Stonepower -poravaunuja Kanadaan - tuotanto ennätysvauhdissa

05.05.2025 9.00

stone1.jpg

Vaikka infrarakentamisessa eletään haasteellisia aikoja niin Stonepowerin kokoonpanosta Kokemäellä valmistuu poravaunuja todella hyvää tahtia. Kotimaan markkina on vetänyt mukavasti ja myös vientiin vaunuja lähtee tasaisesti.

Suomalainen poralaitevalmistaja Stonepower on tehnyt yli 20 vuotisen historiansa suurimman yksittäisen poravaunukaupan loppuvuodesta 2024. Talven ja kevään 2025 aikana Kanadaan toimitetaan kahdeksan Stonepower Spider -poravaunua, jotka tulevat työskentelemään Montrealin metron laajennustyömaalla. Lisäksi sopimukseen sisältyy optio mahdollisista lisävaunuista.

Kotimaan markkinoiden tarpeeseen syntyneiden Stonepower -poravaunujen kehitys ja valmistus alkoi 2000-luvun alkupuolella, minkä jälkeen vientimarkkinoille on otettu askeleita rauhallisen harkitusti.

- Ajatuksena on ollut tehdä uusilla markkina-alueilla perusteellista pohjatyötä ja valitsemalla oikeat yhteistyökumppanit, joilla on myynnin lisäksi vahva ote myös huoltotoimintoihin. Viennin kehittäminen alkoi kovan kiven Skandinaviasta; Ruotsissa toiminta alkoi vuonna 2010 ja Norjassa muutama vuosi myöhemmin. Molempiin naapurimaihin onkin toimitettu jo merkittäviä määriä Stonepower -vaunuja, mitkä ovat vakuuttaneet porausalan ammattilaiset ainutlaatuisilla ominaisuuksillaan, kertoo Stonepowerin toimitusjohtaja Mikko Mäkimattila.

Huoltotoimintoihin panostava yhteistyökumppani

Pohjois-Amerikan markkinoiden suuntaan katseet kääntyivät tosissaan pari vuotta sitten kun Kanadasta löytyi yhteistyökumppaniksi Solution Mécanique Diésel, jonka kanssa solmittiin Stonepower -poravaunujen maahantuontisopimus.

- Yrityksellä on parinkymmenen vuoden vankka kokemus poralaitteiden myynnistä ja huollosta Quebecin alueella. Erityisesti heidän vahva panostuksensa huolto-organisaation toimintaan vakuutti yhteistä tulevaisuutta suunniteltaessa, toteaa Mäkimattila.

Ensimmäiset Stonepower -vaunut päästiin toimittamaan Kanadaan nopeasti yhteistyön alettua. 

- Maahantuoja hankki yhden Spider -poravaunun demokäyttöön ja toinen Spider toimitettiin porausalan oppilaitokseen koulutuskäyttöön, joten molempiin yksiköihin ovat päässeet tutustumaan lukuisat porausalan nykyiset ja tulevat ammattilaiset, sanoo Mäkimattila.

stone2.jpg
- Loppuvuodesta 2024 tehtiin yrityksen historian suurin yksittäinen kauppa, kun Kanadaan päästään toimittamaan kahdeksan Stonepower Spider -poravaunua, mitkä menevät Montrealin metrolaajennus työmaalle talven ja kevään 2025 aikana, ilmoittaa toimitusjohtaja Mikko Mäkimattila. 
 

Stonepower -poravaunut vakuuttivat Montrealin metrohankkeen tekijät

Montrealin metrolinjan 6 kilometrin ”Blue Line” laajennukseen tarvittavien poravaunujen kaupan pohjustaminen oli perusteellinen ja pitkä projekti: 

- Kyseessä on provinssin yksi suurimmista infraprojekteista tällä hetkellä. Ostaja kartoitti toimittaja vaihtoehdot hyvin tarkasti ja suoritti valittujen kandidaattien poravaunuilla testiporauksia sekä erilaisia analysointeja. Lopulta poravaunuksi valikoitui 14,5 tonnin painoinen tela-alustainen Stonepower Spider ainutlaatuisten ominaisuuksiensa kuten 350° ympäripyörivyytensä, hyvän maastokyvyn ja ulottuvuutensa takia sekä maahantuojan tarjoaman huoltokokonaisuuden ansiosta. 

Uuden sukupolven älykkäät poravaunut

Ensimmäinen Spider toimitettiin Montrealiin tammikuussa ja koko kahdeksan vaunun sarja on töissä metrotyömaalla toukokuun loppuun mennessä.

- Toimitetut koneet ovat uuden sukupolven Spider -mallia, joissa hyödynnetään älykkäitä HAWE väyläventtiileitä ja -ohjauksia mitkä tehostavat operointia entisestään. Käytössä on myös etäyhteystoiminnot eli ohjelmistopäivitykset onnistuvat huollolta etänä samoin kuin vikakoodien luku ja koneen parametrien säätö. Asiakas pystyy hyödyntämään etäyhteyttä laajasti koneesta ja poraustyömaasta saatavan datan avulla, kuten mm. tehtyjen porareikien ja metrien määrästä, polttoaineenkulutuksesta, koneen sijainnista, huoltoväleistä jne. kertoo Stonepower poravaunujen kehittäjä Petri Lehtinen.

stone3.jpg

- Uuden sukupolven Stonepower -poravaunuissa on paljon uusia teknisiä ratkaisuja, mitkä on mietitty yhdessä asiakkaiden kanssa tehostamaan heidän työskentelyään, kertoo Stonepower poravaunujen kehittäjä  Petri Lehtinen.

Jatkuvaa kehitystä asiakaspalautteen perusteella

Älyn lisäksi Stonepowerin jatkuva kehitystyö ja asiakkaiden kuunteleminen näkyy myös poravaunujen rakenteellisissa päivityksissä:

- Uudessa Spiderissa on kaksi tukijalkaa takana aiemman yhden sijaan, joten vaunu saadaan pysymään vakaasti paikallaan entistäkin haastavimmissa porauskohteissa. Lisää stabiliteettia tuo myös vinssin siirto alavaunun takaa sen eteen, jolloin se on paremmin porarin seurattavissa, joka yleensä käyttää vaunua radio-ohjauksella vaunun etupuolelta. Kanadaan toimitettavissa vaunuissa käytetään Montabert HC150 -porakoneita ja omaa valmistusta olevaan porapalkkiin tulevaa vesisumujärjestelmäämme, mikä sitoo tehokkaasti kallioporauksesta aiheutuvan kvartsipölyn ja imuri kerää kostean pölymassan. Järjestelmä olikin muuten yksi tärkeä tekijä Kanadan kaupassa.

Tuotanto vauhdissa – vientimarkkinoita laajennetaan

Vaikka infrarakentamisessa eletään haasteellisia aikoja niin Stonepowerin kokoonpanosta Kokemäellä valmistuu poravaunuja tänä vuonna ennätyksellinen määrä. Vaunujen teräsrunkorakenteet valmistetaan Kiikoisten Konepajassa, mikä mahdollistaa kapasiteetin skaalaamisen valmistusmäärien kasvaessa.

- Kotimaan markkinat ovat vetäneet jopa yllättävän hyvin erityisesti kiilaamisen yleistymisenä louhinnassa. Meillä on tarjota Spider -vaunuun kehittämämme Drill and Split -porapalkki, millä voidaan tehdä sekä poraaminen että kiilaaminen kerralla työlaitteita vaihtamatta. Useat asiakkaat ovatkin jatkossa hankkimassa koneita pelkällä Drill and Split -porapalkilla ilman perinteistä pengerlouhintapalkkia, mikä kuvastaa hyvin louhintatyömenetelmien muutosta, analysoi Petri Lehtinen. 

Skandinavian vientimarkkinoilla Ruotsi on vetänyt mukavasti mutta Norjassa poralaitteiden kysyntä on ollut hetkellisesti rauhallisempaa.

- Teemme töitä uusien vientimarkkinoiden kanssa, joista Ranskaan on tehty pitkään pohjustuksia ja toimitettukin jo pari vaunua. Nyt saatu Montrealin metroprojektin iso kauppa on todella merkittävä ensi vuoden toimituksiimme ja poikii varmasti lisää onnistumisia tulevaisuudessa laajemminkin Kanadan alueella. Ja osallistuimme huhtikuussa ensimmäistä kertaa Bauma -näyttelyyn mikä oli kaikin puolin menestys ja poikii varmasti kauppaa tulevaisuudessa, ilmoittaa Mikko Mäkimattila.

15.05.2025 8.00Kiviaineskuljetuksia tehokkaalla kalustolla
14.05.2025 17.00Normet laajentaa sähköistä SmartDrive-mallistoaan uusilla XS- ja L-sarjoilla
14.05.2025 8.00Erikoiskohteiden urakointia edistyksellisillä työmenetelmillä
13.05.2025 9.00Punnitustieto tärkeä osa prosessien hallintaa
09.05.2025 22.00KATSO TÄSTÄ 2.5. LÄHETYS! Kuljetus, maarakennus ja metsäalan uutisia & rata-ajoa - mukana laaja kooste Oulun Oikiat konepäiviltä
09.05.2025 16.09Kompakti Develon DX17Z-7 -kaivukone Genovan rantahankkeessa
08.05.2025 11.00Vesihuoltoalan asiantuntijatapahtuma Tampereella 14.-15.5.2025: 90 puheenvuoroa, uutta tutkimustietoa ja käytännön esimerkkejä
07.05.2025 7.30Alitustyöt ammattitaidolla
06.05.2025 7.30Ammann -maahantuonti Sailmetille
05.05.2025 9.00Stonepower -poravaunuja Kanadaan - tuotanto ennätysvauhdissa

Siirry arkistoon »