AFRY valittu suunnittelemaan Hyvinkää-Riihimäki-rataosuutta

12.12.2024 14.00

junaaaa.jpg

Väylävirasto on valinnut AFRY Finland Oy:n suunnittelemaan Hyvinkään ja Riihimäen välisen rataosuuden lisäraiteita yhdessä Sweco Finland Oy:n kanssa. 

AFRY on solminut Väyläviraston kanssa nelivuotisen puitesopimuksen Helsinki-Riihimäki-välin suunnittelupalveluista vuosille 2024–2027, ja Hyvinkää-Riihimäki rakentamissuunnitelma on tämän puitesopimuksen mukainen toimeksianto.

AFRYlle ja Swecolle myönnetty toimeksianto sisältää läntisen lisäraiteen ja tavaraliikenneraiteen suunnittelun Hyvinkään asemalta Riihimäen tavararatapihalle asti. Suunnitteluun kuuluu muun muassa 8 siltaa, paalulaattoja, muutoksia alueen katuihin ja teihin sekä täydennyksiä meluntorjuntaan. Uudet raiteet sujuvoittavat niin henkilö- kuin tavaraliikennettäkin Suomen vilkkaimmalla rataosalla Helsingin ja Riihimäen välillä.

”Rakentamissuunnitelmavaihe alkaa heti joulukuussa 2024, ja sitä edelsi noin puolen vuoden mittainen valmisteleva kehitysvaihe”, kertoo osastopäällikkö Pekka Saarinen AFRYn ratasuunnittelusta.  

Kehitysvaiheessa valmisteltiin suunnittelussa tarvittavia lähtötietoja ja periaateratkaisuja sekä laadittiin johtamisjärjestelmä ja aikataulu nyt alkavaan rakentamissuunnitelmavaiheeseen. 

AFRYltä monialaista suunnitteluosaamista hankkeeseen

AFRY vastaa hankkeessa rata-, geo-, tiesuunnittelun lisäksi ympäristösuunnittelusta, kunnallistekniikan suunnittelusta, projektinjohtotehtävistä sekä silta- ja rakennesuunnittelusta. AFRYn vastuulla on seitsemän radan varrelle sijoittuvan sillan sekä niiden tukimuurien ja paalulaattojen suunnittelu.

”AFRYllä on erinomaiset valmiudet hankkeen rakentamissuunnitteluun. Tunnemme kohteen hyvin, koska olemme vastanneet myös sen edellisestä suunnitteluvaiheesta ja suunnitelma-aineistoista. Kohteessa korostuu vaativan ratateknisen suunnittelun ohella geo- ja siltasuunnittelu, jotka ovat AFRYn keihäänkärkivahvuuksia”, johtaja Mikko Inkala AFRYn Infra-liiketoimintayksiköstä sanoo. 

Rakentamissuunnitelmavaihe jatkuu vuoden 2026 loppuun, jolloin rakentaminen alkaa. Rakentamista valmistelevia töitä aletaan tehdä jo vuoden 2025 lopussa muun muassa esikuormituspenkereiden osalta.

Hanke on osa Helsinki-Riihimäki-ratahanketta, jossa kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Tämän ratahankkeen aikana AFRY on vastannut Hyvinkään ja Riihimäen välille rakennettavien lisäraiteiden lisäksi Ainola-Purola-lisäraiteiden rakentamissuunnitelmista, Tikkurilan vaihdemuutosten suunnittelusta, Kerava-Jokela-välin lisäraiteiden yleissuunnitelmasta ja ratasuunnitelmasta sekä Kytömaa-Ainola-välin rakentamissuunnitelmasta. Lue hankkeesta lisää Väyläviraston sivuilta: https://vayla.fi/helsinki-riihimaki

13.01.2025 11.45Espoo?Salo-oikoradan yleissuunnitelma hyväksyttiin
10.01.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.01.2025 12.00SSAB suunnittelee Virsbon kalliopulttiliiketoimintansa myymistä yhdysvaltalaiselle Jennmarille
06.01.2025 11.00Metso toimittaa energiatehokkaaseen HPGR -teknologiaan perustuvat keskeiset prosessilaitteet kultaprojektiin Norsunluurannikolle
03.01.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 3.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
02.01.2025 11.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 marraskuussa 2,3 % vuodentakaisesta
30.12.2024 10.00Metso toimittaa energiatehokkaat Vertimill- ja HIGmill-jauhinmyllyt Reko Diq -kupari-kultakaivosprojektiin
27.12.2024 20.30KATSO TÄSTÄ 27.12. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
26.12.2024 9.00Maarakennusalan kustannukset laskivat 0,5 % marraskuussa 2024 vuoden takaisesta
23.12.2024 11.00Oulunsalon ja Hailuodon välinen maayhteys avautui työmaaliikenteelle

Siirry arkistoon »