Uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli loppuvuodesta 2026

15.04.2025 16.38

Siltavaihtoehto_1_4-ritva_p.png Nykyisen teräsbetonisen kaarisillan tilalle rakennetaan jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta. Uusi Mähkönsilta otetaan käyttöön viimeistään marraskuun 2026 lopussa ja samalla palautuu kaivattu liikenneyhteys Lieksanjoen yli.

Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.  

– Vuonna 1930 käyttöön otettu kaarisilta on ollut huonon kuntonsa takia käyttökiellossa ajoneuvoliikenteeltä jo yli 10 vuoden ajan ja ollut ainoastaan kävelijöiden ja pyöräilijöiden käytössä.  Aloitamme työt viikolla 18 työsillan rakentamisella. Kun uusi silta vuoden 2026 lopussa valmistuu, palautuu kaivattu liikenneyhteys Lieksanjoen yli, summaa rakennuspäällikkö Ari Välimaa Kreatelta.

Lieksanjoen nykyisin ylittävä silta on teräsbetoninen kaarisilta, joka puretaan syyskuun loppuun 2025 mennessä. Uusi Mähkönsilta on jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta, jonka pituus on 114 metriä. Hyötyleveys on 11,3 metriä, josta kevyen liikenteen osuus on 3,5 metriä, joten uusi silta on lähes 6,5 metriä edeltäjäänsä leveämpi. Sillan suunnittelussa on käytetty arkkitehtiä, mikä takaa tyylikkään kokonaisuuden verrattuna perusväylän kohteisiin.

– Siltaan tulee puulla verhoillut teräskaiteet sekä näyttävä kauko-ohjattava ledivalaistus, mutta sitä ennen betonoimme uuden sillan tuet ensi talvena ja kannen kesällä 2026, Välimaa kertoo. 

Liikenne ohjataan rakennustöiden ajaksi kiertotielle kantatien 73 kautta.

Vedenkorkeuden vaihtelut ja virtaamaolosuhteet lisäävät haastavuutta

Kaksiaukkoinen vanha silta on perustettu puupaalujen varaan, kun taas uudessa sillassa aukkoja on kolme ja paalutuksessa käytetään teräspaaluja. Lieksanjoen vedenkorkeuden vaihtelut ja virtaamaolosuhteet lisäävät rakentamisen vaativuutta.

– Paalutamme uuden sillan maatuet penkereeltä ja välituet työsillalta. Koska anturat tulevat olemaan veden alla, työskentelemme myös vedenalaisissa kasuuneissa. Tulva-aikana joessa voi virrata jopa seitsemänkertainen määrä vettä, ja myös normaaliolosuhteissa rannan olosuhteet voivat poiketa merkittävästikin rakentamisen aikana. Kiinnitämmekin kohteen suunnitteluun ja töiden turvalliseen etenemiseen erityistä huomiota, Välimaa sanoo.

Varsinaisten siltatöiden lisäksi Kreate toteuttaa Lieksan keskustassa sijaitsevalla urakka-alueella katurakenteiden ja hulevesiverkoston saneerauksen noin 350 metrin matkalla sekä asfaltointi-, valaistus- ja vihertyöt.

Urakan tilaajana on Lieksan kaupunki ja sen arvo on noin 5,4 miljoonaa euroa, joka kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Uusi Mähkönsilta otetaan käyttöön viimeistään marraskuun 2026 lopussa ja kokonaisuudessaan urakka valmistuu vuoden 2026 loppuun mennessä. 

23.04.2025 14.00Koneosapalvelu mukana Mansen Mörinöillä 25.-26.4.2025
23.04.2025 10.30Uusi kaivukoneratkaisu yhdisti sähkövoiman ja tarkan koneohjauksen
23.04.2025 9.00Hyviä uutisia! Tulossa nyt perjantaina Mansen Mörinät -erikoislähetys - lähde mukaan!
18.04.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 18.4. LÄHETYS! Pääsiäisviikon maarakennus, kuljetus ja metsäalan uutisia
17.04.2025 15.00Mansen Mörinät 2025: Suomen Rakennuskoneella tarjolla parasta meininkiä
16.04.2025 11.00Rakennuskustannukset nousivat 0,3 % maaliskuussa 2025 vuoden takaisesta
15.04.2025 16.38Uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli loppuvuodesta 2026
15.04.2025 9.36Renault Trucks ja Schwing-Stetter mullistavat betonikuljetuksen - 5-akselinen täyssähköbetoniauto ensiesittelyssä Bauma-messuilla
15.04.2025 8.00Porahuoltopalveluja pohjoisen Suomen alueella
14.04.2025 12.00Bauma 2025: Rakennuskoneiden tulevaisuus nähtiin Münchenissä

Siirry arkistoon »