pari Jyki-perävaunua.

Maansiirron moniottelija

Jorpen asiakkaisuhteille on yhteisenä nimittäjänä pitkäkestoisuus. Osa asiakkaista on pysynyt Jorpen matkassa lavavalmistuksen alkupäivistä alkaen. Toivonen arvioi asiakkaiden arvostavan palvelun rakentumista asiakaslähtöisyyden ja pienen valmistajan tarjoaman mukautumiskyvyn ympärille. Hiljattain perniöstä luovutettiin asiakkaalle järjestyksessään jo 7500:s valmistunut lava 

- Huippuvuosina lavoja valmistui parinsadan lavan vuosivauhtia. Tosin silloin lavat olivat kooltaan pienempiä ja rakenteeltaan yksinkertaisempia. Jos tarkastellaan Jorpe lavamallistoa, niin ns. kapulaitainen sora- ja kivilava on pysynyt valikoimassa toiminnan alkuvuosista lähtien. Sittemmin se on saanut rinnalleen sileäkylkiset ja pyöristetyllä lavapohjalla tarjottavat vaihtoehdot. Tänä päivänä Jorpen malliston selkäranka rakentuu kolmen eri lavamallin: R045, R300 ja R525:n ympärille. Näistä on sitten olemassa omat variantit soran ja hiekan sekä maa-ainesten ajon lisäksi kiven ja louheen ajoon maantielle ja kaivoksiin. Edellämainituista R045 on se perinteinen kantikkaalla sisäreunalla oleva vaihtoehto. R300 ja R525 -vaihtoehdoissa lavareuna on pyöristetty. Jorpe-lisävarusteilla lava jalostetaan valittuun ajotehtävään loppuasiakkaan tarpeiden mukaisesti. Näistä esimerkkeinä kasetointivarustus, lämpöpohja ja mekaaninen tai vaikkapa hydraulinen kuormapeite. Lisäksi suunnittelemme ja valmistamme lavat ja vaihtolavat täysin asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Erikoislavaratkaisumme ovat etenkin kaivospuolen asiakkaiden, mutta yhtä lailla myös kuntasektorin toimijoiden suosiossa. Asiakkaamme arvostavat suoraa yhteydenpitoa myynnin, suunnittelun ja tuotannon kanssa. Meillä on täällä hyvä yhteishenki ja asioista myös puhutaan avoimesti. Se helpottaa ja nopeuttaa reagoimista asiakkaiden vaativimpiinkin tarpeisiin ja toiveisiin.

jorpe4.jpg

Jorpe- ja Pajakulma-tuotteiden myynnistä Turun ja Varsinais-Suomen alueella vastaava Truck Solutions Oy:n yrittäjä Ossi Hänninen sanoo asiakkaiden arvostavan Jorpen laatua ja innovatiivisuutta. - Taittuvat tikkaat ovat lähtöisin Jorpelta. 

Markkinoiden laajimmalla kasetointivalikoimalla

Perniöstä valmistuu tasaiseen tahtiin kestäviä lava- ja päällerakenneratkaisuja kuorma-autohin ja perävaunuihin. Paikan päällä vierailtaessa lavatehtaalla oli täysi vauhti päällä ja varusteluhallin puolella viimeistelyssä ja lavoja odottamassa kolme autoa ja yksi kärry. Pari korkealaitaista soralavaa odotti siirtokuljetusta parin kilometrin päähän maalaamoon.  

Reilun vuoden ajan Pajalkulman Jorpe-tuotteiden myynnistä Varsinais-Suomen ja satakunnan alueella vastannut Truck Solutions Oy:n yrittäjä Ossi Hänninen sanoo Jorpen tuotteiden jalostuneen vuosikymmenten aikana alan standardeiksi. 

- Jorpella on osattu mukautua kuljetusalan ja autojen muutoksiin. Jorpea voisi lievästi kärjistäen verrata vaikkapa Coca-Colaan tai Koskenkorvaan. Pakkaus saattaa hieman vuosien varrella uudistua, mutta tuote on aina vanha tuttu. Näin se on myös Jorpen kanssa. Vaikka autot uudistuvat ja kasvavat kooltaan, niin Jorpelta löytyy ratkaisut kaikkiin tarpeisiin. Ja sen asian Jorpen asiakkaat ovat hyvin jo oivaltaneetkin, Hänninen summaa.

 

14.03.2025 23.00KATSO TÄSTÄ 14.3. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa + raportti Seinäjoen Konepäiviltä
11.03.2025 15.44BKT renkaat vahvalla kattauksella bauma 2025 -messuilla
11.03.2025 9.31Caterpillar tuo markkinoille päivitetyn Cat 330 UHD -purkukoneen
10.03.2025 12.33Caterpillar tuo VAB-puomin Cat 340 -kaivukoneeseen
07.03.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 7.3. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.03.2025 18.00LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen uusi Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
03.03.2025 18.00Rakentamisen liikevaihto kasvoi vuoden 2025 tammikuussa 4,1 % vuodentakaisesta
03.03.2025 9.00Schneider Electric osana historiallisesta projektia - Cemoniten tehdas tuottaa vihreää betonia ensimmäisenä maailmassa
28.02.2025 23.00KATSO TÄSTÄ 28.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
28.02.2025 10.55Terrafame 2024: Liikevaihto lähes ennallaan - käyttökate laski merkittävästi

Siirry arkistoon »