Renault Trucks ja Schwing-Stetter mullistavat betonikuljetuksen - 5-akselinen täyssähköbetoniauto ensiesittelyssä Bauma-messuilla15.04.2025 9.36
Rakennuskonealan jättitapahtuma Bauma 2025 toimi näyttämönä uraauurtavalle innovaatiolle, kun Renault Trucks ja Schwing-Stetter esittelivät yhteistyössä kehittämänsä täyssähköisen, 5-akselisen ja telivetoisen betoniauton. Uusi Renault Trucks E-Tech C 10x4 kykenee kuljettamaan jopa 10 kuutiometriä betonia, täysin ilman paikallispäästöjä, ja ilman kompromisseja suorituskyvyn tai kantavuuden suhteen.Maahantuontiyhtiö Volvo Finland Ab:n Renault Trucks Suomen toimintojen maajohtaja Juha Mattila korostaa, että kyseessä ei ole prototyyppi vaan tehdasvalmis ajoneuvo. - Tässä meillä on töihin valmis tehdastuote, täysin sähköinen 10x4-alusta, joka avaa raskaisiin kuljetuksiin uuden aikakauden. Viisiakselisen sähkökuorma-auton rakenne poikkeaa monin osin perinteisestä. Näkyvin, ja koko toteutuksen mahdollistanut oivallus on akustojen sijoittaminen ohjaamon taakse rungon päälle. Täyttä on - mutta toimii, Mattila kertoi betonin kuljetus- ja käsittelyratkaisuja tarjoavan Schwing-Stetterin bauma-osastolla. Renault Trucks E-Tech C 10x4 edustaa uuden sukupolven päästötöntä raskasta kalustoa. Etupuskuri ja maski ovat saaneet kevyitä muotoilupäivityksiä sähkömallin ilmeen erottamiseksi dieselmalleista. Hashtag "JoinTheGoodMove" kannustaa alan ammattilaisia siirtymään kohti vähäpäästöistä kuljetusta. Hiilineutraalius ja käytännöllisyys samassa paketissaBetoninkuljetus on yksi raskaimpia ja energiatiheimpiä kuljetusmuotoja. Sähköajoneuvojen yleinen haaste on akustojen paino, joka syö hyötykuormaa. Tässä Renault Trucks on onnistunut innovoimaan poikkeuksellisesti: 5-akselinen alusta, uusi akselirakenne ja Schwing-Stetterin täysin sähköinen sekoitin mahdollistavat jopa 10 m³ betonin kuljettamisen yhdellä latauksella. Renault Trucks E-Tech C 10x4 ja Schwing-Stetterin sähkömixeri lähtövalmiina. Kääntyvä viides akseli parantaa ketteryyttä ahtaissa olosuhteissa, kuten kaupunkityömailla. Ajoneuvon toimintamatkaksi on ilmoitettu jopa 140 km 45 minuutin välilatauksella, tai 110 km yhdellä latauksella. Tämä riittää useimmille betonitoimituksille – esimerkiksi neljään 35 kilometrin edestakaiseen matkaan päivässä. Tarvittaessa työmaalla voidaan käyttää myös verkkovirtaa sekoittimen pyörittämiseen, mikä vapauttaa kantamaa entisestään. Sähköakkujen sijoitus ohjaamon taakse on ratkaisu, jolla vapautetaan tilaa alustarakenteessa. Korkea kotelointi sisältää jopa 450 kWh:n akuston. Tämä rakenne antaa mahdollisuuden myös modulaarisiin päivityksiin, jos akkukapasiteettia halutaan kasvattaa tulevaisuudessa. Uusia mahdollisuuksiaMattilan mukaan kyselyitä on jo tullut muista käyttötarkoituksista. - Vaikka tämä esiteltiin betoniautona, tätä alustaa voi käyttää monenlaisiin sovelluksiin: kippiautoihin, nostokalustoon, mihin tahansa missä tarvitaan iso kantavuus ja päästötön ratkaisu. Ja koska tämä on tehdastuote, valmistuskapasiteetti on olemassa. Juha Mattila esitteli Renault Trucks E-Tech C 10x4 -sähköbetoniautoa messualueella Suomalaisille asiakkaille. Ohjaamo on rakennettu tuttuun C-mallin ergonomiaan, mutta kojelauta on muokattu tukemaan sähkötekniikkaa. Näkyvyyttä parantavat kamerapeilit puuttuvat vielä tästä esisarjan mallista – ne ovat tulossa myöhemmin vakiona. Renault Trucksin sähköisten voiman ulosottojen valikoima taipuu useimpiin käyttötarpeisiin – sekä suora sähköinen, että mekaaninen vaihtoehto esimerkiksi pumpuille. Käytettävyys ei eroa dieselversioista. - Jos osaat ajaa dieselillä, ajat tälläkin. Käyttöliittymä, hallintalaitteet – kaikki on tuttua, Mattila vakuuttaa. Juha Mattila esitteli uuden täyssähköisen betoniauton Schwing-Stetterin osastolla. Alustan ja korin viimeistelyt ovat saaneet osakseen paljon kiinnostusta messuvierailta – erityisesti komea valkoisen, sinisen ja vihreän värisävyjä onnistuneesti yhdistelevä ”sähköteema” on suunniteltu symboloimaan puhdasta energiaa. Uusi standardiRenault Trucks C E-Tech 10x4 tulee myyntiin Suomessa ja kuudessa muussa Euroopan maassa, joissa paikallinen lainsäädäntö sallii 42 tonnin kokonaismassan 5-akselisille ajoneuvoille. Renault Trucks ajaa myös eurooppalaisten säädösten yhdenmukaistamista sähkökuorma-autojen mahdollistamiseksi laajemmin rakennuslogistiikassa. Renault Trucks ja Schwing-Stetter ovat osoittaneet, että sähköinen raskas kuljetus ei ole enää tulevaisuutta – se on tätä päivää. - Tätä se tulevaisuus on. Täyttä sähköä, täyttä kantavuutta – ilman kompromisseja, tiivistää Mattila.
|
23.04.2025 14.00 | Koneosapalvelu mukana Mansen Mörinöillä 25.-26.4.2025 |
23.04.2025 10.30 | Uusi kaivukoneratkaisu yhdisti sähkövoiman ja tarkan koneohjauksen |
23.04.2025 9.00 | Hyviä uutisia! Tulossa nyt perjantaina Mansen Mörinät -erikoislähetys - lähde mukaan! |
18.04.2025 19.00 | KATSO TÄSTÄ 18.4. LÄHETYS! Pääsiäisviikon maarakennus, kuljetus ja metsäalan uutisia |
17.04.2025 15.00 | Mansen Mörinät 2025: Suomen Rakennuskoneella tarjolla parasta meininkiä |
16.04.2025 11.00 | Rakennuskustannukset nousivat 0,3 % maaliskuussa 2025 vuoden takaisesta |
15.04.2025 16.38 | Uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli loppuvuodesta 2026 |
15.04.2025 9.36 | Renault Trucks ja Schwing-Stetter mullistavat betonikuljetuksen - 5-akselinen täyssähköbetoniauto ensiesittelyssä Bauma-messuilla |
15.04.2025 8.00 | Porahuoltopalveluja pohjoisen Suomen alueella |
14.04.2025 12.00 | Bauma 2025: Rakennuskoneiden tulevaisuus nähtiin Münchenissä |
Siirry arkistoon » |