Niko Miettinen lähti yrittäjäksi konekauppaan: Ammattitaidon tarjoaminen mahdollistaa asiakkaille kannattavat investoinnit17.06.2025 7.30
Pitkän linjan konealan ammattilainen Niko Miettinen on aloittanut yrittäjänä, tarjoten osaamistaan järkevien kalustoinvestointien tekemiseen. Kiinnostus työkoneisiin syntyi pietarsaarelaiselle Niko Miettiselle jo lapsena suvun kesämökillä Purmon Narsjärvellä: - Joutenolo mökillä oli mielestäni vähän tylsää mutta onneksi lähin naapuri oli Gösta Sjöblom; yksi Sjöbloms Grävin perustajista, ja siellä kesäpäivät sujuivat kuin siivillä työkoneita tutkien. Ja kun jalat alkoi yltää polkimille, niin pääsin myös ajamaan koneita. ProMacs keskittyy erikoiskoneiden kauppaan, joiden tekniikasta ja elinkaarikustannuksista Niko Miettisellä on laajasti kokemusta. Kuljetusalan opinnoista tehdaskuljetuksiinPeruskoulun jälkeen opintie jatkui lukioon ja valkolakkiin, minkä jälkeen kuljetusala veti puoleensa. - Pääsin Jyväskylän Ammattikorkeakouluun kuljetuspuolelle, mistä valmistuin teknikoksi 1999. Olin opiskelujen ohella käynyt ajamassa nosturiautoa ym. ja työpaikka löytyi kotipaikkakunnalta Pietarsaaren UPM:ltä, missä aloitin erilaisten laitteiden kuljettajana uuden vuosituhannen vaihtuessa. Ja siitä parin vuoden kuluttua entisen mestarin eläköityessä sain vastuulleni tehtaan sisäiset kuljetukset kokonaisuudessaan, kertoo Miettinen. Asiakkaiden kanssa mietitään oikeat ratkaisut käyttötarpeeseen, jonka jälkeen kansainvälisiltä markkinoilta haetaan parhaat ja kustannustehokkaimmat konemallit tehtävää suorittamaan. Konealan näköalapaikalla oppi todella paljonVuonna 2011 Miettinen siirtyi Adolf Lahti Yxpilan palvelukseen; ensin myyntipäälliköksi ja eteni siitä tekniseksi johtajaksi ja lopulta aluejohtajaksi. - Adolf Lahdella pääsi 12 vuoden aikana oppimaan todella paljon työkoneista ja erityisesti erikoisemmista laitteista – niin tekniikasta ja ominaisuuksista mutta myös huoltopuolesta sekä koneiden ostosta ja myynnistä. Kun aloitin yrityksen palveluksessa koneita oli noin 25 kappaletta ja lopettaessani määrä oli kasvanut nykyiseen mittakaavaan eli lähes kymmenkertaistunut. Koneita hankittaessa tehtiin perusteellista taustatyötä missä kartoitettiin optimaalinen operointitapa ja investoinnit tehtiin sen perusteella tehokkaimpiin ja koko elinkaaren ajaltaan taloudellisimpiin koneisiin. Seurasimme aina jokaisen koneen kuluja hankintahetkestä siihen, kun se myytiin käytettynä pois, minkä jälkeen nähtiin kokonaistilanne ja saatiin dataa tulevien investointien pohjaksi. Näin toimimalla merkkiuskollisuus ei näyttele mitään roolia vaan pelkät faktat; toki maahantuojan ja tehtaan huolto ym. toiminnoilla on suuri vaikutus siihen, miten koneen elinkaarikustannukset ja tuottavuus lopulta määräytyy. Kun työtehtäväänsä oikein valitut koneet ovat töissä ennakkosuunnitelman mukaisesti ja huollot hoituvat nopeasti, niin viivan alle syntyy tulosta, muistuttaa Miettinen.
Laaja suhdeverkosto konealan toimijoihinMiettiselle on syntynyt vuosikymmenten aikana jopa poikkeukselliset suhteet eri konevalmistajiin ja alan toimijoihin ympäri maailmaa. - Olen päässyt kiertämään tehtaita, messuja, konehuutokauppoja ym. 90-luvulta saakka ja kansainvälisiä suhteita on muodostunut laajasti mikä on tärkeää, sillä ihmisten välisellä yhteistyöllä näitä hommia hoidetaan, muistuttaa Miettinen.
Yrittäjäksi konekauppaanViimeiset pari vuotta Niko Miettinen on rakennellut tulevaisuuttaan konealalla uusille uomille. - Olen rauhassa miettinyt askelmerkkejä mutta alusta asti tässä uudessa tilanteessani oli selvää, että haluan lähteä yrittäjäksi niin että pääsen hyödyntämään osaamistani ja kokemustani konealan toimijoiden parhaaksi. Markkinatilanne konekauppaan lähtemisessä on ollut nyt vähintäänkin haastava, mutta uskon silti että siipeni kantavat ja perustin lokakuussa 2024 yrityksen nimeltään ProMacs Heavy Machinery Oy, mikä tulee käyttämään toiminnassa ProMacs -nimeä. Ostamme asiakkaille koneita ja tarvittaessa myymme asiakkaiden kalustoa pois markkinatilanteiden muuttuessa, ilmoittaa Miettinen.
Asiantuntijapalvelu todella tärkeässä roolissaProMacsin toiminta ei ole pelkästään perinteistä konekauppaa, vaan asiakkaille tarjotaan ainutlaatuista osaamista oikeiden investointien tekemiseen pitkällä tähtäimellä. - Mietimme yhdessä asiakkaan kanssa hänen tarpeitaan sekä tutkimme koneen työsyklit ym. minkä perusteella lähdetään etsimään parasta ratkaisua kansainvälisiltä markkinoilta. Usein pyrin myös kyseenalaistamaan asiakkaan omat mieltymykset, mitkä joskus ohjaavat liikaa konevalintaa mikä estää parhaan ratkaisun saavuttamisessa. Pitää muistaa, että yksikään merkki ei valmista parhaita koneita kaikkiin käyttötarpeisiin tai kokoluokkiin, vaan eri valmistajien mallistoista pitää osata poimia juuri oikeat ratkaisut, mikä onnistuu vain jatkuvasti teknistä kehitystä todella tarkasti seuraamalla. Sitten kun viisain konemerkki- ja malli on määritelty teknisillä faktoilla, niin autan asiakasta koneen löytämisessä, sen tekniikan tarkastamisessa sekä parhaan mahdollisen ostohinnan saamisessa. Pystyn tarjoamaan apua myös rahoituksiin ja vakuutuksiin sekä koneiden kuljetukseen kohdemaasta toiseen, mikä ei aina ole ihan helppo operaatio, kun puhutaan koneiden jättiläisistä. Pääsy konekaupan sisäpiiriinMiettisen vahvat kansainväliset suhteet mahdollistavat myös sellaisten koneiden löytämisen, mitkä eivät koskaan päädy julkiseen myyntiin nettiin tai huutokauppoihin: - Erikoiskoneet ja parhaat vaihdokit liikkuvat pienissä suljetuissa piireissä, joihin pääsemisessä pitää olla pitkä historia, ja sen kautta saavutettu luottamus alan toimijoiden keskuudessa, kun puhutaan kaivoskalustosta, järeistä maarakennuskoneista, porakalustosta, teollisuuden ja satamien erikoislaitteista, materiaalinkäsittelykoneista, nostureista, kurottajista tai vaikka järeistä erikoiskuljetuslaveteista.
Paljon mahdollisuuksia sähkökoneissaTyökonepuolella puhutaan tällä hetkellä laajasti sähköistymisestä yhä isompien koneiden kohdalla. - Itselläni on pitkä kokemus sähkökäyttöisistä koneista, sillä esimerkiksi paperitehtaiden varastoissa on käytetty sähkötrukkeja jo vuosikymmenet samoin kuin materiaalinkäsittelykoneissa puukentillä ja satamissa. Nyt akkuteknologia on tullut jo vahvasti pieniin koneisiin ja yleistyy vauhdilla myös isommissa tekniikoiden kehittyessä, mikä mahdollistaa myös järkevämmän valmistushinnan volyymien kasvaessa. Maailma muuttuukin nyt nopeasti niin koneiden tekniikassa mutta myös johtavien valmistajien pelikenttä elää historiallista murrosta. Aasialaisvalmistajat ovat nousseet akkukoneissa jo johtavien länsivalmistajien rinnalle ja ohikin, mikä muuttaa jatkossa perinteistä konemarkkinan kenttää. Suomessa asiakkaat seuraavat tarkasti akkukoneiden kehitystä ja mahdollisuuksia tuoda kustannustehokkuutta prosesseihin ympäristöarvojen lisäksi. Kotimaasta ei vielä saa todellista tietoa isompien akkukoneiden tekniikasta ja käyttöominaisuuksista, mutta esimerkiksi Norjassa niitä on jo satoja käytössä. Olin mm. hiljattain mukana neuvomassa asiakasta akkukäyttöisen isomman koneen valinnassa; reissuista opitun tieto-taidon avustamana Pietarsaaressa otetaan joulukuussa käyttöön uusi 22 tonninen lithium-akkuinen pyöräkuormaaja. Esimerkiksi Norjaan on myyty jo suuria määriä isompia akkukoneita ja kun niitä alkaa jo lähiaikoina tulla vähän käytettyinä myyntiin niin uskon että pystyn tarjoamaan niitä järkevään hintaan Suomeen, joten kannattaa olla yhteydessä, sanoo Niko Miettinen. |