Helsinki sujuvoittaa katutyömaiden valmistumisia päivätaksojen korotuksilla

11.10.2024 10.39

Liikenteenohjaus_helsinki.jpg

Helsinki jatkaa katutöiden sujuvoittamishanketta. Työmailta perittävien maksujen korotuksilla tavoitellaan työmaiden pienempää kokoa ja nopeampaa valmistumista, jotta töistä on mahdollisimman vähän haittaa esimerkiksi liikkumiselle ja yritystoiminnalle. Uudistetun taksan on tarkoitus tulla voimaan maaliskuussa 2025.

Katutyömaalta perittävä alueenkäyttömaksu määräytyy alueen keskeisyyden sekä työmaan keston ja koon mukaan. Kaupunki nostaa maksuja tiukentamalla näitä kriteereitä ja nostamalla päiväkohtaista taksaa. Jatkossa ydinkeskusta on erillinen korkeimman maksuluokan alue. Esimerkiksi kaivutyöstä perittävä päivätaksa oli aiemman hinnaston mukaan korkeintaan 120 euroa, mutta uudistuksen jälkeen se voi nousta ydinkeskustan alueen suurimmilla työmailla 371 euroon. Lisäksi uudistuksessa käsittely- ja valvontamaksua nostetaan vastaamaan kunnalle aiheutuvia kustannuksia.

Kaupunki tarkastelee taksaperiaatteita jatkossa vuosittain.  

”Muutoksilla pyrimme siihen, että työlle varattaisiin vain se alue, jonka työmaa tosiasiassa tarvitsee. Näin alueita ei tarpeettomasti rajattaisi pois yleisestä käytöstä. Pienempi työmaa mahdollistaa usein myös paremmat liikennejärjestelyt. Maksukorotuksilla kannustamme lisäksi töiden ripeämpään suorittamiseen”, kertoo asukas- ja yrityspalvelupäällikkö Heini Oikkonen-Kerman.   

Asvaltointi_Kruunusillat.jpg

Toimivammat työmaat, houkuttelevampi keskusta  

Katutyöt vaikuttavat huomattavasti erityisesti kivijalkayritysten toimintaan, ja poikkeusreittien on havaittu muuttavan ihmisten kulkutottumuksia pitkiksikin ajoiksi. Töiden aiempaa kalliimpi hinnoittelu ydinkeskustan alueella tukee kaupunkistrategian tavoitetta keskustan elinvoiman lisäämisestä. Pienemmät ja lyhytkestoisemmat työmaat edistävät keskustan houkuttelevuutta, saavutettavuutta ja toimivuutta. Keskustan elinvoimaa lisäisi myös se, että ydinkeskustassa voidaan taata huolto- ja jakeluliikenteen sujuvuus. 

Ydinkeskustan lisäksi kovempia alueenkäyttömaksuja peritään pääliikenneväylillä, pyöräilyn pääreiteillä, bussiliikenteen keskeisillä reiteillä sekä raitiotiealueilla. 

Helsinki on pyrkinyt katutyöhaittojen vähentämiseen aktiivisesti viime vuosina. Vuodesta 2019 alkaen katutöiden kestoa on pyritty lyhentämään kehittämällä muun muassa työmaan suunnittelua, urakoitsijan kannustimia sekä teknisiä ratkaisuja. Myös työmaiden viestintää on lisätty ja parannettu. 

19.03.2025 15.30Uusi Kramer 5045 AP+: Vahva jässikkä kompaktissa koossa
19.03.2025 15.00KATSO VIDEO! Seinäjoen Konepäiviltä starttaa kevät
14.03.2025 23.00KATSO TÄSTÄ 14.3. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa + raportti Seinäjoen Konepäiviltä
11.03.2025 15.44BKT renkaat vahvalla kattauksella bauma 2025 -messuilla
11.03.2025 9.31Caterpillar tuo markkinoille päivitetyn Cat 330 UHD -purkukoneen
10.03.2025 12.33Caterpillar tuo VAB-puomin Cat 340 -kaivukoneeseen
07.03.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 7.3. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.03.2025 18.00LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen uusi Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
03.03.2025 18.00Rakentamisen liikevaihto kasvoi vuoden 2025 tammikuussa 4,1 % vuodentakaisesta
03.03.2025 9.00Schneider Electric osana historiallisesta projektia - Cemoniten tehdas tuottaa vihreää betonia ensimmäisenä maailmassa

Siirry arkistoon »