Kiviaineskuljetuksia tehokkaalla kalustolla

15.05.2025 8.00

laurin1.jpg
MJL Kuljetus Oy tarjoaa kiviaineksia laajasti Pirkanmaan alueella – kuvassa ollaan toimittamassa betonihiekkaa MV-Betonin asemalle Nokialle Laurinaho-Yhtiöiden valmistamalla kasettiyhdistelmällä.

MJL Kuljetus Oy:n toiminnan runko on kiviainestoimitukset Pirkanmaan alueella. Kasettiyhdistelmissä luotetaan Laurinahon laatuun ja asiakaskohtaiseen räätälöintiin.

Matti Laaksonen perusti MJL Kuljetuksen vuonna 2009:

- Kokemusta alasta on kertynyt nuoresta saakka ensin isäni perustamassa Kuljetus Laaksosessa ja lisäksi työskentelin kuljettajana mm. Laurilan Betonilla ja Ylijoki Kuljetuksella. Kuorma-autojen lisäksi tuli ajettua monenlaisia työkoneita, mikä antoi hyvää pohjaa omalle yrittäjäuralle.

laurin2.jpg
LCT -kasettijärjestelmä toimii luotettavasti ja on nopea käyttää. LCT maa-aineslavojen laidat valmistetaan särmäämällä yhdestä Hardox 500 TUF -kulutuslevystä, jolloin laidat ovat siistin näköisiä sekä erittäin lujia sivuttaisille kuormille. 

Kiviaineksia kuljetetaan suurella volyymilla

Tusinan verran vakituisia osaajia työllistävä MJL Kuljetus keskittyy kuljetustoimintaan mutta myös konetöitä tehdään.

- Meillä on kiviainesalueet Hämeenkyrössä sekä Ikaalisten-Jämijärven rajamailla, joissa hoidamme seulonnan ja autojen lastaukset pyöräkuormaajilla. Toimitamme hiekkaa merkittäviä määriä MV-Betonille Nokialle sekä soraa ja mursketta rakentamisen tarpeisiin eri puolille Pirkanmaata. Kuljetukset hoituvat omalla autokalustolla sekä tarpeen mukaan ajossa on myös alihankkijoiden autoja. Teemme jonkin verran edelleen myös maanrakennustöitä mutta varsinainen urakointi on jäänyt viime vuosina vähemmälle, kertoo Laaksonen.

laurin3.jpg
MJL Kuljetuksen uusi ilmajousitettu 4-akselinen LCT -kasettiperävaunu soveltuu myös vaihtolavakäyttöön. Vaunussa on 19,5” vannekoko mikä antaa lisää sisäkorkeutta lavaan ja sitä kautta tilavuutta.

Kuorma-autoja on ajossa yhteensä kuusi kappaletta. 

- Tällä hetkellä varsinaisia kasettiyhdistelmiä on kaksi kappaletta ja kasettiperävaunuja kolme, mihin yhteen on rakentumassa veturiksi nokkamallin Scania, mitä merkkiä onkin aina ollut kaikki automme. Koukkuautoilla ajetaan mm. Kyröskosken paperitehtaan kierrätyslavoja, hoidetaan lumenajoa ja kuljetetaan purkujätteitä sekä siirrellään koneita.

laurin5.jpg
LCT -kasettiyhdistelmän lavat on kätevä tyhjätä hiekasta yksi kerrallaan betonilaitoksen prosessiin. 

Parkanossa tehdään räätälöityä laatua

Laurinaho-Yhtiöiden kanssa yhteistyö alkoi vuonna 2017 kun Parkanossa tehtiin käytetystä RKP:n 3 akselisesta kasettivaunusta 5-akselinen. 

- Projekti meni mallikkaasti ja sen jälkeen on Laurinaho tehnyt meille kaksi uutta LCT -kasettiyhdistelmää vuosina 2019 ja 2022, joiden perään valmistui uudet 4-akseliset LCT -vaunut, joissa kasetointijärjestelmä ja tekniikka muutenkin on pelannut luotettavasti. Lisäksi on hankittu laadukkaasti Hardoxista tehtyjä lavoja ym. ja oli meillä pitkään soranajossa myös 3-akselinen LCT -puoliperävaunukin. Vanhempi kasettiyhdistelmä kaatui viime kesänä kippauksessa ja sen Laurinaho remontoi perusteellisesti niin että auton apurunko ja päällirakenteet sekä lavoja uusittiin ja 4-akselinen LCT -perävaunu on kokonaan uusi soveltuen myös vaihtolavakäyttöön. Samalla yhdistelmän lämpölava rakennetta kehitettiin niin että nyt myös perävaunussa on lavanpohjassa lämmitys, mitä ei taida Suomessa kovin monesta kasettiyhdistelmistä löytyä. Idean toteutus onnistui hyvin ja nyt maa-ainekset ei jäädy kärryn lavaan kiinni ilman että tarvitsee glykolia tai polttoainetta lavalle ruiskutella, mitä ei voi oikein tehdä betonihiekkaa ajettaessa. Veturin kasettilavassa lämpiää pohjan lisäksi seinätkin, sanoo Laaksonen.

laurin6.jpg
MJL Kuljetuksen kokenut kuljettaja Vili Mäkinen on tyytyväinen y
hteistyöhän Laurinaho-Yhtiöiden kanssa:
- Parkanossa kuunnellaan asiakkaan toiveita ja räätälööinnit toteutetaan laadukkaasti.

Kärryn lämpölava on Laaksosen mukaan hyvä esimerkki Laurinahon asiakaslähtöisestä toimintatavasta:

- Asioita mietitään porukalla ja sitten ne toteutetaan laadukkaasti. Kun pääsee vaikuttamaan rakenteisiin, niin lopputulos on juuri sellainen, mikä sopii omiin tarpeisiin parhaiten, kehuu Laaksonen.

10.11.2025 16.00Cat 325 -kaivinkoneelle uusi raskaan käytön alavaunu - lisää vakautta vaativiin olosuhteisiin
07.11.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
03.11.2025 11.40YIT aloittaa louhintatyöt maailman suurimmassa lämmön kausivarastossa Vantaalla - urakan arvo 100 miljoonaa euroa
02.11.2025 11.00Uudella otteella raskaan kaluston välitykseen - Kokka ja Kone luottaa myynnin osaamiseen ja asiakaslähtöisyyteen
31.10.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 31.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
31.10.2025 11.00Terrafamen liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa 2025, alhaiset hinnat ja valuuttakurssimuutokset heikensivät käyttökatetta
31.10.2025 9.51Develon tuo 3D-koneohjauksen kaikkiin 9-sarjan kaivinkoneisiin
28.10.2025 11.50Hitachi Construction Machinery uudistuu vaiheittain - uusi nimi LANDCROS
28.10.2025 11.40Uusi Steelwrist SQ40 laajentaa automaattikiinnikkeet myös 2 - 7 tonnin koneisiin
27.10.2025 11.45Kreate Oy on tehnyt sopimuksen SRV Infra Oy:n koko osakekannan ostosta

Siirry arkistoon »