Laihian kohdan tiehankkeessa uusiomateriaalina lentotuhkaa

30.05.2017 14.20

Laihiantuhkatyo.jpg

Vt 3 ja vt 18 parantaminen Laihian kohdalla -hankkeessa hyödynnetään uusiomateriaalina lentotuhkaa* Maunulan eritasoliittymän sillan tulopenkereissä. Lentotuhkan käyttö alkaa maanantaina 5.6.2017, ja työ kestää arviolta 1,5 kuukautta. Tuhkaa ei käsitellä sateisella säällä, mikä saattaa aiheuttaa muutoksia alkuperäiseen aikatauluun.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt Laihian kohdan tiehankkeelle lentotuhkan hyötykäyttöön ympäristöluvan, jonka edellytyksenä on laajat taustatutkimukset. Esimerkiksi alueen pohjavesiä tutkitaan tarkoin ennen tuhkan käyttöä ja jälkiseuranta jatkuu vähintään kaksi vuotta. Lentotuhka syntyy kivihiilen polttoprosessin sivutuotteena. Uusiomateriaalien käytöllä säästetään luonnon kiviainesvaroja ja neitseellistä ympäristöä.

Materiaalina lentotuhka tiivistyy hyvin ja on erittäin kantavaa. Sen etuja on myös tiivistettynä tapahtuva itselujittuminen. Vaatimuksena on, että tuhkan teknisen laadun täytyy täyttää käyttökohteen rakennekerrosmateriaaleille asettamat tekniset laatuvaatimukset, joita ovat muun muassa lujuustaso, kantavuus, rasituskestävyys ja routakestävyys.

Lentotuhka on kostutettua, joten se ei pölyä kuljetuksen tai maarakennustyön aikana. Tuhka toimitetaan työmaalle valmiina käyttökohteeseen soveltuvassa muodossa Vaskiluodon Voiman Vaasan kivihiilivoimalaitoksesta. Tuhka kapseloidaan sillan penkereen rakenteeseen, eli tuhkan alla on kangasta sekä valettu betonilaatta ja reunoilla murskevallit. Tuhkapenkereen yläpuolella on vähintään metrin paksuinen pengertäyttö, ja tuhkakerrokset peitetään kokonaisuudessaan murskeella ja lopuksi penger asfaltoidaan. Rakenne estää tuhkan leviämisen ympäristöön ja maaperään.

Tierakentamisessa lentotuhkan hyödyntäminen on Pohjanmaalla edistyksellistä, ja vahvaa näyttöä lentotuhkan käytöstä on sekä hankkeen urakoitsijalla Skanska Infra Oy:lla että teknisellä konsultilla Ramboll Finland Oy:lla. Kyseiset organisaatiot tekivät onnistunutta yhteistyötä myös esimerkiksi Liikenneviraston Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie -hankkeessa.

Uusiomateriaaleja hyödyntämällä vähennetään maarakentamisessa merkittävästi luonnon kiviainesten ottotarvetta. Tällöin rakentamista kutsutaan uusiomaarakentamiseksi, UUMA:ksi. Uusiomateriaalirakentamisen jatkokehittämisestä on käynnissä valtakunnallinen UUMA2-ohjelma, jossa myös Laihian kohdan hankkeen tilaaja Liikennevirasto on mukana.

*Lentotuhka syntyy kivihiilen palamistuotteena ja se erotetaan savukaasuista sähkö- tai letkusuodattimilla. Lentotuhka kerätään suodattimista voimalaitoksen varastosiiloihin tai kasoihin, joista se puretaan kuljetusvälineeseen hyötykäyttöä varten. 

28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »