Kiviaineskuljetuksia tehokkaalla kalustolla15.05.2025 8.00
MJL Kuljetus Oy:n toiminnan runko on kiviainestoimitukset Pirkanmaan alueella. Kasettiyhdistelmissä luotetaan Laurinahon laatuun ja asiakaskohtaiseen räätälöintiin. Matti Laaksonen perusti MJL Kuljetuksen vuonna 2009: - Kokemusta alasta on kertynyt nuoresta saakka ensin isäni perustamassa Kuljetus Laaksosessa ja lisäksi työskentelin kuljettajana mm. Laurilan Betonilla ja Ylijoki Kuljetuksella. Kuorma-autojen lisäksi tuli ajettua monenlaisia työkoneita, mikä antoi hyvää pohjaa omalle yrittäjäuralle.
Kiviaineksia kuljetetaan suurella volyymillaTusinan verran vakituisia osaajia työllistävä MJL Kuljetus keskittyy kuljetustoimintaan mutta myös konetöitä tehdään. - Meillä on kiviainesalueet Hämeenkyrössä sekä Ikaalisten-Jämijärven rajamailla, joissa hoidamme seulonnan ja autojen lastaukset pyöräkuormaajilla. Toimitamme hiekkaa merkittäviä määriä MV-Betonille Nokialle sekä soraa ja mursketta rakentamisen tarpeisiin eri puolille Pirkanmaata. Kuljetukset hoituvat omalla autokalustolla sekä tarpeen mukaan ajossa on myös alihankkijoiden autoja. Teemme jonkin verran edelleen myös maanrakennustöitä mutta varsinainen urakointi on jäänyt viime vuosina vähemmälle, kertoo Laaksonen.
Kuorma-autoja on ajossa yhteensä kuusi kappaletta. - Tällä hetkellä varsinaisia kasettiyhdistelmiä on kaksi kappaletta ja kasettiperävaunuja kolme, mihin yhteen on rakentumassa veturiksi nokkamallin Scania, mitä merkkiä onkin aina ollut kaikki automme. Koukkuautoilla ajetaan mm. Kyröskosken paperitehtaan kierrätyslavoja, hoidetaan lumenajoa ja kuljetetaan purkujätteitä sekä siirrellään koneita.
Parkanossa tehdään räätälöityä laatuaLaurinaho-Yhtiöiden kanssa yhteistyö alkoi vuonna 2017 kun Parkanossa tehtiin käytetystä RKP:n 3 akselisesta kasettivaunusta 5-akselinen. - Projekti meni mallikkaasti ja sen jälkeen on Laurinaho tehnyt meille kaksi uutta LCT -kasettiyhdistelmää vuosina 2019 ja 2022, joiden perään valmistui uudet 4-akseliset LCT -vaunut, joissa kasetointijärjestelmä ja tekniikka muutenkin on pelannut luotettavasti. Lisäksi on hankittu laadukkaasti Hardoxista tehtyjä lavoja ym. ja oli meillä pitkään soranajossa myös 3-akselinen LCT -puoliperävaunukin. Vanhempi kasettiyhdistelmä kaatui viime kesänä kippauksessa ja sen Laurinaho remontoi perusteellisesti niin että auton apurunko ja päällirakenteet sekä lavoja uusittiin ja 4-akselinen LCT -perävaunu on kokonaan uusi soveltuen myös vaihtolavakäyttöön. Samalla yhdistelmän lämpölava rakennetta kehitettiin niin että nyt myös perävaunussa on lavanpohjassa lämmitys, mitä ei taida Suomessa kovin monesta kasettiyhdistelmistä löytyä. Idean toteutus onnistui hyvin ja nyt maa-ainekset ei jäädy kärryn lavaan kiinni ilman että tarvitsee glykolia tai polttoainetta lavalle ruiskutella, mitä ei voi oikein tehdä betonihiekkaa ajettaessa. Veturin kasettilavassa lämpiää pohjan lisäksi seinätkin, sanoo Laaksonen.
Kärryn lämpölava on Laaksosen mukaan hyvä esimerkki Laurinahon asiakaslähtöisestä toimintatavasta: - Asioita mietitään porukalla ja sitten ne toteutetaan laadukkaasti. Kun pääsee vaikuttamaan rakenteisiin, niin lopputulos on juuri sellainen, mikä sopii omiin tarpeisiin parhaiten, kehuu Laaksonen. |