Oulunsalon ja Hailuodon välinen maayhteys avautui työmaaliikenteelle23.12.2024 11.00
Hailuodon kiinteän yhteyden rakentamisessa saavutettiin viime viikolla merkkipaalu, kun mantereelta tuleva louhepenger kohtasi Huikun työsillan.Hailuodon kiinteän yhteyden rakenteilla oleva louhepenger ylitti Oulun ja Hailuodon kuntarajan 12. joulukuuta, ja viime viikolla kurottiin umpeen rako penkereen pään ja Huikun työsillan välillä. Koko yhteysväli Oulunsalosta Hailuotoon on nyt rakennettu niin, että työmaa-ajoneuvot pääsevät kulkemaan sitä pitkin ja lauttakuljetusten tarve vähenee. Työnaikaiset veneilyaukot Huikun työsillassa ja Riutun siltapaikan läheisyydessä on suljettu talveksi. Jäällä liikkujat voivat talvikaudella ohittaa työmaan oheiseen karttaan merkittyä reittiä pitkin yhteyden mantereen puoleisessa päässä. Ohitusreitin käyttäjien tulee muistaa väistää Hailuodontiellä kulkevaa liikennettä. Työpenger avuksi poikkeustilanteissaELY-keskus tiedotti aiemmin, että Hailuodon lauttaliikenne saattaa keskeytyä talven aikana lauttaväylällä vallitsevien jääolosuhteiden takia. Poikkeustilanteessa liikenne saaren ja mantereen välillä hoidetaan osittain lautalla ja osittain kiinteän yhteyden työpengertä pitkin. Tuolloin pengertieosuudella liikutaan aina saattoauton perässä turvallisuuden varmistamiseksi. 6,5 kilometriä pengertä ja työsiltaKiinteän yhteyden rakentaminen käynnistyi viime toukokuussa Riutunkarin rannasta. Sen jälkeen pengertä on rakennettu meren halki yhteensä noin 5,5 kilometriä Riutun sillan työpenger mukaan lukien. Huikun siltapaikalla louhepenger kohtaa noin 750 metriä pitkän työsillan ennen viimeistä pengerkilometriä työsillan ja Hailuodon välillä. Penkereen pinta on ensimmäisessä vaiheessa rakennettu noin metrin korkeudelle merenpinnasta. Lopullinen tien pinta tulee olemaan vähintään 3,5 metriä merenpinnan yläpuolella. Kaikkiaan pen-gertien rakentamiseen tarvitaan yli 1,3 miljoonaa kuutiometriä kiviainesta. |