Oulunsalon ja Hailuodon välinen maayhteys avautui työmaaliikenteelle

23.12.2024 11.00

Louhepenkereen ja työsillan liittymäkohta lumipeitteisellä merellä. Penkereellä kulkee useita työmaa-ajoneuvoja ja -koneita.

Hailuodon kiinteän yhteyden rakentamisessa saavutettiin viime viikolla merkkipaalu, kun mantereelta tuleva louhepenger kohtasi Huikun työsillan. 

Hailuodon kiinteän yhteyden rakenteilla oleva louhepenger ylitti Oulun ja Hailuodon kuntarajan 12. joulukuuta, ja viime viikolla kurottiin umpeen rako penkereen pään ja Huikun työsillan välillä. Koko yhteysväli Oulunsalosta Hailuotoon on nyt rakennettu niin, että työmaa-ajoneuvot pääsevät kulkemaan sitä pitkin ja lauttakuljetusten tarve vähenee.

Työnaikaiset veneilyaukot Huikun työsillassa ja Riutun siltapaikan läheisyydessä on suljettu talveksi. Jäällä liikkujat voivat talvikaudella ohittaa työmaan oheiseen karttaan merkittyä reittiä pitkin yhteyden mantereen puoleisessa päässä. Ohitusreitin käyttäjien tulee muistaa väistää Hailuodontiellä kulkevaa liikennettä.

Kulkureitti Hailuodon kiinteän yhteyden työmaan läpi talvikaudella Riutunkarin kohdalla.

Työpenger avuksi poikkeustilanteissa

ELY-keskus tiedotti aiemmin, että Hailuodon lauttaliikenne saattaa keskeytyä talven aikana lauttaväylällä vallitsevien jääolosuhteiden takia. Poikkeustilanteessa liikenne saaren ja mantereen välillä hoidetaan osittain lautalla ja osittain kiinteän yhteyden työpengertä pitkin. Tuolloin pengertieosuudella liikutaan aina saattoauton perässä turvallisuuden varmistamiseksi.

6,5 kilometriä pengertä ja työsilta

Kiinteän yhteyden rakentaminen käynnistyi viime toukokuussa Riutunkarin rannasta. Sen jälkeen pengertä on rakennettu meren halki yhteensä noin 5,5 kilometriä Riutun sillan työpenger mukaan lukien. Huikun siltapaikalla louhepenger kohtaa noin 750 metriä pitkän työsillan ennen viimeistä pengerkilometriä työsillan ja Hailuodon välillä.

Penkereen pinta on ensimmäisessä vaiheessa rakennettu noin metrin korkeudelle merenpinnasta. Lopullinen tien pinta tulee olemaan vähintään 3,5 metriä merenpinnan yläpuolella. Kaikkiaan pen-gertien rakentamiseen tarvitaan yli 1,3 miljoonaa kuutiometriä kiviainesta.

13.01.2025 11.45Espoo?Salo-oikoradan yleissuunnitelma hyväksyttiin
10.01.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.01.2025 12.00SSAB suunnittelee Virsbon kalliopulttiliiketoimintansa myymistä yhdysvaltalaiselle Jennmarille
06.01.2025 11.00Metso toimittaa energiatehokkaaseen HPGR -teknologiaan perustuvat keskeiset prosessilaitteet kultaprojektiin Norsunluurannikolle
03.01.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 3.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
02.01.2025 11.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 marraskuussa 2,3 % vuodentakaisesta
30.12.2024 10.00Metso toimittaa energiatehokkaat Vertimill- ja HIGmill-jauhinmyllyt Reko Diq -kupari-kultakaivosprojektiin
27.12.2024 20.30KATSO TÄSTÄ 27.12. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
26.12.2024 9.00Maarakennusalan kustannukset laskivat 0,5 % marraskuussa 2024 vuoden takaisesta
23.12.2024 11.00Oulunsalon ja Hailuodon välinen maayhteys avautui työmaaliikenteelle

Siirry arkistoon »